Paniek in de tent!

• Marielle

Vanmorgen was er paniek in het caviahok. Ze hebben momenteel namelijk even een andere kooi, is eigenlijk een hamsterkooi, maar omdat ze nu nog zo klein zijn (Mira, Sheba en Pumba heb ik het dan over) kunnen ze daar nu nog in. Er zit een soort huisje in, over de lengte van de kooi en dat vinden ze fantasitisch. Er zijn dan ook uitsparingen met daarin bakjes. Nu zat Mira met haar koppie vast in het bakje met deksel. Ze lag doodstil en ik gillen, dacht dat ze dood was! Toen zag ik dat ze met haar koppie vast zat! Inmiddels was vriend-lief op mijn gegil af gekomen en ik probeerde het dekseltje van het bakje af te krijgen. Zat goed vast, zal je altijd zien, natuurlijk. Maar eindelijk Mira los en meteen met haar op schoot gezeten… Ze is altijd al zo schuw, zal nu nog wel erger worden. Meteen het ‘leuke’ bakje uit de kooi gehaald, natuurlijk! Ik heb zeker drie kwartier met Mira gezeten, praten, aaien, geruststellen, ze heeft wat lof gegeten en daarna heb ik haar weer bij haar vriendinnetjes gezet. Wel te laat op mijn werk daardoor, maar jammer dan. Mijn dieren gaan voor…

Ik vind het nog steeds wonderlijk, want ze hebben het bakjes dus eerst uit de uitsparing gelicht en Mira heeft er vervolgens haar koppie in gestopt… Nieuwsgierigheid of wilde ze zich verstoppen, we zullen het nooit weten, wat ze krijgt niet de kans om nog een keer zo'n stunt uit te halen…

groetjes,

een geschrokken Marielle

• anita

jeetje mina zeg das sneu voor je caviaatje

en voor jou en je vriend ook natuurlijk

maar waarom zitten ze in een hamsterkooi?????????

ik bedoel als je een grotere kooi aanschaft (kan alleen niet in je portomonee kijken hoor moet ik eerlijk zeggen)

dan kunnen je caviaatjes lekker spelen enz

maar goed als je ht geld re niet voor heb ja dn houdt het op is opzich wel een oplossing maar een cavia moete wel eded ruimte hebben vind ik

sterkte met je cavciaaatjes en jij ook sterkte meis doei anitaMarielle schreef:

>

> Vanmorgen was er paniek in het caviahok. Ze hebben momenteel

> namelijk even een andere kooi, is eigenlijk een hamsterkooi,

> maar omdat ze nu nog zo klein zijn (Mira, Sheba en Pumba heb

> ik het dan over) kunnen ze daar nu nog in. Er zit een soort

> huisje in, over de lengte van de kooi en dat vinden ze

> fantasitisch. Er zijn dan ook uitsparingen met daarin bakjes.

> Nu zat Mira met haar koppie vast in het bakje met deksel. Ze

> lag doodstil en ik gillen, dacht dat ze dood was! Toen zag ik

> dat ze met haar koppie vast zat! Inmiddels was vriend-lief op

> mijn gegil af gekomen en ik probeerde het dekseltje van het

> bakje af te krijgen. Zat goed vast, zal je altijd zien,

> natuurlijk. Maar eindelijk Mira los en meteen met haar op

> schoot gezeten… Ze is altijd al zo schuw, zal nu nog wel

> erger worden. Meteen het ‘leuke’ bakje uit de kooi gehaald,

> natuurlijk! Ik heb zeker drie kwartier met Mira gezeten,

> praten, aaien, geruststellen, ze heeft wat lof gegeten en

> daarna heb ik haar weer bij haar vriendinnetjes gezet. Wel te

> laat op mijn werk daardoor, maar jammer dan. Mijn dieren gaan

> voor…

> Ik vind het nog steeds wonderlijk, want ze hebben het bakjes

> dus eerst uit de uitsparing gelicht en Mira heeft er

> vervolgens haar koppie in gestopt… Nieuwsgierigheid of

> wilde ze zich verstoppen, we zullen het nooit weten, wat ze

> krijgt niet de kans om nog een keer zo'n stunt uit te halen…

>

> groetjes,

> een geschrokken Marielle

• Gandr

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik dit niet naar bedoel… Dus vat het ook niet zo op oké? ;-)

Ten eerste ben ik er streng op tegen dat caafjes, hoe klein ze ook zijn, in een hamsterkooi worden gehouden. Ik vermoed te weten wat voor kooi je hebt en ik kan niet anders zeggen dat dit uiteraard een keer op zich liet wachten. Cavia's zijn nieuwsgierige, speelse dieren en kunnen zich hierdoor nogal eens in de problemen werken. Ik raad je dus aan om een gewone cavia kooi te kopen. Bij voorkeur op de groei… Zo bespaar je je de uitgave twee keer.

Ik heb zo'n zelfde hamster kooi ook… Ook met uitsparingen voor etensbakje en dergelijke. Leuke hokjes hoor, daar niet van. Maar te klein voor cavia's. En zeker drie stuks. Cavia's moeten veel ruimte hebben. Krijgen ze die niet, dan kunnen er zeker in de jeugdtijd vergroeiingen optreden in het skelet waardoor je nog meer ellende over je caafjes afroept.

Ook kan er na verloop van tijd agressie ontstaan in de groep doordat ze toch te dicht op elkaar leven. Dit is slechts een kwestie van tijd.

Ik heb voor mijn cavia's het liefst meter kooien… Daar kunnen er maximaal 4 in. Zijn het grote uit de kluiten gewassen cavia's dan is de kooi goed voor twee.

Ik weet niet hoe oud de caafjes zijn, maar ik vermoed dat ze dus nog wel jong zijn. Groeien wordt ook belemmerd als ze te klein behuisd zitten. (Vandaar dan ook de vergroeiingen in het skelet…)

Ik heb al sinds 1989 cavia's en sinds 1989 dan ook een opvang… Ik heb diverse cavia's gehad die dus in de jeugd te klein behuisd waren en de gevolgen zijn de rest van hun leven merkbaar.

De cavia's blijven er ook schuwer in. Hoe meer ruimte ze hebben des te meer kans ze hebben om af en toe zich ook eens even terug te kunnen trekken. Dat hebben ze echt nodig.

Voor zover dan even mijn leslezing weer over de behuizing van cavia's… Ik begrijp dat je het beste voor je kleine “Wieetwieeet” beestjes wilt, en daarom ook dit bericht. Het is echt veel beter voor je cavia's als ze ook eens lekker kunnen “crossen” door de kooi, zoals cavia's beaamt. Een kooi als die van jou verhinderd dit. Cavia's kunnen gefrustreerd raken hiervan en of zichzelf kaal kluiven of soortgenoten gaan begrazen.

Ik weet ook wel een aantal truuks om cavia's handtam te krijgen binnen een bepaalde tijd. Mocht je daar meer over willen weten moet je het me maar even laten weten, dan speel ik je die truukjes door. Ze zijn niet moeilijk uitvoerbaar, kostten geen extra geld, alleen energie en geduld. Het is gebaseerd op het gedragspatroon van wilde cavia's en werkt goed.

Ik ga nu naar mijn nestje… Ik hoor het wel… Anders lees ik het hier wel…

Trusten voor nu enne…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Anja

Dag Marielle.

sorry maar ik ga met Gandr mee.

cavia's hebben de ruimte nodig om te dollen en te rennen.

je cavia's kunnne behoorlijk problemen krijgen las ze te klein zitten, heb je daar wel eens aan gedacht.

ze kunnnen misvormde rugentjes krijgt.

Bij chinchilla's noemen ze dat ezelrugjes maar of dat het zelfde is als bij cavia's weet ik niet zeker.

Ga vand de week nog een grotere kooi kopen want dit vindt ik erg zielig.

Die kooi noemen ze niet voor niets een hamsterkooi.

je hebt trouwens ook nog geluk gehad met je cavia want anders had ze der pootje er af getrokken.

groetjes anja en de beestenboel.

• Marielle

Okee, ik zal even uitleggen in wat voor hok mijn caafjes nu zitten. Nee, geen hamsterkooi in de zin van buizen en huisjes, niets van dat al. Het enige verschil tussen deze kooi en de kooi die ik normaal heb is dat er een klein gedeelte is afgeschermd met een soort verlaagd plafond in de kooi, waar de cavia's dus onder kunnen zitten. Vinden ze ook geweldig, hoor. Verder stond er dus op dat plafonnetje, zeg maar, een soort huisje dat er deels in verzonken zat (dat hebben de caafjes er dus uitgekregen) en dat is er dus nu uit, want daar zat Mira in vast. Ik weet dat cavia's groot behuisd moeten zijn en dat zijn ze ook, want zodra ze wat ouder zijn en niet zo verzuipen in een grote kooi, krijgen ze een grotere van me. Ik heb kooien zat, moet ook wel omdat ik ook cavia's opvang.

Bedankt dus voor jullie goedbedoelde adviezen, maar het is dus allemaal niet zo erg ernstig… Misschien heb ik met de term ‘hamsterkooi" me ook niet erg gelukkig uitgedrukt, maar voor dergelijke diertjes wordt deze kooi ook gebruikt, want dan kunnen ze er met z’n zovelen in!

Mijn vriend is trouwens ook geweldig met de cavia's bezig, want hij heeft dit weekend een huisje gebouwd voor onze ‘bejaarden’ Simba en Luna. Twee verdiepingen, met een eendetrappetje, gevuld met heerlijk hooi en het handige is dat alles uitelkaar te halen is (zodat het goed schoon te houden is) Hij is van plan om voor de andere caafjes ook iets dergelijks te maken voor in het grote hok. Het ziet er ook onwijs leuk uit! En natuurlijk zaten Simba en Luna er meteen in! Geweldig om te zien! Ik maak wel een keer een foto, begrijpen jullie wat ik bedoel!

Thanx again,

groetjes,

Marielle

• Gandr

Ik heb de kooi die jij beschrijft ook in mijn gedachte als ik het stukje bovenaan schrijf. Ik heb hier eenzelfde type staan. Deze komt van Gabber, is plastic bovenkap… Tableau waar een etensbakje in verzinkt, een opening aan de voorkant waar ze dus onder het afdakje als het ware kunnen gaan zitten. Ik kan er een foto van opsturen naar je email als je dat wilt… Het is niet de juiste kooi voor cavia's… Te klein. Afmetingen van de kooi die ik hier heb staan is:

Breed 50 cm

Hoog 26 cm

diep 36 cm

Dit is niet de juiste afmetingen voor 3 cavia's ook al zijn ze jong… Daarom zijn er ook “Hamsterkooien” voor hamsters en misschien muizen en “Cavia kooien” voor cavia's…

En dat “verzuipen” in een grote kooi valt mee. Ze groeien er naar mijn inzicht sneller in uit tot volwassen formaat dan dat ze in een kleiner kooitje doen… Ik wil het niet allemaal zo hard laten klinken als dat ik misschien nu overkom, maar het is echt geen overbodige luxe om caafjes te laten “verzuipen” in een grote kooi.

Trouwens dat er zoveel hamsters in zo'n hokkie gaan als jij beschrijft… Als je weet dat de wilde hamster een territorium van twee voetbalvelden heeft in de natuur, dan is zo'n hokkie ook gauw aan de erg krappe kant…

Affijn, ik moet weer gaan, schrijf dit tijdens mijn middag pauze… Vanmiddag meer misschien?

Groetjes,

Gandr & beestjes

• anita

jaaaaaaaaa leuk gauw ff foto maken meis ene veel geluk met je beeesten he

anita