jullie mening over terrariumdieren

• chris

Wil graag als slangenhouder een discussie starten, hoe denken jullie over het houden van slangen in een terrarium?

Graag met mening en argumenten.

Groeten

• Channah

Hallo Chris,

Ik ben er geen voorstander van, hoewel ik slangen en andere koudbloedigen fascinerende dieren vind. Maar wel in hun natuurlijke leefomgeving.

Bovendien vind ik het nogal wreed om levende prooidieren aan slangen aan te bieden. Niet dat ik dat de slangen verwijt: zij moeten ook leven. In de natuur zoekt een slang haar/zijn prooi en hapt toe. Dikwijls zijn deze prooidieren oud of zwak. In ieder geval worden zij niet geconfronteerd met een min of meer weldoorvoed dier, dat er misschien wel een paar uur over doet om toe te slaan. Al die tijd is het prooidier in doodsangst. Ik vind, dat je dat geen enkel dier mag aandoen.

Ook de huisvesting van terrariumdieren laat vaak te wensen over. Als je het echt goed wilt doen, ik bedoel in belang van de dieren, dan is dat nog niet zo eenvoudig.

Ik ben dan ook blij, dat in ieder geval de import van dit soort dieren verboden is, en dat de handel,er in min of meer aan banden is gelegd.

Overigens: ik heb jarenlang een bejaarde landschildpad in huis gehad: afgedankt door de vorige eigenaars. Dankzij deze schildpad ben ik nog meer gaan nadenken over het houden van exotische dieren, en ik vben tot de conclusie gekomen, dat het echt niet kan. Wat niet wil zeggen, dat ik mensen, die het wel goed doen, veroordeel.

Groeten van Channah

• Jennefer)

Hoi Chris,

Ik ben het helemaal met Channah eens! Groetjes

• anja

Hoi chris.

ik ga met de voorgangers mee.

Ik vindt ze inderdaad heel mooi te zien maar er komt veelk bij kijken.

ik vindt dan ook als je er aan begint je er goed laat informeren en alles te weten komt over zo dier.

Helaas die dat geval gebeurd dat dus erg weinig.

groetjes anja en de beestenboel

• ANITA

CHRIS SORRY AMAR OOK IK SLUIT ME BIJ ED REST AAN

SLANGEN HOREN IN DE NATUUR

HE SPIJT ME MAAR JA ZO DENK IK ER OVER

MOCHT JE ER TOCH AAN BEGINNEN LAAT JE NET ZOASLS ANJA ZEGT GOED INGFORMEREN

MIJN EX WOU OOK EEN SLANG VIND HIJ PRACHTIG

ZIJN BUREN HEBBEN OOK EEN SLANG

EN DIE ZEIDEN NIEET DOEN JOH ER KOMT EEN HOOP BIJ KIJKEN

TOEN IS HIJ ER MAAR NIET AAN BEGONNEN

ANITA

• heidi

Ik heb er ook vooral veel moeite mee dat de slang de prooi niet meer selecteert op zwakte of ouderdom. Die arme beestjes, het lijden duurt erg lang en de dood kamot dan niet snel genoeg. Ik heb vorige week van iemand twee ratjes gekregen, eentje daarvan had een tijd bij de slangen in de bak gezeten maar werd niet opgegeten. Het beestje is getraumatiseerd, erg angstig en dat zal een tijd duren voordat het goed komt. Gelukkig hebben ze nu een nieuw baasje maar ik vond het heel erg om te zien. Ik ben nl erg begaan met ratten, ik weet hoe leuke en lieve beestjes het zijn.

Een slang is erg moeilijk goed te verzorgen, volgens mij doe je het nooit helemaal goed, het dier krijgt bijna geen lichaamsbeweging: terwijl hij normaal achter zijn prooi aan moet glibberen krijgt hij nu gewoon een hapje voor zijn neus. Ik vind het toch anders dan een kat, een hond of vogels (die men los laat vliegen in de huiskamer) door de grote vrijheidsbeperking en geen natuurlijk gedrag te kunnen vertonen. Maar goed, datzelfde heb ik eigenlijk ook wel met goudvissen in een bak.

Groetjes, Heidi

• martine

Ik vind het houden van slangen in een terrarium heel goed te doen, mits je je goed verdiept in wat er allemaal bij komt kijken. Dat is namelijk per slangensoort verschillend. Ik snap dat mensen moeite hebben met het voeren van levende beestjes. Meestal hebben mensen nog meer moeite met het feit dat je soms vanwege het eetpatroon van je slang gedwongen bent zelf te kweken. Toch hoeft niet iedere slang levend te eten. Sommige slangen eten diepvries (ja, klinkt ook weer zo gruwelijk, ik weet het) en ik heb zelfs een slang gehad die at kipfilet. Helaas leven deze dieren niet op winterwortels, tis niet anders. Waar ik het niet mee eens ben (en ik spreek uit ervaring) is de stelling dat een voerbeest helemaal getressd zou zijn als hij in de bak bij de slang terecht komt. Sorry voor de mensen die hier moeite mee hebben, maar ik kan niet alles op een omzichtige manier brengen, doe vreselijk mijn best. Bij mij in de bak had een rat, muis, hamster, konijn of cavia niet in de gaten wat er aan de hand was tot op het moment waarop ze gewurgd werden. Die slang is zo ontzettend snel met grijpen en het gebeurt zelden dat ze mispakken. Als ze hun prooi eenmaal te pakken hebben is het een kwestie van seconden en het beest leeft niet meer. Dat gaat wel alleen maar op als je in verhouding voert. Dus geen ielig slangetje een dikke rat voeren waar hij net 1 keer omheen kan draaien…..Waar ik het ook niet mee eens ben is de gedachte dat een slang in een terrarium erg veel tekort zou komen aan leefgebied. Een slang is geen kuddedier en geen rondtrekkend beest zoals een buffel ofzo. In de natuur heeft een slang natuurlijk meer ruimte, maar komt het erop neer dat hij rondbeweegt totdat hij een prooi heeft verorberd waar hij een tijdje genoeg aan heeft. Daarna gaat hij liggen verteren op een tak of steen, in ieder geval een warm plekje. Veel behoefte aan “rondrennen” heeft een slang niet. Zo gek veel doe je een slang dus niet tekort door hem in een terrarium te houden. Je maakt het hem makkelijk, maar welk huisdier heeft het (bij een lieve eigenaar wel te verstaan) moeilijk? Die krijgen ook allemaal hun voer op een presenteerblaadje aangeleverd. En die eten ook vlees, wij zien dan wel niet dat het doodgemaakt wordt, maar dat gebeurt toch echt. En alle kattenliefhebbers hier krijgen vast ook weleens een mooi cadeutje in de vorm van een kikker, mol of vogel van hun lieve spinners die ervan overtuigd zijn dat ze zelf hun eten niet kunnen vangen. Zit in de natuur van het beestje. Een kat zoekt ook geen zwak vogeltje uit…die pakt wat hij pakken kan, liefst lekker jong als ze nog niet vliegen, lekker mals. Ja, ik zeg het een beetje cru, maar zo werkt het wel. Dus ik zou zegen, heb je plannen om een slang als huisdier te willen…..laat je goed informeren (moet je trouwens bij elk huisdier doen denk ik). En denk lange termijn, want slangen kunnen best oud worden. Houd daarnaast gewoon rekening met de grootte van je slang, want vooral pythons en boa's kunnen nog weleens redelijk groot van afmeting worden. En ook nog; bedenk vantevoren goed hoe en wat je je slang wilt voeren. Ga niet switchen met levend en diepvries, want sommige slangen vertikken het na een tijdje om te eten. Ook met diepvries moet je heel goed uitkijken dat het goed is ontdooid. Ook moet je je afvragen of je ertegen zal kunnen, het voeren van levend voer en houd er rekening mee dat je NIET voert waar mensen bij zijn. Je mag namelijk van de dierenbescherming niet publiekelijk levend voeren, daar kan je dus problemen mee krijgen.

martine

• Jennefer)

Nou Martine, ik heb wel eens slang gezien met een joggingpakje aan die aan het trainen was voor de Marathon..:D Nee hoor…Ondanks de gruwelijkheden in je verhaal, heb ik toch zitten lachen want je hebt het weer zo leuk vertelt.

Stomme vraag misschien, maar kunnen slangen ook katten/hondenvoer eten?

Je prikt zo'n hondebrok op een stokje..zwiebelt het heen en weer en..HAP..

Of niet? Eten slangen ook insekten? Drinken slangen ook? Nee, niet lachen om deze vragen, ik heb er 0,0 verstand van, maar ik vind ze wel fantastisch mooi!

Groetjes Jennefer

• martine

En over de kweek van slangen…..op zich is dat niet zo streng aan banden gelegd. Je hebt bij slangen twee soorten verkalringen, cites 1 en cites 2. Als je (ik geloof verklaring2 ) bij je slang krijgt, heb je te maken met een bijzondere soort. Als je daarmee wilt kweken moet je dat aangeven en ook als je daadwerkelijk jonkies krijgt moet je zeggen hoeveel en waar ze heen gaan (ook weer met verklaring). Voor de rest zijn er een heleboel soorten slangen verboden als het wildvang is, met nakweek mag bijna alles. Buiten dat zijn er ook nog steeds een heleboel soorten waar je helemaal geen papieren bij hoeft te hebben. De gekste dingen kan je kopen op beurzen. Ik keur het niet goed maar het is wel een feit. Maar ga eens praten met iemand in je omgeving die die dieren in huis heeft als het even kan. Dan kan je in de praktijk zien hoe het werkt.

martine

• martine

Er zijn slangensoorten die insekten eten, toevallig heeft de man van Konni er eentje. Ik weet dat ze er zijn maar heb van die kant vrij weinig verstand, lol. Of ze honden of kattenvoer eten….ik heb er nog nooit van gehoord, maar het lijkt mij geen goed idee. In blikvoer zitten namelijk allerlei stoffen die misschien wel niet zo goed zijn voor de slang. Je mag ook nooit buitenmuizen voeren aan je huisdierslang. Het kan namelijk gebeuren dat zo'n muis of rat bij een boer over het mais heeft gelopen en daar het een en ander heeft opgepikt aan bestrijdingsmiddelen. Als je slang dat binnenkrijgt met die muis mee zeg dan maar bye bye met je handje, want daar zijn ze vrees ik niet op gebouwd. Slangen drinken ook, maar vaak moet je mazzel hebben om ze erop te “betrappen”. Wat wel bij sommige soorten veel gebeurt is badderen, waardoor de huid al vocht opneemt. Sommigen vinden het zalig om besproeid te worden met een plantenspuit en zuigen dan de druppels van hun huid op. Ik heb toevallig de mazzel gehad dat de slangen hier in huis gewoon uit de waterbak dronken, erg leuk om te zien. Doordat ze echt slokjes nemen zie je dus door hun keel zo'n bolletje verplaatsen, net een adamsappel hahaha. Het stomme is dat je zlefs na verloop van tijd je slang gaat “verpersoonlijken”. Net als wat je bijna vanzelfsprekend doet met je hond of kat…zo van: “Nou en toen keek hij me aan en ik zag hem denken….”

Ik was vroeger vreselijk bang van slangen, echt als het op TV kwam had ik het kippenvel hoog op mijn been staan. Vaak heeft de angst voor deze beesten te maken met onwetendheid. Ik zeg niet dat je niet moet blijven opletten met een slang. deze dieren zijn ou eenmaal koudbloedig en zullen zich dus nooti gedrane als je warmbloedige huisdier. Ze kwispelen niet en spinnen niet en springen niet van blijdschap op en neer in de bak als je binnenkomt. Er kan wel een bepaalde handgewenning optreden. Maar dat is meer een soort berusting in het feit dat er af en toe iemand aan ze zit.Maar ze zijn echt fascinerend…zelfs het eten. Als je even “vergeet” dat we het hebben over een schattig muisje en ratje of soms nog erger en je kijkt eens gewoon met twee ogen naar wat het beest eigenlijk doet, dan sta je versteld. Die wurmen een beest naar binnen wat soms wel drie keer zo groot is als hun eigen kop, zonder te stikken en zonder te kauwen, verbazend gewoon. Vervelling is ook zo speciaal. Ik heb er een paar keer getuige van mogen zijn, het is spectaculair. Het lijkt net of ze ineens een miljoen pootjes hebben gekregen en ze “lopen” hun oude vel uit. Of hoe ze kruipen……gaan ze ineens rechtop staan met twee derde van hun lijf en raken met hun kop het plafond van de bak aan ofzo….zonder handen die zich ergens aan vasthouden…ik kan nog wel een uurtje doorgaan zo hahaha. Ze zijn gewoon mooi om te zien, of je bang bent of niet, het is zo anders dan wat we gemiddeld gewend zijn dat het alleen daarom al spannend is. Heb ik zo een beetje antwoord gegeven op je vragen?

martine