Aan de chin "liefhebbers"

• chevy.

anita je snap het niet ik gaf even jullie als voorbeeld, dat bij jullie het gedeelte tussen haakjes verschillend is, dus verschillende mensen .

ik probeerde alleen maar uit te legen dat ik het gewoon TOEVALLIG vind dat van die bovenste 2 het precies hetzelfde is.

als mij iets opvalt mag ik dat toch wel zeggen.

zucht

• chevy.

ik snap het ook niet hoor, ik zoek geen ruzie… helemaal niet anita is zeker italiaans (flink temerament)

of ze leest niet goed en snapt het niet :-)

raar

• Chinchas Chinchilla's

Hoi Chevy,

Sorry, maar er zijn meer mensen die van dit inbelpunt gebruik maken. Het bericht komt niet van 1 en het zelfde persoon.

Esther.

• chevy.

kijk dit is dus een normaal antwoord, dank je esther!

• anja

Dat kan je nooit geven zelf niet met een auto.

Mar…en dan zeg maar even maar je kan de mensen wel netjes te woord staan.

je kan hun een bvetgoeding geven wat de kosten zijn van het diertje en de DA.en dan kan je ook nog evenueel een nieuw diertje geven.

Handelaren zeggen gewoon….Jullie schuld ik kan niets voor je doen…dag en de hoorn gaat er op.

Dat zijn handelaren…gevoel loos en ik kan het weten want ik ben erg bedonderd geweest door zo @!#$.

erge grote verschil als de opvang en ik.

de opvang gaan goed te werk en staan altijd voor je klaar.

je hoeft niet perce een chin te lk kopen om hulp te krijgen.

ze staan dag en nacht klaar.

hun hebben in die tijd mij erg goed geholpen en als hun er niet waren was ik er aan onderdoor gegaan.

dat geld voor nog iemand op deze site (meestal katten)die mij geholpen heeft.

dat konni en martine klachten hebben lig aan hun eigen.

Als je een hoind gaat bekijken in het asiel krijg je het ook niet zomaar mee.

Zij hebben trouwens ook regels waar aan je moet hoeden.

net als die schildpadden opvang.

Die opvang heeft papieren waar gegevens opstaan van de chin.

daarna staat een regel wat bij hun de regels zijn

Ik zegt zegt even in mijn eigen woorden:

Mocht er een reden zijn dat je afstand doe van een chin uit het asiel.

Maak niet uit wat moet eerst de popvang op de hoogte gehuoden worden.

Dat zijn de regels ..is dat zo erg.

Elke opvang heeft regels dus hun ook.

Wil je de bewuste papieren zie kan je me prive maile want ik heb een staapletje liggen want namelijk mij chin's komen uit die opvang

Je mag niet fokken met ze dus zijn de mannen op de kosten van de opvang gecastreerd.

Koppels die bij elkaar zitten mogen niet uit elkaar gehaald worden.(,maatje voor het leven)

Een chinchilla uit die opvang bedraagt 25,- per chin.

Nou erg veel he!!

Als je na gaat dat de mannen voor 70,- worden gecastreerd en dan de kosten van de medicijne nog.

ze houden dus geen zak over maar daar gaat het bij hun niet om.

Als de chin maar een goed tehuis heeft.

Mensen die niet geschikt zijn voor chinchilla;s en dat zulke zijn er net als mensen die niet een hond kan opvoeden enz.

Krijgen die chin niet mee.

Logies toch of ben ik nu gek.

Ze krijgen jaarlijks veel chinchilla's binnen.

ze zijn dus niet altijd zo erg gezond.

Heel veel van die dieren worden ook gedumpt omdat de chin ziek is en zien de mesnen geen nut meer in om voor die chin te zorgen.

Kost te veel voor hun.

maar die opvang neemt ze aan en klaat ze op hun kosten beter worden en dat wordt dus niet terug gevorderd van die eerste eigenaren.

ze hebben een pot staan war je een donatie in kan doen maar dat vindt de meeste mensen al te veel gevraagd.

Die mensen zijn dus niet geschikt voor chin's…trouwens voor elke dier.

als je een dier neemt moet je ze respecteren en klaar staan als het ook een keer fout gaat.

en dan nog wat.

waarom mag je eigelijk wel ratten ,deegoes,slangen enz als huisdier.

wat is het verschil.

Elke dier waar je aan begint moet je eerst op de hoogte zijn van de voeding en de opvoeding enz.

slangen zijn ook niet echt gemakkelijke dieren en niet iedereen kan het zo maar.

Aangezien dat ratten toch ook bepaalde verzorging nodig hebben zie ik het verschil niet dat chin niet mogen en die diersoorten wel.

jou bericht(Gandr) kwam je over dat wij..mesnen met chinchilla's slechten mensen zijn en dat je blij was dat daar een einde aan kwam.

ik had je toen gemaild dat het voor ahndelaren waren maar niet voor mensen voor de hobby doen.

Ik voel me op dat moment bedreigt omdat je mijn met zulke mensen vergelijkt.

ik heb echt alles over voor mijn dieren en staan altijd op nummer een.

wat ik eerder in een van mijn berichten hebt verteld dat ik een chin hebt.(belle) die een mo….os en 3x geopareerd is.

Dat kosten me meer dan 10000,- gulden.

Een handelaar hebt dat niet voor over.

Weet jij hoe een handelaar te werk gaat met chinchilla's.

Zo niet wil ik het graag even uit leggen.

En warom ik niet lid bent van de chinchilla vereniging is.

De eere lid is een bonthandelaar.

Daarom ben ik geen lid van hun omdat ik zulke mensen zelf graag om mijn nek draagt.

Ik ben pissig omdat jij mijn vergelijkt met zo iemand en daar hou ik niet van.

Wie aan mijn dieren komt…komt uitematie's aan mij.

Maar de rest kan je zien bij mijn eerste berichtje aan jou want daar heb ik een andere weg gezate.

groetjes anja en de beestenboel

PS: Ik dacht dat de prikbord gezellig moets zijn en dat je al je problemen kan vertellen.

Zonder gelijk een stempel te krijgen.

eerst weten hoe de mesnenin elkaar zit en hoe ze met de dieren omgaat.

Mensen die niet om hun dieren geven gaan echt niet gezellig zitten kletsen over hun dieren.

Ik neem aan dat je alles ook eerlijk verteld en maar zoals ik eerder een berichtje lees naar mij toe waren ze dood gegaan.

Hoe kan het opeens dat ze weg gedaan zijn.

Eerste dood en opeens een hele andere verhaal.

Erg vreemd hoor.

En gandr al;s ik jou nou is vertel dat jij een dierenbeul bent en slecht met je dieren omgaat.

Hoe voel jij je dan.

Zal jij je niet kwaad voelen en tegelijkertijd klote omdat ze dat zeggen.

Nou dat voelde ik me ook.

En aan gezien dat ik alles voor mijn dieren over hebt en doe en aangezien dat ik van 5 verschillende dingen lid ben.

(zoals de dierenbescherming)

sorry hoor maar eerst bij wijs hebben voor dat je een oordeel over iemand hebt.

• Annette

Anja,

ik vind het fantastisch wat je hier opgeschreven hebt. Da´s de werkelijkheid (behalve dan jou mening over Gandr ; daar kan ik niet zo direkt over oordelen….heb ik al gedaan, dus doe ik maar niet weer).

Groetjes Annette.

• Gandr

Anja, ik zal het nog 1 keer uitleggen en dan hou ik er mee op want als het bericht dan nog niet overkomt……..

Ik zal de geschreven stukjes er even bij halen oke? Misschien dat het wat verduidelijkt….

Jij schrijft in je laatste stukje:

Ik neem aan dat je alles ook eerlijk verteld en maar zoals ik eerder een berichtje lees naar mij toe waren ze dood gegaan.

Hoe kan het opeens dat ze weg gedaan zijn.

Eerste dood en opeens een hele andere verhaal.

Erg vreemd hoor.

Mijn antwoord hierop is:

Waar haal jij de informatie vandaan dat ik mijn chinchilla's weg heb gedaan? Mijn chinchilla's waren uit opvang… IK HEB ZE DUS VIA HET ASIEL… Dus een ander deed ze weg en zo kwamen ze bij mij…

Gizmo had al VOOR ik hem kreeg een long probleem. Op een gegeven moment is hij overleden omdat zijn situatie ineens verslechterde en hij een accuute longontsteking kreeg… Het was binnen een paar uur geschied… (Nou zullen we hier wel weer een ellelang verhaal over gaan krijgen vermoed ik over dat ik hem niet de juiste plek in de kamer had gegeven en dat hij dus op de tcoh stond en dat ik hem dus kapot heb laten gaan, heb laten kreperen… Maar dat zal dan wel, ik weet wat zijn medische achtergrond was en dat is genoeg…)

Ziggy, het vrouwtje heb ik een jaar na Gizmo gekregen. OOK VIA HET ASIEL! Toen ik haar kreeg had ze een tumor op haar achterpootje, die is verwijderd… Het ging goed. Echter een week na Gizmo's overlijden begon ze slechter te eten. Ik naar de dierenarts en vertelde dat ik vermoede dat ze buiten dat ze Gizmo miste ook iets met haar bekje mis was. Gezien het feit dat Ziggy een nogal turbulent verleden had met de dierenarts toen ik haar net kreeg met die tumor op haar pootje, is ze met alle voorzichtig heid behandeld. Zo wilden we in ieder geval het allemaal minder eng en beangstigend maken voor haar. De dierenarts kreeg op een gegeven moment de kans om in haar bekje te kijken en daar zat een enorme tumor tegen haar verhemelte… Het ding nam zowat haar hele bekkie in beslag… Alleen de voorgedeelte nog niet… Helaas was de tumor al zo groot dat een operatie haar dood zou betekenen. Ik heb haar moeten laten inslapen…

Oké nou waar lees jij hier nou dat ik een chin heb weggedaan en wat is er anders aan dit verhaal dan aan mijn eerdere verhaal? Ik kan het wel even opzoeken en het erbij copieren hoor. Just say the word…

Jij schrijft in je laatste berichtje:

Ik ben pissig omdat jij mijn vergelijkt met zo iemand en daar hou ik niet van.

Mijn antwoord:

Ik jou vergelijken met iemand die pelschins fokt? Waar heb je dát nou weer gelezen? Of is het iets wat je wilt lezen? Lijkt mij waarschijnlijker.

Zucht… Nog een keer dan maar? Er zijn mensen… En daar val jij niet onder (Of nog duidelijker, jij en ieder andere die chins houd volgens de manieren waarop een chin onder juiste omstandigheden gehouden moet worden) die chins niet goed weten te houden. Ze vinden de chin misschien een leuk huisdier, schattig, of houden er misschien zelfs van, echter in hun onwetendheid verzorgen ze de chin absoluut verkeerd wat het diertje ziek maakt. Veel mensen (Uit de voorgaande beschreven situatie dus ik heb het nog steeds niet over jou en hen die er goed mee omgaan…) weten niet waar ze de juiste informatie moeten vandaan halen om het wel goed te doen. En ik neem aan dat je het wel ergens met me eens moet zijn als ik zeg dat de juiste informatie over chinchilla's nog steeds schaars te vinden is voor mensen die deze dieren dus uit een dierenwinkel halen. Weinig dierenartsen kennen de chin door en door. (LET WEL: niet hun schuld, maar ook hier is de informatie behoorlijk beperkt…) Als deze mensen informatie zoeken over de chinchilla dan gaan ze als eerste naar de dierenwinkel waar het dier vandaan komt, en als die het niet weet naar de dierenarts die wel iets meer informatie kan hebben maar het ook niet altijd weet…

Met dit wetende vind ik dat het houden van chinchilla's toch wat voorzichtiger aangepakt moet worden. Eigenlijk zou het misschien beter zijn dat er, net als het houden van andere uitheemse dieren (niet alle maar enkele) zoals enkele schildpad soorten, bepaalde papieren verkregen zouden moeten worden om het diertje te mogen houden. Zolang die er niet zijn denk ik dat het inderdaad beter is dat de chinchilla niet langer meer als huisdier verhandeld wordt. Te veel mensen zien het nog als een cavia, wat dus meteen ook het voeren van cavia voer aan deze dieren verklaart…

Jij schrijft in je laatste stuk:

waarom mag je eigelijk wel ratten ,deegoes,slangen enz als huisdier.

wat is het verschil.

Mijn antwoord daarop:

Ratten, unlike chinchilla's, zijn ondanks hun gevoelige longen minder ingewikkeld als de chinchilla om te houden. Maar ook met ratten hou ik mijn mening, veel mensen lenen zich niet om een rat te houden…

Degoes zijn ingewikkelder om te houden als huisdier. Ook hiervan denk ik dat er maar een klein groepje mensen is dat ze echt juist kan houden. De rest… Is lerende zullen we maar zeggen.

Slangen… Ik vind dit persoonlijk hele fasinerende dieren maar niet als huisdier. Maar let wel, dit is mijn mening, dit hoeft niet zo te zijn dat iedereen dan ook maar meteen aanneemt dat het geen huisdier is. Ik vind de verzorging van de slang te gecompliceert voor iemand die er geen bal van weet. Echter slangen zijn alleen maar aantrekkelijk voor een klein schare mensen. Helaas is er van die groep een maar kleine hoeveelheid die slangen ook weten te houden op een juiste manier.

Chinchilla's hebben veel ellende doorgemaakt omdat ze zo'n dottig uiterlijk hebben. Grote donkere ogen, grote oren, zacht pelsje en schattige kleine voorpootjes waarmee ze dingen aanpakken die ze te eten gegeven worden. Mensen vallen voor grote ogen en zacht pelsje. Dit wordt in de psychologie “Moederliefde” genoemd, verwijzende naar de baby die ook grote ogen heeft en een zacht bolletje met haar.

Dat trekt mensen aan. Helaas voor de chinchilla's vaak ook mensen die deze dieren in een impuls kopen zonder er iets vanaf te weten. En de chinchilla opvang ziet daar dan de gevolgen van en mogen het dan weer recht proberen te zetten. Dweilen met de kraan open als er niet op zijn minst een bepaalde groep mensen het houden van deze dieren ontzegt wordt… Of aangegeven wordt dat men eerst heeeeel goed zou moeten nadenken voor men een chin in huis neemt, omdat het niet de eenvoudigste dieren zijn. Inderdaad, mensen die slecht voor hun dier zorgen zijn geen dier waard, maar in de dierenbeschermingswereld van de inspecteur kennen we ook nog zoiets als onbewuste mishandeling. En dat slaat op die groep mensen die denken dat ze het goed doen maar het dus absoluut fout aanpakken. Gelukkig zijn deze groep mensen nog enigsinds te veranderen. Maar dan blijft die groep van mensen die het wel bewust doen helaas nog over…

Jij schrijft in je laatste stukje:

jou bericht(Gandr) kwam je over dat wij..mesnen met chinchilla's slechten mensen zijn en dat je blij was dat daar een einde aan kwam.

Mijn antwoord:

Hier hebben we dus wederom een staaltje van slecht lezen… Ik heb nergens gezegd dat ik BLIJ was dat er een einde aan kwam. Ik vroeg me alleen af of het ook zou verbeteren… Ik zal echter wel blij zijn als de mensen die een chin op een slechte manier houden eruit gefilterd kunnen worden en deze niet langer meer deze dieren kunnen houden. Ik kan mij niet herinneren dat ik jullie daaronder vond vallen. Alles wat ik gemerkt heb is dat het hele verhaal begonnen is met het slecht en nauwelijks lezen van berichten en daardoor zijn misverstanden ontstaan….

Nog een diepe zucht… En zo blijkt wederom weer, leuk joh een prikbord, vooral als je berichten zo goed gelezen worden en ze dan ook nog eens zo gelezen worden dat je dingen in je mond gelegd worden die je nooit gezegd hebt… Fijn om te weten.

Ik laat het hier maar weer bij. En als ik in de toekomst nog eens de indruk krijg dat er weer gereageerd wordt zonder dat een stuk gelezen is, dan denk ik dat ik gewoon wijselijk mijn mond dicht hou en net doe alsof ik het helemaal niet gezien heb.