dag gandr.
Ik loop me de hele week al af te vragen hoe het gaat met je deugnieten.
Groeien ze al goed enz.
Groetjes Anja en de beestenboel.
PS: Heb je nog de film afgekeken .
Hoi Anja,
Nou heel gestaag groeien de ukkies. Ze wegen nu resp. 220, 200 en 180 gram… De zwaarste is Sayeeda, de lichtste is Sahana.
Ze beginnen nu ook de huiskamer daar te verkennen. Gaat allemaal nog wat wiebelig maar ze krijgen de smaak al lekker te pakken. Behalve Shogun, die is liever lui dan moe LOL Hij gaat volgende week even naar de dierenarts samen met de zusjes (hij weegt nu de gewenste 200 gram wat mijn voorwaarde was) voor de staart. Het is nu echt heel duidelijk te zien dat de staart niet groeit. Hij heeft nog echt een hamster staartje terwijl de zusjes hele mooie lange staartjes hebben. Ik denk nog niet dat ze er nu al iets aan kunnen doen, maar ik ga het wel proberen. Des te eerder het euvel verholpen is des te beter lijkt mij… Kan hij er ook aan wennen als hij straks moet leren springen en dergelijke…
Ik hou je op de hoogte.
Ben je overigens al naar de fotoreportage van de grijze monsters op mijn site geweest? Staan nu zeker drie pagina's op… Vierde was ik mee bezig maar toen besloot Yahoo ermee te kappen Grrrrrr….
Hoe dan ook… De pagina's die klaar zijn zijn leuk geworden al zeg ik het zelf…
Groetjes,
Gandr & beestjes
dag gandr.
wat fijn te horen dat het goed gaat me die kleintjes.
maar even een rare vraag.
Is het zo erg als een staartje niet aangroeid.
Ik weet het niet hoor daarom vraag ik het maar.
nee, ik ben nog niet op je pagina geweest maar ik heb problemen om op mijn pagina te komen en daar staat als het goed is jou adres.
geef het hier is door dan ga ik nu nog even een kijkje nemen.
Ik wil die deugnieten graag eens zien.
groetjes anja en de beestenboel
PS sorry van de fouten maar ik heb het snel getypt om te hopen dat je het nu nog zal zien.
morgen heb ik weinig tijd omdat er mensen komen kijken naar mijn abb'chinnies en mensen met problemen met hun chin's.
Dus zo doende van de foute.
Als ik je naam maar goed hebt.
http://www.geocities.com/gandrmellisant/index.html
Dat is het URL adres. Sorry dat ik er dus vandaag mee kom, ben gisteren vroeg naar mijn nestje gegaan. (En nog verslapen FOEI! LOL) Maar ik heb de komende twee weken lekker vrij en met een beetje mazzel kan ik binnenkort een videootje maken van de plurkies, want dan worden ze afgespeent.
Een staart missen kan een probleem opleveren met het evenwicht van de kat. Maar dat moet dan wel heel extreem zijn dat hij alle staartwervels missen moet hoor… Gelukkig is het bij Shogun misschien zo dat hij de eerste twee kan behouden, dus zal hij er met een beetje mazzel niet al te veel problemen mee ondervinden. Daarbij als hij ermee opgroeit… Dat is dus de reden dat ik het eigenlijk zo snel mogelijk beslist wil hebben. Misschien zegt de dierenarts wel dat het niet hoeft en kan hij het staartje nog redden, maar ik heb er wel een hard hoofd in hoor. Het is nu eigenlijk meer een controle om te kijken of hij het aan zou kunnen als het staartje er nu misschien af kan… Hij weegt nu 200 gram, ergens nog piepklein natuurlijk, maar wie weet. Zeker is voor mij nu wel dat het geen cyste is zoals de dierenarts dacht toendertijd… (Hij had het diertje ook maar heel even bekeken, ze moesten snel gevoerd worden…) Lijkt mij tenminste dat die niet zo'n ingrijpende invloed op het groeiproces van de staart hebben. Ik moet even kijken of het vanavond druk is, anders ga ik vanavond even, daarna wordt het anders wachten tot maandag of dinsdag…
Nou ik hou je op de hoogte… Enne, mag ik jou veel succes wensen met die mensen die er vandaag zouden komen? Chins zijn niet de makkelijkste huisdieren, vandaar dat ik ze ook liever niet meer als huisdier zie (of als wat voor andere variant dan ook eigenlijk)… Maar het is even wachten tot 2004, dan mogen ze helemaal niet meer gefokt worden in Nederland… Zal misschien een stuk schelen, misschien ook niet en maakt het alleen maar erger…
Groetjes,
Gandr & beestjes
Dag gandr.
Ff een snelle berichtje.
ik mail je van de wwekend nog wel.
maar even over dat fokken van chinchilla's.
het klop dat het in 2004 door gaat maar het zit anders.
wat de meeste mensen nietweten is dat er heel veel fokkerijen zitten die het voor bont doen.
Ik doe het voor hobby en moet er niet aan denken dat ze zo terecht komen.
maar het fooken voor bont wordt verboden.
Ik ben er heel blij mee want ik kan er een aantal en die mag ik dus echt niet.
Hun doen ook fokken met inteeld om de kwaliteit beter te krijgen maar ze worde erg erg ziek..
Nou ja je weet wel wat inteeld betekend.
Maar wat ik doe mag gewoon wel.
groetjes anja en de beestenboel.
PS Ik ben blij dat alles goed gaat met je deugnieten.
Nog even wat.
chinchilla's kan goed al huisdier gehouden worden maar je moet alles goed doen en de raad van de kweker over nemen.
Ik kan mensen die chin's konijnen voer geven en als badzand vogel zand.
je kan aan chin's beginnen maar laat je eer goed informeren van hoe en wat en denk er dan nog eens goed over na.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden natuurlijk, maar ik neem zowiezo geen chin's meer… En dat fokverbod… Ik heb het vernomen van een chinchilla opvang, ik weet de naam even niet meer maar kan het met een beetje mazzel wel een keer opzoeken.
Ik had begrepen van hun dat fokken en houden van chinchilla's uitgebannen wordt. Waarom, omdat men geconstateerd heeft dat chinchilla's te slecht tegen stress kunnen om als huisdier, of als bontfok dier of als wat voor andere functie het ook mag krijgen, te dienen… Het zou inhouden dat Chinchilla's vanaf 2004 niet meer gefokt noch verkocht mogen worden. Dus ook de “handel”van de chinchilla's willen ze de kop indrukken.
Hoe dan ook… Of het allemaal ook echt wat uithaald moeten we maar afwachten.
Ik hoor dan wel van je… Groetjes,
Gandr & beestjes
Dag gandr.
Ik fok al erg lang en weet bijna overal van af.
wat is het verschil dan als je geen chin mag hebben maar wel ratten.
ratten horen ook in de natuur.
Ik zie niet wat er nu fout aan is om chin's te hebben.
Als iedereen de chin behandelen zoals het moet is er niets aan de hand.
En de fokbod word alleen verboden voor de bont en niet voor hobbynisten.
ik denk dat hobbyfokker en fokker een grote verschil in zit.
BV omgang met de chin's,kooien, enz enz.
groetjes anja.
Hallo Gandr,
Jammer te horen dat je werkelijk niets blijkt te begrijpen van Chinchilla's en dat je op het verkeerde been gezet bent voor wat betreft het fokverbod.
Het verbod waar jij het over zou kunnen hebben heeft betrekking op een Algemene Maatregel van Bestuur van het Ministerie van Landbouw en Visserij naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse bontfokkers door Professor Wiepkema.
Hierbij zijn een aantal zaken geconstateerd die het Ministerie hebben doen besluiten met ingang van 2008 (en niet 2004 zoals jij zij) het houden van Chinchilla's met als doelstelling de productie van bont te verbieden. Dit geldt overigens ook voor de Vos en tot voor kort ook de Nerts, over de Nerts wordt nog gediscussieerd. Sterker nog ook het winnen van zaken als vlees, melk en honing (?) wordt door deze AMvB aan banden gelegd.
Dieren waarvan producten worden gewonnen zoals huiden, melk, vlees en honig worden productiedieren genoemd. Een van de zaken die de AMvB expliciet uitsluit van de regeling is het fokken met de genoemde diersoorten. Het is dan ook geen fokverbod maar een verbod op het houden van een aantal dieren teneinde hiervan de eerder genoemde producten te winnen.
Ook de gronden waarop er door Professor Wiepkema aan het Ministerie is geadviseerd over te gaan tot deze AMvB hebben geen relatie met de eventuele stress gevoeligheid van Chins in de huiskamer, echter hebben allen een relatie met de door Wiepkema geconstateerde aantasting van de welzijnsapecten van Chinchilla's onder de gecontroleerde bontfokkers.
Jouw uitlatingen zijn dan ook onjuist, waaruit ook blijkt dat je van Chinchilla's geen kaas gegeten hebt. Als je ze hebt gehad verbaast het ons dat je ze gestresst vindt, je doet dan echt iets verkeerd. Wij vinden het kwalijk dat je op deze wijze, onsinziens, moedwillig probeert de reputatie van de Chinchilla te schaden.
Werkelijk, zelden komen wij diersoorten tegen die zich onder sterk uiteenlopende omstandigheden weten te handhaven zoals zij dit doen. Slechts na uitvoerige en langdurige mishandeling van de dieren zul je een aantal Chins in een, noem het maar, depressieve toestand aantreffen. Dergelijke gevallen bereiken ons enkele malen per jaar.
Met het nodige geduld (We hebben het hier over een periode van 2 tot 5 jaar) is zelfs in dit door mensen veroorzaakte gedrag een positieve verandering te brengen en kan 9 van de 10 chinchilla's weer een volstrekt vrolijk dier worden. Je begrijpt hiervoor is een hoop geduld en toewijding noodzakelijk.
Als je de Chinchilla niet begrijpt zijn er in Nederland legio mensen die je kunnen helpen. Mensen die overwegend een belangrijk deel van hun leven in het teken van de Chinchilla hebben gesteld. Bijzonder trouwens dat je van mening bent dat een dier een functie moet hebben; onze gedachte is meer dat je als eigenaar in de gelegenheid wordt gesteld voor dit dier te mogen zorgen. Een verschil van opvoeding wellicht.
Het verspreiden van informatie met een toon zoals in jouw bericht maakt dat veel mensen afstand doen van hun dier, het verwaarlozen of zelfs gaan mishandelen. We beschikken over de statistische informatie om dit te onderbouwen. Houdt hier dan ook mee op. Het is duidelijk dat je er een genoegen in schept af te geven op wat voor andere al jaren lang (vanaf eind jaren 50) het mooiste en liefste huisdier is wat er bestaat.
Verwacht overigens van ons op dit forum geen oefenloos gewelles - nietes. We hebben je nu verteld hoe het zit - daar blijft het bij. Zoek ook eens naar het trefwoord ‘Chinchilla’ op sites als www.minlnv.nl en www.overheid.nl, je kunt ons relaas dan nog eens op je gemak nalezen. Eventueel hebben wij de AMvB op papier en kan het faxen naar een ieder die hier behoefte aan heeft - We horen het wel. Binnenkort zullen we ook beschikken over de nieuwe gedrukte editie van de zogenaamde Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, informatie over de Chinchilla zijn we gaarne bereid te verschaffen.
We blijven je activiteiten met betrekking tot Chinchilla's op dit forum nauwgezet volgen.
Met vriendelijk groet,
Stichting Nationale Chinchillaopvang,
Hans R. Vledder
Voorzitter
Tjonge jonge wat een boel geblaat zeg! “jij probeert onzes inziens moedwillig de reputatie van de chinchilla te schaden!” Ik vind dit bericht sterk overdreven hoor. Blijkbaar is er hier gewoon sprake van een verkeerde informatiebron over het al dan niet mogen fokken en voor welk doeleind met chinchilla's. Dat kan gebeuren, hoef je iemand niet gelijk met de grond gelijk te maken denk ik. En ieder zijn mening over huisdieren, de een wil graag het ene beest en de ander graag een chinchilla. Is ook niet verboden toch? En, by the way, dit is een discussie pagina (nog steeds), dat betekent dat er door iemand iets gezegd wordt en dat er dan iets terug gezegd wordt, zo gaat dat in discussies. Dus hier even een vrij persoonlijke aanval op iemand lanceren en er dan doodleuk neerzetten dat er geen discussie gaat volgen vind ik heeeeeeeeeel flauw. En de laatste opmerking lijkt wel een dreigement! Wie denken de mensen achter de chinchillaopvang wel niet dat ze zijn om iemand te vertellen dat ze hem/haar wat betreffende bepaalde activiteiten in de gaten gaan houden? Dat recht hebben jullie helemaal niet, dus doe maar niet zo superieur. Jullie opvang zal nobel werk doen, daar ben ik van overtuigd, maar dit bericht is al de tweede keer voor mij dat ik op een heel negatieve manier in aanraking kom met de chinchillaopvang. Dat is geen reclame voor jullie. Als jullie ieder verkeerd voorgelicht mens op deze manier tegemoet treden bedenk ik me in het vervolg wel meerdere keren voordat ik op welke manier dan ook contact met jullie zoek wat betreffende welke chinchilla dan ook. Kom nou, jullie zijn niet de enige mensen hier op deze aardbol die verstand hebben van deze diertjes!
martine
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?