Vraagje

• Ralf

Ik werk op een opvangcentrum voor dieren in het zuiden des lands. Vorige week zijn er bij ons in de kinderboerderij 6 jonge hangbuikzwijntjes geboren. Het leuke is nu dat er een broedse kip regelmatig op die jonge varkens gaat zitten en ze warm probeert te houden. Heeft iemand hier ooit over gehoord en verder; ik twijfel of dat ik een van de zeugjes als huisdier kan gaan houden. Ik heb volgens mij nog 5 weken bedenktijd, en al het advies is bruikbaar!! Heeft iemand ooit ervaring gehad/gehoord m.b.t. hangbuikzwijntjes als huisdier??

Groetjes Ralf

• gaby

hangbuikzwijntjes kan je heel goed houden als huisdieren.,

ze worden ook zindelijk, je kan ze uitlaten aan een riempje.

maar zorg wel dat ze zich niet gaan vervelen want dan heb je geen huis meer over.

ze moeten lekker naar buiten kunnen.

en het zijn goede waakhonden.

• Jennefer)

Hoi Ralf,

Wat hartstikke leuk joh, hoe die kip met de kleine varkentjes omgaat :D

En wat betreft het houden van een hangbuikzwijn als huisdier.

Persoonlijk ben ik er niet voor. Ze worden inderdaad tegenwoordig als huisdier gehouden, maar je hoort ook heel vaak dat het gewoon niet te doen is en dat ze snel weer gedumpt worden…Ik denk dat het alleen kan als je verstand van ze hebt en een groot weiland of zo..Maar nogmaals, ik vind hangbuikzwijntjes geen huisdieren. Groetjes Jennefer

• Anja

Hoi Ralf.

Je kan ze als huisdier houden maar je moet even na gaan denken hoe het zal zijn.

Ze hebben veel ruimte nodig dus denk ik dat het heel handig is als je een grote tuin hebt waar hij lekker in kan liggen en rond neuzen.

Om zo dier in een klein kamertje te zetten is dus niets en zielig ook.

Je kan ze alles leren en zijn heel leuk om te zien.

Ik wil ze ook maar ik wacht even af op een grotere tuin.

Laat even weten wat je beslissing is.

Groetjes Anja en de Beestenboel.

• manon

Hoi,

Best grappig dat je een handbuikje als ‘huisdier’ wilt,maar niet zo slim denk ik,tenzij je een WEILAND hebt waar het beestje in kan ravotten en VARKEN kan zijn.(ik weet dus niet wat jouw accomodatie is)

Een hangbuikzwijn lijkt zo'n lief klein schattig varkentje en zo ziet hij er ook uit, maar niet als huisdier.Mensen kopen vaak zo'n beestje omdat het ‘net’iets anders als een hond is NIET DUS (dat wil niet zeggen dat dat voor jou geldt, maar het gebeurt wel vaak om die reden)het is net als een groot varken, een varken vergis je niet in de groote van het dier ze kunnen aardig lang, dik en lomp worden , maar dat weet je waarschijnlijk al, je moet je nu nog alleen goed afvragen of je dat nu nog lieve,schattige kleine beestje later ook in je woonkaner wilt hebben lopen.

Ik hoop dat je er goed over na denkt en dat je de voor het hangbuikje goede keuze neemt.

Succes ermee!

gr.Manon

• Mirjam Stoffels

Hoi Ralf,

Ik weet hier verder helemaal niks over, maar heb aan jouw een andere vraag. Een vriend van mij is voor z'n vriendin opzoek naar twee hangbuikzwijtjes, ze heeft ze vaker gehad maar zijn met de MKZ-crisis geruimd. Verkoepn jullie ze of weet je misschien nog iemand met hangbuikzwijtjes?

Groetjes Mirjam

• Yvonne Hoekstra

Hallo, ja dat hebben wij. Onze Bibi is 9 maanden oud en aan ons verkocht als minivarken. Zij zou 50 cm. lang worden en 38 cm. hoog. Ze is nu echter al bijna 80 cm. lang. Het is een schatje maar……..een varken is jaloers is ons gebleken. We hebben haar net als een hond in huis. Ze mag los in de tuin en we wandelen met haar aan de lijn. Komt er echter visite dan heb je een probleem want zij blijkt alleen het gezin zelf te accepteren in huis en verder niet. Ze gaat erachteraan en als ze de kans krijgt wil ze bijten. Wij zijn dan ook, in het belang van het beestje, aan het zoeken naar een adres waar zij meer ruimte heeft. Woon je klein dan is mijn advies NIET DOEN. Zo klein zijn ze schattig maar ze worden een keer groter, en dan….vind je het dan nog leuk????En nog belangrijker…vindt het beest het wel leuk. Wij zijn vreselijk gek met onze Bibi, maar toch moeten we accepteren dat het voor haar niet goed meer is in huis te moeten wonen. Helaas

groetjes van echte varkensliefhebbers