Voor Gandr.

• Gandr

Oké… Ik doe iets verkeerd, Vreemd dat een zwaar gestressed chin dan bij mij geheel tot rust scheen te komen… Moet zeker dan omgekeerd wezen. Ik begrijp de chinchilla niet… Wat maken jullie je daar nou druk om. Ik neem ze niet meer omdat IK HET GEEN HUISDIEREN VIND!!!!!! En dat zijn het ook niet. Ze leven 's nachts, zijn uiterst gevoelig als het op blootgesteld worden aan geluiden betreft (ik had er een in MIJN opvang die twee jaar tussen een stereo instelatie, een tv en een groep kleuters geleefd heeft, schade? JA BEHOORLIJK!)

Een ontmoedigingsbeleid op het houden van chins zou moeten worden opgezet, niet een AANmoedigingsbeleid! Maar ik begrijp ze niet… Dat was waar ook.

Nou dan zou ik zeggen, fok lekker aan met die dieren, geef ze maar mee aan mensen die in JULLIE OGEN wel verstand ervan hebben, en ga dan niet staan janken als het straks exact dezelfde kant uit gaat als met andere uitheemse diersoorten die in Nederland gehouden worden. Want laten we eerlijk zijn, daar gaat het ook niet zo lekker mee hoor.

Oh ja, daar zal ik ook maar niets over zeggen want ik vat die dieren niet. (dierenpsychologie, dierengedrag, dierenasiel/pensionhouden en dierenartsassistente opleiding gevolgd en alleen de laatste door omstandigheden dan niet afgemaakt, maar ik begrijp er geen klap van…. Dacht al, ben ik nou dom of vat ik het nou echt niet… Maar het is duidelijk, IK VAT HET NIET! )

Weet je wat ik niet vat? Dat een instantie als die van jullie nog het fokken met de chins toestaat, gezien het feit dat jullie toch wel door moeten hebben dat er meer ballo's als ik rondlopen nietwaar? Bedoel jullie zitten niet voor niets tot aan de tanden to gewapend met hete lucht. (en chins…)

Vraag me af waar jullie die kennis vandaan halen, zeker zelf ooit chins geweest?

Iedereen begint een keer aan een dier en iedereen leert met vallen enopstaan… Hoef je niet meteen zo uit de hoogte te gaan lopen doen hoor. En als je dan uit de hoogte wil gaan doen, best, maar zou je dan niet eerst even heeeeeeeeel goed opletten tegen wie je het hebt? Houden jullie maar lekker de chin activieteiten op deze pagina in de gaten hoor, schijnbaar niet veel beters te doen denk ik dan.

Maar blijf wel uit mijn buurt ja… Want ik kan erg slecht tegen mensen die denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben.

Gandr.

• Femke c.

Goed zo meid!

Enne, je snapt wel dat mijn berichtje waar boven stond “Voor Gandr” niet voor jou bedoeld was he?

Neeeeeh, ik denk niet dat je dom bent! ;) Dacht dat IK misschien iets duidelijker moest zijn.

Groetjes,

Femke c.

• ANITA

JULLIE ZIJN ECHT GEK GEWORDEN ZEG STELLETJE OPGE……….. ANITA

Sticht. Nationale Chin. Opvang schreef:

>

> Hallo Gandr,

>

> Jammer te horen dat je werkelijk niets blijkt te begrijpen

> van Chinchilla's en dat je op het verkeerde been gezet bent

> voor wat betreft het fokverbod.

>

> Het verbod waar jij het over zou kunnen hebben heeft

> betrekking op een Algemene Maatregel van Bestuur van het

> Ministerie van Landbouw en Visserij naar aanleiding van een

> onderzoek onder Nederlandse bontfokkers door Professor

> Wiepkema.

>

> Hierbij zijn een aantal zaken geconstateerd die het

> Ministerie hebben doen besluiten met ingang van 2008 (en niet

> 2004 zoals jij zij) het houden van Chinchilla's met als

> doelstelling de productie van bont te verbieden. Dit geldt

> overigens ook voor de Vos en tot voor kort ook de Nerts, over

> de Nerts wordt nog gediscussieerd. Sterker nog ook het winnen

> van zaken als vlees, melk en honing (?) wordt door deze AMvB

> aan banden gelegd.

>

> Dieren waarvan producten worden gewonnen zoals huiden, melk,

> vlees en honig worden productiedieren genoemd. Een van de

> zaken die de AMvB expliciet uitsluit van de regeling is het

> fokken met de genoemde diersoorten. Het is dan ook geen

> fokverbod maar een verbod op het houden van een aantal dieren

> teneinde hiervan de eerder genoemde producten te winnen.

>

> Ook de gronden waarop er door Professor Wiepkema aan het

> Ministerie is geadviseerd over te gaan tot deze AMvB hebben

> geen relatie met de eventuele stress gevoeligheid van Chins

> in de huiskamer, echter hebben allen een relatie met de door

> Wiepkema geconstateerde aantasting van de welzijnsapecten van

> Chinchilla's onder de gecontroleerde bontfokkers.

>

> Jouw uitlatingen zijn dan ook onjuist, waaruit ook blijkt dat

> je van Chinchilla's geen kaas gegeten hebt. Als je ze hebt

> gehad verbaast het ons dat je ze gestresst vindt, je doet dan

> echt iets verkeerd. Wij vinden het kwalijk dat je op deze

> wijze, onsinziens, moedwillig probeert de reputatie van de

> Chinchilla te schaden.

>

> Werkelijk, zelden komen wij diersoorten tegen die zich onder

> sterk uiteenlopende omstandigheden weten te handhaven zoals

> zij dit doen. Slechts na uitvoerige en langdurige

> mishandeling van de dieren zul je een aantal Chins in een,

> noem het maar, depressieve toestand aantreffen. Dergelijke

> gevallen bereiken ons enkele malen per jaar.

>

> Met het nodige geduld (We hebben het hier over een periode

> van 2 tot 5 jaar) is zelfs in dit door mensen veroorzaakte

> gedrag een positieve verandering te brengen en kan 9 van de

> 10 chinchilla's weer een volstrekt vrolijk dier worden. Je

> begrijpt hiervoor is een hoop geduld en toewijding

> noodzakelijk.

>

> Als je de Chinchilla niet begrijpt zijn er in Nederland legio

> mensen die je kunnen helpen. Mensen die overwegend een

> belangrijk deel van hun leven in het teken van de Chinchilla

> hebben gesteld. Bijzonder trouwens dat je van mening bent dat

> een dier een functie moet hebben; onze gedachte is meer dat

> je als eigenaar in de gelegenheid wordt gesteld voor dit dier

> te mogen zorgen. Een verschil van opvoeding wellicht.

>

> Het verspreiden van informatie met een toon zoals in jouw

> bericht maakt dat veel mensen afstand doen van hun dier, het

> verwaarlozen of zelfs gaan mishandelen. We beschikken over de

> statistische informatie om dit te onderbouwen. Houdt hier dan

> ook mee op. Het is duidelijk dat je er een genoegen in schept

> af te geven op wat voor andere al jaren lang (vanaf eind

> jaren 50) het mooiste en liefste huisdier is wat er bestaat.

>

> Verwacht overigens van ons op dit forum geen oefenloos

> gewelles - nietes. We hebben je nu verteld hoe het zit - daar

> blijft het bij. Zoek ook eens naar het trefwoord ‘Chinchilla’

> op sites als www.minlnv.nl en www.overheid.nl, je kunt ons

> relaas dan nog eens op je gemak nalezen. Eventueel hebben wij

> de AMvB op papier en kan het faxen naar een ieder die hier

> behoefte aan heeft - We horen het wel. Binnenkort zullen we

> ook beschikken over de nieuwe gedrukte editie van de

> zogenaamde Gezondheids- en welzijnswet voor dieren,

> informatie over de Chinchilla zijn we gaarne bereid te

> verschaffen.

>

> We blijven je activiteiten met betrekking tot Chinchilla's op

> dit forum nauwgezet volgen.

>

> Met vriendelijk groet,

> Stichting Nationale Chinchillaopvang,

>

> Hans R. Vledder

> Voorzitter

• marijke

Goed zo Gandr, en wij zullen hen in de gaten houden hoe zij jou in de gaten houden, 1984 Big Brother is watching you. Beetje overtrokken types daar bij die opvang, zou ik als chin maar uit de buurt blijven.

• Chinchas Chinchilla's

Hallo Gandr.

Ik ben het helemaal met je eens dat een chinchilla die jaren lang tussen een stereo installatie, een tv en een groep kleuters heeft geleefd hier behoorlijk gestresst van kan raken. Geloof mij ik zou zelfs helemaal gestrest raken :-)))

Maar dit kom je niet iedere dag tegen en dat wil toch wel even onderstrepen in dit verhaal. Een Chinchilla die alleen gehouden wordt is niet gelukkig en kan hier door zijn vacht aan gaan bijten en zelfs zijn staart aan gaan vreten. Daarnaast kan ik me voorstellen als de stereo de hele dag aanstaat op een heel hard niveau dat een Chinchilla hier last van heeft (net als een hond, kat, rat of welk ander dier dan ook). Maar wat een Chinchilla de das om doet zijn kleuters, die als mamma of pappa even niet opletten op de kooi staan te rammen. Zou een ander dier in deze situatie gestresst raken, zeer zeker !

Jij zegt dat er een ontmoedingsbeleid moet gevoerd worden op Chinchilla's, waarom, omdat jij een Chinchilla in jouw opvang heb gehad die door toedoen van ontwetende mensen verpest is geraakt. Het spijt me maar dan moeten we zeer zeker een totaal ontmoedigingsbeleid gaan volgen op welk dier dan ook, de asiels zitten overvol met honden, katten en andere dieren. De knaagdierenopvangen zitten ook overvol en er komen steeds meer dieren bij in Nederland, die net zou hard weer weg worden gedaan door hun zogenaamde eigenaren. Waarom proberen we niet met zijn allen er voor te zorgen dat Chinchilla's en alle andere dieren goed verzorgd worden met de juiste begeleiding van mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Mochten we toch een ontmoedingsbeleid gaan volgen kunnen we misschien beter bepaalde mensen ontmoedigen om uberhaupt dieren te nemen.

Nogmaals Esther - Chinchas Chinchilla's

• Annette

En Gandr, wat wou je er aan doen dan?

Het is toch diep triest hier….

Logisch, dat die chin van jou beschadigd is…en door je eigen stommiteit ga je dan maar klakkeloos op internet zetten dat het geen geschikte beesten zijn? Heb jij je wel eens afgevraagd of JIJ wel geschikt bent voor het houden van? Volgens mij kom jij zelf ook om in je beestenboel. En dan moet je een fokker/liefhebber niet al het negatieve wensen, maar hun in de waarde laten.

(Pff….dit prikbord loopt toch echt uit de hand…)

• Gandr

Waar denk je dat ik in die veertien jaar mee bezig ben?

Ik heb jaren gewerkt in een asiel, en daar kwamen chinchilla's bij bosjes binnen, de een er nog erger aan toe dan de ander. Nee, de enige die ik kan bedenken die redelijk normaal binnen kwam was Gizmo. De rest was zwaar verpest, zaten niet alleen, maar waren totaal verkeerd opgevoed. Van de ongeveer 30 chins die wij daar per jaar binnen kregen, waren er maar een stuk of tien die van een dierenwinkel kwamen, de rest kwam van een fokker.

Ik baseer mijn ideeën niet louter op 1 chin, ik baseer ze op wat ik in tien jaar dierentehuis ben tegen gekomen. Ik voer niet alleen een ontmoedigings beleid op het gebied van chins maar ook op dat van andere dieren, cavia's, konijnen, ratten, honden om een greep te doen uit het arsenaal van huisdieren.

Niet naar iedereen, er zijn mensen die ik wel gewoon adviseer, maar er zijn absoluut mensen tussen die ik liever nog niet eens een vlo zou laten verzorgen. Deze kennis heb ik weer opgedaan in de periode dat ik inspectie werk deed voor de dierenbescherming en mee reed op de dierenambulance… Zag veel, hoorde veel en kon wel schreeuwen van woede om de enorme naïviteit van bepaalde types die dachten dat ze “wel even” een dier konden houden. Werkelijk om te janken in de staat waarin sommige dieren verkeerden. Een was beer die in een papagaaien kooi gehouden werd waarvan de hoektanden uitgeslagen waren omdat hij anders beet… Een stinkdier waarvan de klauwen verwijderd waren omdat hij anders ze gebruikte in de tuin en de anaal klieren verwijderd waren omdat ze anders zo stonk… Ja leuk he uitheemse diersoorten, we passen ze ook zo lekker makkelijk aan…

Nee, ik vind dat zolang de huidige manier van denken omtrend het houden van dieren nog bij veel mensen is zoals nu, het beter is dat er geen dieren gehouden worden.

Maar wie ben ik nou, ik vat die dieren toch niet…

Gandr.

• Gandr

Beste Annette,

Schijnbaar ken je me erg goed he? Ik zou toch eens een cursus begrijpend lezen gaan volgen als ik jou was, want de personen die hier begonnen zijn met te kleineren ben ik in ieder geval niet geweest. Ik heb een mening gevormd door de jaren dat ik in asiels gewerkt heb, op de dierenambulance meegereden heb en uit de tijd dat ik inspectie werk deed voor de dierenbescherming… Maar ik ben dom, ik begrijp niets, en ik kom om in mijn dieren… Tuurlijk, keep on dreaming.

Zou je je niet beter kunnen uitdrukken over iemand als je die persoon ook echt zelf kende? Lijkt mij wel. Je praat voor je beurt, en dat is vaak niet verstandig.

Gandr.

• Annette

Nee, ik ken je niet, zit ook te twijfelen of ik dat überhaupt zou willen….maar het gaat me nu even om de chinchilla´s. Wat jij schrijft over al die dieren die jij gezien hebt, die zo toegetakeld waren, ja, ik kan me voorstellen dat je daarvan veel geleerd hebt. Maar scheer asjeblieft niet alles over 1 kam. Wij, de mensen met de chinchilla´s, zijn goed voor de beesten, net zo goed als jij voor je beesten bent. Maar daar draait het eigenlijk niet echt om. Waar het wel om draait….pff….ik weet het ondertussen niet meer….maar kan ik die cursus bij jou bestellen? ;-)

• anja

dag gandr.

Jij kan wel de ervaringen hebben met dieren maar je bent helaas geen god.

Jij wil dus beweren dat mensen met chinchila's niet goed voor ze zijn en mij dan ook even wil beschuldige dat ik een handelaar bent.

sorry hoor maar wie ben jij.

kan jij door de beeldbuis heen kijken en alles zien of zo…….knap.

Wie aan mijn dieren komt komt ook aan mij en zover ben jij gegaan.

hoie durf jij iemand te beschuldige van die zaken.

ben je goed bij je hoofd of zo om iemand zo te schuldigen.

als chinchilla's niet meer mogen waarom dan volgens jou wel raten en deegoes enz enz.

Ik denk dat chinchilla's even wat langer zijn als raten als huisdieren.

wat is het verschil dan.

elke dieren moet je met respect behandelen en aan de verzorging houden die ze moeten hebben of niet dan.

sorry maar jij hebt het over piisgheid maar zo ver ben ik nu ook gekomen.

weet je wel wat bvoor beschuldiging je zegt…mij vergelijken met zo iemand…sorry daar zak mijn broek van af.

Je kan nooit iemand zomaar beoordelen.

net als ineke a heeft deegoed, konnie deegoes en slangen.

nou wat is daar verkeerd aan dan.

hun zullen wel weten waar ze san beginnen en voor mij is die diren niet neer gelecht maar ga ik hun dan beoordelen dat het slechten mensen zijn nee.

Een vriendin van me heeft de hele huis kamer vol met spinnen en slangen.

Hun hobby niet van mij maar ik ga ze niet beoordelen.

ze zijn goed voor hun dieren en weten waar ze aan beginnen.

ik denk ook dat die drie mensen eerst de informatie op hebben gezocht voor dat ze er aan begin want ik weet zo via via dat slangen een bepaalde verwarming nodig hebben.

Zo werkt het ook met chinchilla's en ja er zijn helaas handelaren die voor geld doen maar dat geld niet altijd dat iedereen dat is.

Jij zegt dat je diverse werk hebt gedaan in een asiel.

dan moet je ook weten dat ook met andere dieren wordt gerotzooit en andere mensen veel om hun dieren geven.

Ik kan iemand die ook bij een ambulance werkt.

Zij heeft een hond gekocht bij een handelaar dus zegt nou niet als iemand bij een asiel werkt beter zijn als andere want dat is niet altijd zo.

Je hebt goede en kwade maar jij kan nooit zomaar iemand een stempel geven als je die persoon niet kan.

Jij kan dus mij ook geen stempel geven want jij kan me niet en je weet noggeen eens hoe mijn dieren erbij zitten.

Ik weet wat.

Ik nodig je uit en mag jij me dan vertellen hoe een handelaar te werk gaat en waar aan jij mij kan vergelijken aan zo persoon.

Ben jij wel eens bedonderd door een handelaar…ik wel en weet je hoe dat voeld als al je dieren na een half jaar dood ziek zijn nee.

Maar goed ik ben een handelaar.

Kom maar lang en mag je me vertellen wat er verkeerd aan is hoe ik het doe en hoe jij kan zien dat ik een verkeerd persoon bent.

Of durf je niet.

groetjes anja.