katten

• FRANCISKA

hallo,

ik heb een probleem,ik heb al 7 jaar een kat maya en die is een hele poos alleen geweest,en 2 jaar terug kwam demi erbij en daar moet maya niks van hebben,als demi te dicht bij komt kan ze een haal over haar neus krijgen.

Verdedigt maya ons huis ofzo?

gr.franciska

• gaby

ze is dus al twee jaar bij jullie??

ik denk dat het meer een vorm is van jaloesie.

ze is dus 5 jaar lang alleen geweest en heeft altijd alleen aandacht gehad.

nu moet ze dat delen met een ander. en dat wil ze niet.

net een broer zus verhouding.

• Ans

Probeer ze eens allebei een zelfde geurtje boven op de staart te geven, b.v. felyway(dierenarts).Poezengroetjes van Ans.

• Anna

Hoi,

Ik vind het een beetje moelijk om hier antwoord op te geven, want zo te horen heb je de laatste kat al 2 jaar. Als het na 2 jaar nog steeds niet goed gaat zal dat ook nooit gebeuren.

Met katten is het altijd moeilijk om er een kat bij te zetten. Bij katten is het wel een algemeen gegeven dat ze jonge, kleine katjes wel accepteren. Nu praat ik dus echt over kittens.

Volwassen katten accepteren moeilijk volwassen soortgenotden.

Overigens, ik heb zelf 7 katten en ben van huis uit katten gewend, dus uit ervaring weet ik waar ik over praat. Mijn 7 katten zijn door de jaren heen “opgebouwd” maar ze zijn allemaal als jong poesje bij de andere volwassenen katten gekomen. Dit gaat echt hartstikke goed, er loopt alleen 1 poes bij die niets van de laatst gekomene moet hebben, maar die gaan elkaar gewoon uit de weg. Mijn, overigens lieve katten accepteren geen volwassene kat erbij. Hoe graag ik dat ook wil.

In jouw geval, als ze elk hun eigen stekkie hebben en het is verder geen oorlog dan zou ik het zo houden.

Mocht het zo zijn dat er 1-tje erg ongelukkig is (constant gepakt worden) dan is het misschien beter om voor de andere poes een ander tehuis te zoeken.

Groetjes,

Anna

FRANCISKA schreef:

>

> hallo,

>

> ik heb een probleem,ik heb al 7 jaar een kat maya en die is

> een hele poos alleen geweest,en 2 jaar terug kwam demi erbij

> en daar moet maya niks van hebben,als demi te dicht bij komt

> kan ze een haal over haar neus krijgen.

> Verdedigt maya ons huis ofzo?

>

> gr.franciska

• Gandr

Hmm dan zijn mijn katten wel heel vreemde uitzonderingen… Ik kan er een andere kat tussenzetten, volwassen of niet, en het wordt gewoon benaderd, besnuffeld even geblazen en verder is het wel best. Ik ben ook opgegroeid met katten maar mijn ervaring is toch een tikkie anders…

Als je twee katten hebt (of meer) kun je zoals Ans aangeeft ze met een geurtje besprenkelen zodat ze allemaal hetzelfde ruiken… Helpt dat niet, kun je altijd nog de optie nemen om ze beide in het laagseizoen van een kattenpension op een onbekend terrein zetten. Vaak trekken katten dan juist naar elkaar toe. Dit hou je dan een week of twee zo en dan neem je ze weer mee naar huis. Vaak zijn de katten op onbekend terrein op elkaar aangewezen en zullen dan ook hun verschillen onderling opzij zetten.

Naast mijn “huis-tuin en keuken ervaring” door opgegroeid te zijn met katten heb ik jaren in een asiel gewerkt en twee opleidingen gedaan in de dierenrichting. Het is net maar hoe je het zelf behandeld. Als je ze steeds uit elkaar haald zal de spanning stijgen en op een gegeven moment inderdaad tot een on omkeerbaar moment komen dat ze mekaar echt niet kunnen luchten of zien. Als ik er een nieuwe kat bij zet kijk ik even hoe het gaat. Gaan ze lelijk doen tegen elkaar, berg ik de breekbare spullen en ga een eindje om om te voorkomen dat ik er zelf toch tussen ga zitten… Ik keer na een half uurtje of zo dan terug, bekijk de eventuele schade en handel die dan af… Ik heb dit echter nog niet hoeven te doen…

Het is mij wel opgevallen, en dat is van een ervaring dat ik nog thuis woonde, dat een kat die een traumatische ervaring heeft gehad met andere katten inderdaad niet meer tussen andere katten geplaatst kan worden en beter af is in een woning zonder andere katten. Ook flessenkittens zijn vaak wat minder sociaal als ze niet met andere katten in contact zijn geweest.

Het is wel mogelijk, maar het is dus maar net wat je zelf bereid bent om ervoor te doen.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Femke

Mijn huisgenoot is een kat kwijt ze is nu al een week weg ze is krols is het zo dat ze een mannetje aan het zoeken is of is ze weggelopen en komt het wel vaker voor dat katten zolang weg blijven (ze moeten toch eten en drinken)?

groetjes femke

• Claudia

Hoi,

Heb eigenlijk he-le-maal geen verstand van katten, maar weet dat de kat van een vriendin van mij een keer 6 weken weg is geweest. Zonder duidelijk aanwijsbare reden…en ze kwam dus weer terug. Maar er zijn vast ook mensen hier die uit eigen ervaring kunnen vertellen…

Groetjes Claudia.