chinchilla's

• Anja

hoi.

ik vraag me iegen eigelijk af.

wie heeft chinchilla's als huisdier.

groetjes anja en de beestenboel

• martine

Ik :)

martine

• Anja

Leuk zijn ze he!

hoeveel heb je er en hoe heten ze.

• martine

Ze zijn inderdaad vreselijk schattig en ik verbaas me er elke keer weer over hoe zacht ze wel niet zijn. Ik had er een heel stel, 11 stuks. Daarvan waren er 2 mijn man en vrouw die verschillende keren jonkies hebben gehad. Daarnaast heb ik op een slangenbeurs (ja hoe gek kan je het tegenkomen) 1 witte en twee lichtbruine chinchilla's erbij gekocht. Dat ging heel wonderbaarlijk goed in 1 heel groot hok. Helaas hebben deze laatste 3 waarschijnlijk een virus bij zich gehad, waardoor ik een heleboel chinchilla's ben verloren. Ik had op een gegeven moment zelfs nog een baby van 2 weken zonder mama, want die kwam te overlijden. Omdat ik zelf nog niet lang daarvoor een baby had gekregen heb ik die kleine met mijn borstvoeding en een pipetje gevoerd. Dat leek heel goed te gaan, het beest vrat zich onzalig, maar helaas heeft ie het toch niet overleefd. Meer door de ziekte in de bak dan door wat anders denk ik. Ik heb er nu nog maar 3 over, erg jammer. Ik wist ook helemaal niets van deze beestjes voordat ik eraan begon, maar de eerste twee heb ik opgeduikeld via via, mensen die hem niet meer wilden. Door een beetje lezen en beetje helder nadenken is het altijd goed gegaan. Mijn oudste mannetje heeft al eens een keer een ernstige verkoudheid overleefd (vraag me niet hoe hij eraan kwam). Ik vind ze erg leuk, maar wil er geen beestjes meer bij hebben. Ik doe op het moment vreselijk mijn best om mijn kop een beetje in het zand te steken als ik weer een of ander zielig verhaal hoor van een ongewenst beest. Als het aan mij lag zou ik de hele wereld wel op willen vangen, maar helaas bieden mijn budget en mijn woonruimte daar niet genoeg voorzieningen voor.

martine

• angela

hai

ik heb ze gehad ……helaas

ik had er op eengegeven moment 23 en dan in allerlei kleuren

wit rose beige black velvet violet standaard en had een wilson white maner bij en dan voor de violet natuurlijk een violet man

maar heb op een gegeven moment ook een virus in de kooi gehad en ben ze daar door allemaal verloren

ze gingen stuk voor stuk ik stuurde mijn vrien ( intussen man) 's morgen naar de kooi omdat ik het niet meer kon

heb er sectie op laten plegen maar zo op het eerste gezicht waren ze goed maar het kon een bacterie zijn of een virus en als je ze daar voor moet laten testen dan ben je handen vol geld kwijt en dan bedoel ik echt veel

maar heb wel elke keer dat ik een dode chin had ze naar de d.a gebracht zodat ze “studie materiaal ”hadden en dat vooral omdat er nog zo weinig bekent is eigenlijk over chins

maar had ze buiten zitten in een grote kooi van denk ik wel 1.80 m hoog 2 m breed en dan ongeveer 50 cm diep

en dan natuurlijk een mooie binnen kooi

en van de jongen die ik verkocht kreeg ik altijd te horen dat ze zo mooi in de vacht zaten

maar dat is natuurlijk ook dat ze buiten zaten

en een mooie bij komstig heid

ik had van de ouders maar een nest per jaar ongeveer

is denk ik toch de temp die dat regelde

ik zou ze zo weer willen hebben maar heb ondertussen 2 honden en ben verhuisd

dus kan het eigenlijk niet meer en ik wil het net nog eens meemaken

maar het zijn echt super beestjes met een heel leuk en eigen karakter

groetjes angela

• manon

Hallo,

ik heb een vraagje klopt het bij chinchilla's als je deze verkeerd beet pakt, bij de staart ofzo dat hun hele vel eraf valt? of is dit onzin, ik heb het verschillende mensen wel eens horen zeggen maar is dat nou echt waar?????????

gr. Manon

• Anja

Dag martine.

Sorry wat ik nu gaat zeggen en ik bedoel het niet kwaad.

Je kan het beste een chinchilla kopen bij hobby fokkers die er verstand van hebben.

Op zo slangebeurs verkopen ze chinchilla's maar meestal voor de slangen.

Ze kijken niet naar de achterlijnen en meestal is het inteeld en de moeder fokken de hele jaar door.

Ik maak het vaak mee dat mensen met zieke dieren komen.

Ik heb zelf heel veel chinchilla's en in bijna alle kleuren.

Ik doe fokken voor de hobby en het is een uit de hand gelopen hobby.

Ik begon met 2 en eindig dus met deze aantal.

Ik ben er dol op en zijn allemaal mijn maatjes.

Ik heb ook asiel chin's die geen goede achter gronden ehebben en sommige zullen nooit oud worden.

dat zijn dus chin's van fokkers die zo maar wat doen.

Helaas gebeurd dat erg vaak en ook voor de bont.

Ik kan me heel kwaad om maken.

Die chinchilla's kunnen een virus bij hun gehad hebben maar het kan ook tig andere oorzaken hebben.

Verkeerd gefokt, inteeld,verkeerde voeding enz enz.

mensen die aan chinchilla's gaan beginnen zien dat niet maar ik heb al zo veel ervaringen mee dat ik daar op let en ziet.

de twee baby's die je gevoed hebt zijn overleden omdat ze niet de goede voeding hebben gehad.

Jou voeding( wel geinig om te horen) is niet voldoende geweest en eigen een beetje verkeerd.

Ik heb nu een 4-ling waarvan 2 bij gevoed worden.

Maar je hebt het mt goede bedoelingen gedaan.

Zoasl ik begrijp heb je er nu nog 2.

Gaat alles goed met ze en hoe heten ze???.

Ik zoek nog 3 namen voor mijn eigen chin's…wie weet heb jij een naam die ik nog niet heb en ik erg mooi vindt.

Ja, ik zou ook alle dieren wel in huis willen nemen die gedumpt zijn.

Ik kan er niet tegen dat mensen dat doen en ik begrijp hun ook niet.

Ik heb een huis vol dieren en we willen groter gaan wonen om meer dieren te hebben.

Je kan elke gedumpte dier wel in huis nemen maar er komt geen eind aan en toch houd het een keer op bij ons of een ander.

Groetjes anja en de beestenboel

• Anja

hoi manon.

Nee hoor dat is echt niet waar.

Als je ze verkeerd pakt dan kunnen ze die staart breken maar niet dat de vel er af valt.

Bij sommige chin is het handiger als je ze zo bpakt.

Bv als je ze wil kammen of een wondje wil insmeren maar ik doe het niet.

Ik hou de chin tegen me aan of op mijn hand en dussen mijn duime enwijsvinger zit de staart.

de meesten zijn zeer tam en blijven gewoon al bij me zitten.

• Anja

Dag angela.

Jammer dat ze dood zijn.

Zoals ik al tegen martine zei…het kan verschillende oorzaken hebben.

het beste is dat je alles weet van je chin's.

Ik heb van alle chin's een paspoort en daar staat alle gegevens op van ouders en daarvan de ouders. enz enz.

je hebt gelijk dat weinig artsen verstand van hebben maar er zijn een paar echt goed in.

Daar ga ik altijd naar toe of moet het speod zijn maar vraag ik of ze telefoon contact willen liggen met hun.

Mijn vriedin heeft een asiel voor chin's en zijn weet alles van chin's.

Zij gaat me alles leren over medice kanten van chin's.

Ik wil het graag en lijkt me ook heel leuk.

Ik heb al een tijdje de ervaring met chin's en elke keer leer je wta nieuws en altijd veranderd alles ook.

Chinchilla's zijn geen gemakkelijke dieren om zomaar te houden wat de meeste wel denken.

jammer dat ze overleden zijn bij je.

Ik had een andere vraag.

Hoe komt het dat je rare combinatie's had van koppels.

• Manon

Oke, bedankt!!

Ik vond het al een raar verhaal maar je weet maar nooit ik heb geen verstand van die beestjes dus geloof het zo!!

gr. Manon