Blinde hond en kittens

• Marjorie

Hallo,

ik zet mijn oproep hier ook even neer….

Het gaat om het volgend:

We hebben drie honden, wwarvan de twee oudste aan katten gewend zijn geweest.

De jongste hond is niet aan katten gewend en bovendien blind……

Over vijf a zes weken krijgen we er twee dan acht weken oude kittens bij.

Ik zit er wel de hele dag met mijn neus bovenop om de gewenning zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar heeft iemand tips?

Groetjes, Marjorie

• Christa Barto

Hi Marjorie, ik heb begrepen van kenners dat een volwassen hond in principe een jonge kat geen kwaad zal doen. Zelf heb hier geen ervaring in, aangezien mij honden echt geen kat in de buurt velen. Daarbij houdt mijn man niet van katten, dus het zal niet voorkomen dat mijn honden kennis MOGEN maken met een jonge kat.

De hond moet heel rustig wennen natuurlijk. De kittens een voor een onder z'n neus houden en rustig tegen hem praten. Vooral net doen alsof het leuk is. Ik denk dat het juist makkelijker wordt omdat de hond blind is. Hij ziet geen kat, maar ruikt iets warvan het vrouwtje zegt dat het leuk is en lief. Maar zelf niet zenuwachtig zijn of gespannen. Je weet dat je hond dat voelt.

Hou ons op de hoogte!

Groetjes,

Christa

• Gandr

Ik zit echter nog steeds te worstelen met het idee dat de kitten hem dus juist wel ziet en mogelijk na het blazen kan overgaan tot meppen… Kittens doen dat namelijk ook nog…

Ik had hetzelfde idee als jij namelijk Christa, maar ik zit natuurlijk netzo min als Marjorie te wachten op een opengehaalde neus. Het is niet de bedoeling dat de kat straks de hond zo onder het pootje heeft dat die gillend bang voor hem is toch?

Als ik daar wat op heb gevonden… Dan zal ik het hier even laten weten.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Marjorie

Hallo Christa en Gandr,

alvast bedankt voor jullie reacties!

Gandr, hoe doe jij dat met je beestenspul…….jij hebt regelmatig te maken met nieuwkomers in alle soorten en maten…..gaat dat altijd goed?

Hoe is het met de kittens?

Groetjes, Marjorie

• Marjorie

Heb net bedacht dat voor de kennismakingsperiode een hordeur tussen gang en kattenkamer misschien een goed idee is!

Zo kunnen ze veilig aan elkaar wennen……..elkaars luchtjes opsnuiven….aan elkaars geluiden wennen.

Graag jullie mening.

Groetjes, Marjorie

• Marieke

Lijkt mij een goed idee !

• Gandr

Hoi Marjorie,

Hoe ik dat met die nieuwkomers doe? Ik zet ze gewoon in de groep en laat ze zelf de zaken bepalen. Dat gaat eigenlijk toch wel goed… Bij de twee reuen (ongecastreerd) is het nu af en toe wel even knocken. Ik heb vijf honden waarvan maar 1 teefje. Buiten die twee is dus alles wel geholpen… En deze twee worden dus komende week ook even “ont- mand” LOL. Onder de katten is het geen knock partijen geweest…

Hier mogen ze het zelf uitzoeken tot op een zekere hoogte… Bij de honden heb ik het laatste woord. Wat natuurlijk wel nodig is…

En ik heb eens zitten nadenken, maar je zou de hond ook kennis kunnen laten maken met de kitten door middel van een bench. En dan niet de hond, maar de kitten in de bench. Zo kan de kitten wennen aan de hond, hem zien, ruiken en dus observeren… En de hond kan eraan wennen dat er een ander diertje in huis is… Zonder dat een van de twee er schade van oplopen kan… Ik heb dat met Shomari gedaan, want die was overmatig angstig en die heeft dus als enige eerst een tijdje in de bench geleefd heeft. En dat heeft hem goed gedaan…

Misschien is het wat, maar ik blijf gewoon doorgaan met zoeken naar een makkelijkere oplossing.

Voor nu succes!

Groetjes,

Gandr & beestjes.

• Marjorie

He Gandr, die hordeur is dus bedoeld als een afsluitng kattenkamer/ rest huis.

De kattenkamer is dus een grote bench…..kittens aan de ene kant, honden aan de andere kant.

Dat moet toch lukken?

Verder krijgen de kittens een ren van 6 bij 3 meter, gesluisd aan het keukenraam……

Sterkte voor de reuen bij het ontmannen!

Groetjes, Marjorie