jullie mening over terrariumdieren

• ANITA

IK BEN DOODSBANG VOOR SLANGEN ECHT WAAR

ALS IK ZE OP TV ZIE ZIT IK MET MIJN BENEN ONDER MIJN KONT

NEE NU NIET LACHEN HOOR TIS ECHT VRESELIJK EN DAN DIE TONG GADSIE

MET ALLE RESPECT VOOR DE SLANGEN LIEFHEBBERS HOOR ECHT

NEE ER KOMT BIJ MIJ GEEN SLANG IN HUIS SORRY

ANITA

• martine

HET GING ER HIER OOK NIET OM OF IEDER PERSOONLIJK EEN SLANG ALS HUISDIER WIL.

HET GING OM DE VERSCHILLEN IN OPVATTING DIE MEN EROVER HEEFT.

PERSOONLIJK VIND IK DE REDEN “HET BEEST HOORT IN DE NATUUR” BIJ SLANGEN NET ZO VEEL VAN TOEPASSING ALS BIJ

HONDEN, KATTEN, VISSEN, VOGELS, CAVIA'S OF ANDERE DIEREN

ALS WE HEEL CONCREET GAAN KIJKEN HOORT NIET 1 DIER IN EEN HOK TE LEVEN

OF EEN ANDERE VORM VAN BEPERKING TE ONDERVINDEN DOOR MENSEN

MAAR EEN SLANG EN VEEL ANDERE AQUARIUM, TERRARIUM OF PALLEDARIUM DIEREN

DOE JE ER NIET ECHT VEEL MEE TEKORT DOOR ZE IN HUIS TE HOUDEN

MARTINE

• konni

hoi hoi

Natuurlijk kan ik hier niet achterblijven.

Zelf ben ik de trotse bezitter van acht slangen.

Ze zijn geweldig om naar te kijken,en per soort verschillen ze in gedrag en natuurlijk uiterlijk.

Zelf ben ik nu om en nabij drie jaar geleden begonnen,en heb ik nu voor het eerst eieren van mijn slangen.

Mijn slangen zijn niet van die hele grote soorten,maar erg kleurrijk en aangenaam van karakter.Als je je bezighoud met slangen,houd dat voor mij in dat je je verdiept in hoe en waar ze leven,wat ze eten enz.

Als je je terrarium daaraan aanpast geef je ze de best mogelijke omstandigheden net als ik dat probeer voor de rest van mijn beestenboel.

Dus dan betekent dit dat ze het erg naar hun zin hebben,wat je merkt aan hun gedrag,vervellingen en eten.

Wat ik graag wil bereiken is het kweken met de slangen om te voorkomen dat ze ingevoerd moeten worden(illegaal of niet).

Er zijn zelfs slangenhouders die meewerken aan projecten die ervoor zorgen dat zeldzame en beschermde slangen zich voortplanten,en de nakweek word dan weer uitgezet(te vergelijken met de schildpaddenprojecten)

Wat betreft het voeren,ja dat is niet altijd even leuk.

Zelf ben ik opgegroeid met allerlei beestjes om me heen en ik vond het dan ook best moeilijk om aan te zien.

Maar je went eraan.

Wat ik wel wil zeggen is dat het voerdier (in mijn geval diepries en levende muizen en voor mijn python gerbils) het fenomeen slang niet kent of herkent.

Dus ze zitten gewoon te knabbelen en rond te rennen,soms over de slang heen.

Op het moment dat de slang slaat is het met een paar seconden bekeken zaak.

Daarbij komt dat de meeste van mijn slangen diepvries eet,op de python en de ruthvenis na.Deze kun je ook niet meer omwennen.

Als je erg snel bent kun je mijn slangen en andere huisdieren bekijken op www.geocities.com/lovesnakes2

Jammer genoeg wil geocities nu geld voor een homepage dus zal ik een andere plek moeten zoeken voor mijn page.

Maar misschien is hij er nog.

Het feit wil dat alle dieren hun eigen manier van jagen en eten hebben.

Maar alle vleeseters eten vlees dus ook je hond kat enz.

Voordeel hier is alleen dat iemand anders het voerdier doodmaakt en jij het in de winkel keurig in een blikje verpakt krijgt.

Voor slangen en reptielen werkt dit jammer genoeg niet.

Het zou zo veel simpeler en waarschijnlijk ook goedkoper zijn als ik een blikje los kon trekken,hup op een schoteltje en hup in de bak.

Ook mijn katten komen me wel eens cadeautjes brengen…een vers mussekindje of een schattig muisje.Ik bedank ze vriendelijk en zeg dat ik ze vreselijke moordenaars vind op de liefste manier die ik kan opbrengen.Het doet mij ook zeer als er weer een vogeltje bekaant is,maar het is de of beter gezegd hun natuur.

Dus als je verantwoording hebt (geld niet alleen voor slangen maar voor alle dieren)

En bereid je te verdiepen in het leven van een slang,en zeker weet dat je ze kunt voeren met wat ze nodig hebben,is het houden van slangen een geweldige hobby………….maar let op…………………een slang is geen slang twee slang is een halve slang.

Of wel,je hebt er eerst een,maar dan……………

zoveel smaken zoveel slangen

Als er iemand is die slangen houd kun je daar altijd terecht voor advied en raad,en ze zullen hun uiterste best doen om je op weg te helpen.

Ik vind dus een slang (of hagedis of wat dan ook voor reptiel) een prima huisdier mits je voldoet aan hun wensen en noden.Voor mijn part houd je een walvis als huidier,als je dan maar zorgt voor een erg grote vijver in je achtertuin.(maatje middelandse zee of zo)

Groetjes konni

• Jennefer)

Hoi Martine,

Ja en hartstikke bedankt! Ik dacht dat slangen misschien wel genoeg vocht uit hun prooidieren haalde, maar er zijn dus echt slangen die ook drinken..

Gelukkig ben ik niet bang van slangen (en muizen en ratten ook niet :) )

Hun manier van eten is inderdaad verbazingwekkend! Inderdaad wel even vergeten wát ze eten, maar er gewoon objectief naar kijken..echt niet te geloven..Maar goed dat ik niet van die losse kaken heb hahaha…Groetjes Jennefer

• martine

Ja, als we het dan over grote bekken gaan hebben hahahahahahhaha

martine

• angela

hai

wij hebben hier een stuk of 20 slangen liggen en een heleboeleiren

en ja onze slangen krijgen ook muizen en ratten te eten

maar als we ze voeren dan hebben ze het nogniet in de gaten ofze zijn al gewurgd

en laten we voorop stellen dat de muizen en ratten die we voeren niet die lieve schattige beestjes zijn die bij jullie in het kooitje zitten

deze zijn speciaal gefokt voor te voeren die zijn niet lief voor mensen

en deze zijn niet lekker aaibaar want voor je het weet hangen ze in je vingers

ik heb hamsters gefokt voor de slangen ,maar er zijn er maar weinig heen gegaan

behalve zieke oude en dieren die hun jungen opaten

want de dierenwinkel vond ze veel leuker dan mijn slangen

en de beesten die je hebt moet je goed voor zijn ,maar dat is met ieder beestje of he nou een witte muis vogel kat of hond is

en ja er is bij sommige dieren zaken en gebrek aan informatie en die hebben slangen omdat ze nou een maal goed verkopen

maar dat is bij bv broodfokkers ook en toch halen mensen daar hun hondje

maar ik ben er van overtuigd dat je “als je het goed doet” slangen heel goed te houden zijn in een terrariium

maar je moet je eigen er wel in verdiepen en niet te lang wachten dat als je merk dat je slangen niet goed eten ( buiten paring en dracht om) er mee naar de d.a te gaan

groetjes angela churchill jazzlyn en de slangen

• angela

hoe is het met je eieren?

gaat het nog goed en zien ze er nog mooi uit?

en wat voor slangen heb je eigenlijk?

groetjes angela

• chris

Even voor de duidelijkheid, ik ben al een tijd slangenhouder, ik vroeg ook naar meningen niet naar uitleg in verzorging,in elk geval bedankt.Mijn mening:

Er is geen invoerverbod op alle soorten, lees de citeslijsten erop na.

In de natuur “kiest” een slang niet uit zijn prooi, hij pakt dus niet alleen de oudere of verzwakte dieren!!!!

Een muis of wat dan ook is zeer snel dood, weleens een wurging gezien?

Een slang grijpt een prooi en wurgt hem (niet bij gifslangen natuurlijk) iedere keer dat de prooi uitademt trekt de slang wat vaster aan, de prooi krijgt geeb adem meer.

Er zijn inderdaad minimale terrariumeisen, je kijkt natuurlijk ook naar de activiteit van de slang en van zijn jachtinstinct bij de aanschaf van een terrarium. In het wild beweegt een slang overdag ook zeer weinig, het liefste de hele dag verscholen.(sommige soorten natuurlijk)

Enkelen van jullie schreven dat een slang houden in een terrarium zielig is, in zekere mate is dit ook zo. Maar hebben jullie ook rekening gehouden aan nakweek? Dit zijn dieren die in gevangenschap zijn geboren, en dus niet uit de natuur zijn gehaald om de mens te plezieren. Een nakweek dier overleeft het nog geen dag in het wild.

En een wildvang dier kun je eigenlijk niet in een terrarium houden, hij zal nooit wennen. Voor meer vragen mag je me natuurlijk altijd mailen.

Groeten avn Chris

• chris

Even voor de duidelijkheid een prooidier is niet bang voor een slang, ik bied een prooi niet aan, maar zet hem bij de slang (in mijn geval een koningspython) de muis loopt lekker rond en gaat zelfs bij de slang kijken.

En een prooi laat je nooit een uur in de bak zitten, als een slang na een minuut of 10 de prooi niet pakt, heeft hij geen honger.

Als ik de muis te lang in de bak laat, begint de muis aan de slang te vreten. En dat wil ik dus niet.

Groeten van Chris

• konni

Hoi Chris

Ik wist niet dat je slangen had,dus mijn verhaal was aan jouw niet besteed.

Toch bestaan er nog veel misverstanden over het houden van slangen en weerstand over hun manier van eten.

Daar ik altijd lang van stof ben vergeet ik mezelf wel eens.sorry

Maar hoe meer mensen inzicht krijgen,hoe minder vaak wij het woord dierenbeul zullen horen.

Ik ben altijd blij als mensen met grote angstogen bij me binnenkomen weer gaan met het idee dat niet alle slangen eng gevaarlijk of giftig zijn.

groetjes konni