Ik heb al 7 jaar een kater en een poes in huis (al vanaf kitten) en eigenlijk nooit problemen met die 2 gehad. Kattenbak hebben ze niet, want behoefte doen ze gewoon buiten. Ze kunnen vrij naar binnen en naar buiten lopen. De twee zijn ook al lang geholpen.
Maar nu sinds een paar weken begint de kater overal in mijn huis te sproeien, wat ik dus minder prettig vind. Hij gaat dan op een willekeurige plek staan, staart gaat omhoog, trilt wat met zijn achterlijf en hoppa een straal tegen de muur, kast, stoel, whatever. Echt overal en nergens in mijn huis. En ik heb gezien dat hij dat in de tuin ook doet (deed hij het alleen maar in de tuin). Het vocht is dan wel aardig reukloos, maar overal die natte vlekken vind ik smerig en helemaal op het behang, want het trekt er helemaal in en dat laat zo'n vlek achter.
Iemand enig idee waarom hij dit ineens doet? En nog beter: hoe help ik hem daar vanaf?
Nog ter info: De kater heeft absoluut geen problemen met de poes (zijn zusje). Ze slapen met elkaar, stoeien met elkaar en liefkozen elkaar. Wel lopen er diverse katten rond om mijn huis, die ook wel eens in mijn huis komen. De kater heeft daar totaal geen moeite mee. De poes moet daar helemaal niets van hebben. Zelf jaag ik ze ook de deur uit als ik het merk. Maar ja, overdags moet ik werken en dan houd ik het niet tegen. Gelukkig is het nog niet tot een gevecht uitgelopen dat mijn halve huis wordt afgebroken. Bij mijn weten sproeien de vreemde katten niet in mijn huis, maar komen ze alleen kijken of er wat te vreten valt.
Wie oh wie kan mij hier mee helpen?