Zielig duifje......

• Marjorie

We hebben in onze druif wekenlang een nest gehad van twee redelijk tamme tortelduifjes.

Resultaat een jong duifje……..

Zo schattig!

We konden het helemaal volgen vanuit het keukenraam!

Een week geleden is ie uitgevlogen, en ik kwam hem en zijn ouders nog regelmatig tegen als ik in de tuin was.

Vanmorgen ging ik mijn ganzen voeren, en daar lag hij…..ik zal jullie de details besparen, maar hij was dood.

Te grazen genomen door een sperwer, of een havik.

Ik weet dat de natuur wreed kan zijn, maar dit was toch een beetje mijn duifje….

Een verdrietige Marjorie

• Gery

Daar kan ik nu ook behoorlijk van overstuur raken. We hebben eens een merel nest met gaas af moeten schermen omdat moeder merel verscrikkelijk te keer ging en we dus kijken en zat er een kat. Dus toen gaas gezocht dat de kat er niet bij kon. Het is de natuur maar eerlijk vind ik het niet,Gery

• Channah

Ja, ik kan er ook niet tegen. Maar toch voer ik mijn katten vlees, gewoon omdat ze het nodig hebben. Zelf eet ik al vanaf 1978 helemaal geen vlees meer, maar ik vind wel dat iedereen daar vrij in is. Mijn katten dus ook. En ook die roofvogels moeten eten, dus……

Groeten van Channah

• Marjorie

Hallo Channah,

ja, ik weet maar al te goed dat roofvogels geen vegetariers zijn…….

Maar het is toch wel extra wrang dat nou net “mijn” duifje als ontbijt moest dienen voor een sperwer of havik……

Daar mag ik toch wel verdrietig om zijn?

Groeten van Marjorie

• Gandr

Van Channah mag je daar best verdrietig om zijn Marjorie, maar wat ze denk ik bedoeld is… Laat het niet je hele maand verruïneren… Life is Life en de natuur is hard. Inderdaad dat nou net jou duifje te grazen moest genomen worden is niet leuk, maar ik denk dat je het ook anders kan zien… Jou duifje heeft weer een andere vogel gevoed. Dat is namelijk waar de harde natuur om draait.

En een Sperwer of havik, die zijn erg schaars… Nu wil ik niet zeggen dat omdat er meer van jou duifje zijn die niet meer tellen, maar jou duifje heeft nu wel een belangrijke plek in de voedsel keten gehad. Ik had het pas echt min gevonden als er een lekker doorvoede kater mee aan de haal was gegaan. Dát steekt! Die kater krijgt thuis ook te vreten en hoeft echt niet te overleven op jou duifje… Die roofvogel moet dat wel en die heeft nu wel een maal gehad. Zonde dat het nou net jou duifje moest zijn… Maar zoals ik al zei, dat is de natuur.

Troost je een beetje met dit gegeven… Want in feite heeft jou duif nu wel iets bijzonders betekend. Niet alleen voor jou maar ook voor de desbetreffende roofvogel.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Channah

Hallo Marjorie,

Natuurlijk mag je daar verdrietig over zijn! Ik zou het vreemd vinden, als je dat niet was! Je moest eens weten hoe snel ik uit mijn doen ben door gedode dieren. Zoals vorig jaar het muisje, dat door mijn katten gegrepen was, maar net niet gedood, zodat ik dat ook nog eens een keertje zelf moest doen. Toen moest ik toch echt mijn werk opbellen, dat ik een uurtje later kwam, om even van die ‘euthanasie’ bij te komen.

Wat ik alleen maar wiklde zeggen is, dat het de roofvogels, de katten en de andere roofdieren niet kwalijk genomen kan worden. Zij moeten immers ook eten…..

Groeten van Channah (en sterkte!)

• Claudia (andere dus)

Life is life en gevoel is gevoel. Denk niet dat het Marjorie helpt om te gaan beredeneren waarom nou net haar duifje te grazen is genomen. Wat maakt het nou uit dat het duifje een belangrijke schakel is geweest in de voedselketen? Hij is er niet meer en dat vindt ze rot, daar gaat het toch om? Beetje erg nuchter om dan over een voedselketen te beginnen.

Groetjes Claudia.

• anja

Hoi marjorie.

jeetje wat erg maar je kan er niets aan doen.

ik hebzelf ook 4 roepduiven(tortelduifjen).

ze zijn helemaal wit met bruine kraagje.

Die andere twee zijn ook jonge.

Ik heb ze in een kooi buiten zitten.

ik zat er ook aan zitten denken om ze rond te laten vliegen maar er zitten veel mensen die een hekel aan hebben.

Ik ben bang dat ik ze nooit meer terug zien, daarom zitten ze buiten in grote hokken.

Zoals mijn buren zitten te klagen dat ze roepen en of ik er iets tegen kan doen.

het komt dus opneer of ik ze de mond kan laten houden.

ja dat zal lukken hoor!!!!

maar goed je hebt altijd zeurpieten.

Ze vinden zelf de waterval een ramp en de wasmachine, stoelen die we een keer per week verschrijvewen en de honden blaffen,

Mocht je nog roepduiven zoeken kan je me altijd prive maile.

Groetjes naj en de beestenboel

• Marjorie

Hallo anja,

aardig van je, maar hier zitten wilde torteltjes…

Ze zijn wel erg tam en vriendelijk in de omgang, meer dan andere vogels.

Groetjes, Marjorie

• anja

Hoi Marjorie.

leuk zeg dat wilde bij je zitten.

2 jaar terug zatten er ookheel veel wilde roepduiven maar ze hebben alle bomen weg gehaald zo doende dat er weinig nog zitten.

Er komt nog 2 lang die zijn opogevoed.

je kan het zien aan hun ppotjes, ze hebben een ringetje om.

Ik hebook lopen denken om die van mij los te laten maar aangezien dat de meeste duiven hebben en geen vreemde duif in hun kooi wild hebben en ook mensen die niet tegen het geroep kan.

stop maar je hebt altijd zeurpieten.

ik heb nu witte duiven met bruine kraag.

ze hadeen gezegt dat het vrouwen waren en na aantal keren een ei hebben gelegt heb ik ze een keer laten liggen

vondt het wel zielig om ze leke keer weg te halen…maar ja nu heb ik dus 2 jonge.

erg leuk en heb al een nieuwe kooi bij gemaakt.

meschien is het wel leuk voor jullie om ze rond te laten vliegen.

Als je ze nog wil kan je me prive maile

groetjes anja.