maak me zorgen om konijntje met snot

• mary-linne

hallo allemaal

ik heb een konijntje dat al een poosje last heeft van snot

waarschijnlijk een chronische vorm van snot

hij heeft nu al de 3e antibiotica kuur

het word wel iets minder,maar af en toe heeft ie van die hele

benauwde hoestbuien.

ik weet nu niet wat ik moet doen,ik wil hem ook niet

zomaar laten inslapen natuurlijk,want verder gaat het wel goed met hem.

wie weet hier iets van,en kan me een goed advies geven?

alvast bedankt

groetjes mary-linne

• Gandr

Hallo Mary-Linne

Ik heb ook een konijn gehad met snot. Daarnaast heb ik doordat ik jaren een opvang voor konijnen en cavia's gehad heb ook veel over deze ziekte gelezen en mezelf ge-informeert.

Snot is een zeer besmettelijke ziekte. Het kan jaren lang ongemerkt blijven bij een konijn om dan ineens door te breken. Snot zelf kan dodelijk zijn, afhankelijk in de mate dat het dier het heeft. Als een dier snot heeft zal deze het ook altijd houden. In sommige gevallen kan het de kop ingedrukt worden maar later kan deze snot wel weer de kop opsteken.

Er is een kuur (door middel van injecties) te geven wat de situatie tijdelijk dus wel verlichten kan. De meeste symptomen van snot gaan er wel mee weg, maar nooit alles. (Ook echter weer afhankelijk in de gradatie dat de snot aanwezig is)

Je kan een konijn met snot zo lang behandelen als dat deze verder geen zieke indruk maakt. (Of dit inderdaad ook ethisch is laat ik hier even buiten beschouwing) Als het konijn eet en verder geen nare bijwerkingen heeft door de ziekte of de behandeling is het zelfs mogelijk voor een konijn om er vrij oud mee te worden. Echter het is absoluut af te raden om een ander konijn erbij te halen, in de buurt te houden of in contact te komen met een ander konijn voor eerst jezelf goed ontsmet te hebben, d.w.z. de kleding waar mee je in aanraking bent geweest met het zieke konijn mag je niet dragen als je een ander konijn aanraakt, knuffelt of op andere manier contact hebt. Je handen goed wassen. Dit dus omdat snot een zeer besmettelijke ziekte is.

Ik hoop dat je hier wat verder mee kan. Sterkte met je konijn, zolang hij verder geen zieke indruk maakt is die beslissing ook wel moeilijk.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• anja

Hoi.

mijn konijn flappy had het ook.

helaas is hij er niet meer.

We zijn constant naar de DA geweest en verschillende medicijne uit geprobeer.

Niet sloeg aan bij hem.

flappy was al zover dat hij niet meer kon eten en drinken omdat zijn neusje helemaal dicht zat.

Ik hoop datjou konijn het wel red, maar ik heb begrepen dat de meesten er niet vanaf komen en het niet halen.

Ik wens je veel sterkte toe en hou ons even op de hoogte hoe het gaat.

Groetjes anja en de beestenboel

• Heidi

Hoi Mary-Linne,

Ik raad je aan je in te schrijven op de mailinglijst van Vrij-Konijn. Daar zijn meer mensen die konijnen met snot hebben en je kunnen helpen. Kijk zowiezo eens op www.konijnen.nl, daar staat ook veel mediche info.

http://www.konijnen.nl/diversen/konijnengroep.htm

Veel groetjes, Heidi

• ANITA

HOI MARY LINNE

IK WIL NIET AL TE HARD OVER KOMEN

MAAR MISSCHIEN TOCH EENS MET DE DIERENARTS OVERLEGGEN OM JA ZAL HET EERLIJK ZEGGEN (IK WEET DUS NIET HOEVER HIJ ZIEK IS )OM EEN EVENTUEEL EEN SPUITJE TE GEVEN

IK WEET HET TIS NIET MAKKELIJK HOOR HEB ZELF OOK MET DAISY GEHAD ALLEEN DIE HAD TOEN BLAASONTSTEKING ENZ

EN ZE IS NU ONG 5 A 6 WEKEN VERDER ALLES BIJ ELKAAR HE EN ZE SI NOG NETIDE OUDEN

JE KAN ZIEN DAT ZE OF WEER ZIEK AAN EHT WORDEN SI =IS OF NOG STEEDS HERSTELLENDE ZIJN

STERKTE ANITA

PS ALS JE ER BEHOEFTE AAN HEBT MAG JE M OOK PRIVE MAILEN OK

• anja

hOI ANITA.

JA, JIJ TREK TE SNEL EEN CONCLUSIE OVER IETS.

JE ZAG AAN GANDR DAT DE KONIJN HET KUNNEN HALEN EN VERDER

KUNNEN LEVEN OM EEN GOEDE MANIER.

MIJN KONIJN HEEFT HET NIET GEHAALD MAAR DAT WIL NIET ZEGGEN DAT

MARY-LINNE KONIJN HET OOK NIET HAALD.

iK VINDT DAT JE TE GAUW EEN CONCLUSIE TREK.

NET ALS MET JOU DAISY.

EEN DA MAG NOOIT ZOMAAR EEN DIER INSLAPEN.

JOU DA WIL DAISY NIET LATEN INSLAPEN OMDAT HIJ DAAR REDENEN

VOOR HEEFT.

DAT ZAL HIJ NIET VOOR NIETS HEBBEN.

ALS HUN DENKEN DAT ZE HET HAALD EN KUNNEN HELPEN DOEN ZE DAT

EN GAAN ZE NIET ZOMAAR INSLAPEN.

DIT BERICHTJE IS NIET KWAAD BEDOELT MAAR IK VINDT DAT JE AF EN TOE TE SNEL CONCLUSSIE'S TREK.

GROETJES ANJA EN DE BEESTENBOEL.

• ANITA

ZEG ANJA LEES NOG FF DE ENEN REGEN (IK WEET NIET HOEVER HI ZIEK IS)DUS WELEK CONCLUSSIES TREK IK DAN¿¿¿¿¿

IK WEET NIET BETER OF DAT IS ME ALLEEN VERTELD

DUS

EN ALS JE IETS TEGEN MIJ HEBT ZEG HET DAN VIA DE EMAIL

HT LIJKT ER VERDACHT VEEL OP

ANITA

• ANITA

ps

JE MOET TOCH EENS BETER GAAN LEZEN WAT IK ZEI

IK HA DHET OVER

EEN OVERLEG PLEGEN MET DE DIERENARTS EN EEN EVENTUELEE SPUITJE DUS NIET DEFINITIEF ANJA

DAT IS IETS WAT TUSSEN HAAR EN DIE DIERENARTS AFSPEELD

IK RAAD HET HAAR ALLEEN MAAR AAN VERDER NIKS

IS AAN HAAR TOCH DIE KEUS

EN WAT DAISY BETREWFT JIJ KEN THAAR NIET IK KEN HAAR VANAF DAT ZE 4 WEKEN WAS

ZE IS AL ZOVAAK ZIEK GEWEEST

ZE HEEFT ZELFS IN 4 MAADNEN TIJD 3X ACHTERELKAAR BLAASONTSTEKING GEHAD IK KAN JE VERTELLEN HEB ER NACHTEN WAKKER VAN GELEGEN WANT NIEMAND MAAR DAN NIEMAND MAG AAN MIJN KIND KOMEN

ZO DUIT LUCHT OP ALS JE NOG MERE TE ZEGFN HEB MAIL MEAN MAAR HOEFT NEIT IEDEREEN TUSSEN ONS TE GENIETEN

ANITA

• lianne

Hoi

ik zou eens een homeopatische arts proberen. Mijn hond had als pup een ontsteking aan haar oog. Na drie antibiotica-kuren was het nog niet over. Bij de homepatische dierenarts was het na week helemaal weg en nooit meer terug gekomen. Toen ben ik ook met mijn konijn geweest die jaren last had van een chronische darmontsteking. Ik kon hem nooit los in de tuin laten, want dan ging hij meteen aan de diarree, ook over. Ik ga altijd naar een dierenarts die zowel gewoon alswel hompepatische geschoold is.

Groetjes Lianne

• ANITA

LIANE WAT EEN GOED IDEE VAN JE MEIS DAAR HAD EN HEB IK NOOIT AAN GEDACHT ZIE MIJN BERICHTJE BOVENAAN STAAN OVER DAISY MIJN KONIJN

GROETEN ANITA lianne schreef:

>

> Hoi

>

> ik zou eens een homeopatische arts proberen. Mijn hond had

> als pup een ontsteking aan haar oog. Na drie

> antibiotica-kuren was het nog niet over. Bij de homepatische

> dierenarts was het na week helemaal weg en nooit meer terug

> gekomen. Toen ben ik ook met mijn konijn geweest die jaren

> last had van een chronische darmontsteking. Ik kon hem nooit

> los in de tuin laten, want dan ging hij meteen aan de

> diarree, ook over. Ik ga altijd naar een dierenarts die zowel

> gewoon alswel hompepatische geschoold is.

>

> Groetjes Lianne