Sproeiende kater

• Frank

Ik heb al 7 jaar een kater en een poes in huis (al vanaf kitten) en eigenlijk nooit problemen met die 2 gehad. Kattenbak hebben ze niet, want behoefte doen ze gewoon buiten. Ze kunnen vrij naar binnen en naar buiten lopen. De twee zijn ook al lang geholpen.

Maar nu sinds een paar weken begint de kater overal in mijn huis te sproeien, wat ik dus minder prettig vind. Hij gaat dan op een willekeurige plek staan, staart gaat omhoog, trilt wat met zijn achterlijf en hoppa een straal tegen de muur, kast, stoel, whatever. Echt overal en nergens in mijn huis. En ik heb gezien dat hij dat in de tuin ook doet (deed hij het alleen maar in de tuin). Het vocht is dan wel aardig reukloos, maar overal die natte vlekken vind ik smerig en helemaal op het behang, want het trekt er helemaal in en dat laat zo'n vlek achter.

Iemand enig idee waarom hij dit ineens doet? En nog beter: hoe help ik hem daar vanaf?

Nog ter info: De kater heeft absoluut geen problemen met de poes (zijn zusje). Ze slapen met elkaar, stoeien met elkaar en liefkozen elkaar. Wel lopen er diverse katten rond om mijn huis, die ook wel eens in mijn huis komen. De kater heeft daar totaal geen moeite mee. De poes moet daar helemaal niets van hebben. Zelf jaag ik ze ook de deur uit als ik het merk. Maar ja, overdags moet ik werken en dan houd ik het niet tegen. Gelukkig is het nog niet tot een gevecht uitgelopen dat mijn halve huis wordt afgebroken. Bij mijn weten sproeien de vreemde katten niet in mijn huis, maar komen ze alleen kijken of er wat te vreten valt.

Wie oh wie kan mij hier mee helpen?

• inglenook

Hoi Frank,

Probeer eens door je huis wat kruidnagel stukjes te verspreiden, want daar hebben katten een hekel aan. Het is namelijk toch een terretoriumverdediging. Je zei dat er ook andere katten in je huis komen en ja dat pikt hij niet, of hij nou geholpen is of niet hij moet tuurlijk wel zijn terrein verdedigen en zijn zusje. hij verteld gewoon aan iedereen dat HIJ de baas is en niemand anders. En ja zoveel mogelijk proberen die andere katten buiten te houden , want anders verergerd het alleen maar. Ik hoop dat het lukt want dit is inderdaad heel moeilijk om weer af te leren. Succes

• Anne

Hallo Frank,

Ik had ook een gecastreerde kater. Hij is netjes geweest tot zijn 2 jaar.

Het was een heel dominant katertje.

Hij kwam van buiten en ging dan beneden bij mijn zus binnen om overal tegen te sproeien

Daar kwamen ook andere katten.

Dus ik heb steeds gedacht dat het door zijn dominantie kwam.

Ik woon boven en bij mij was Kolonel alleen.

Daar deed hij het dan ook.

Op allerlei plekken dat je je maar kan inbeelden.

Gordijnen, jassen,behangpapier…

Daar hij alleen bij mij was was hij ook een zeer verwend kereltje.Aandacht had hij meer dan genoeg.

Het was voor mij als een kind.

Maar nu stel ik me wel de vraag : Vragen ze geen aandacht omdat er iets schort met de gezondheid?

Hij is op 10 jarige leeftijd overleden aan nierfalen.

Een dier ontbreekt jammer genoeg de spraak

Ik zou je aanraden om eens een DA te raadplegen

Ik heb hem zijn sproegedrag nooit kunnen afleren.

Groetjes

Anne

• Channah

Hallo Frank,

Anne zei het al: als een kat opeens overal gaat sproeien is er iets aan de hand. En dat kunnen nierproblemen zijn, zoals bij de kater Kolonel van Anne. Maar het kunne ook blaasproblemen zijn, en die moet je niet ondersxhatten, want deat kan namelijk leiden tot blaasgruis.

Ik raad je dus aan om zo snel mogelijk, morgen dus, naar je dierenarts te gaan.

Groeten van Channah

• Frank

Nou, ik heb net de dierenarts geraadpleegd en die zegt dat het toch een psychologische kwestie is. Vooral omdat de laatste tijd meer katten mijn omgeving zijn gekomen, die ook nog 's mijn huis willen binnen komen, kan dit het gevolg er van zijn.

Verder is het een gezond beestje en qua aanhankelijkheid niet anders dan ooit geweest. Hij is niet schoterig, optillen houdt hij ook niet van, maar is waanzinnig gek op knuffelen en op mijn bed slaapt hij ook gewoon.

Nu maar hopen dat hij het wel ooit een keer afleert. En dat zal voornamelijk een manier moeten zijn om de andere katten buiten de deur te houden. En het zou kunnen zijn dat 1 van die katten wel sproeit bij mij in huis, maar dat ik dat niet merk.

Bedankt voor jullie reacties.

• anna

Hoi Frank,

Ook ik heb een kater gehad die na zijn castratie begon te sproeien. In mijn/zijn geval was het gelukkig niet een gezondheidsprobleem. Bij hem waren het toch nog wat nagekomen hormonenstoornissen. Hij heeft een kuurtje gekregen en daarna was het, voor altijd, over. Helaas weet ik niet meer wat voor soort tabletten hij heeft gekregen. Maar dat is dus ook nog een mogelijkheid.

Anna