Aujeszky, reactie naar aanleiding van mijn gestuur

• Linda B.

Ik laat even de reactie zien die ik heb gekregen nadat ik een mail had gestuurd over het niet vaccineren tegen Aujeszky, dit is ook besmettelijk voor huisdieren:

Enige tijd geleden heeft u mij een e-mail gestuurd waarin u uw ongenoegen uitspreekt over het feit dat de landbouw in Nederland zou willen stoppen met de vaccinatie tegen de ziekte van Aujeszky. Meer nog richt uw bezwaar zich tegen eventuele ruimingen van allerlei diersoorten als vervolgens een uitbraak van Aujeszky bestreden zou moeten worden middels een stamping-out aanpak. Middels dit bericht wil ik u informeren over de situatie met betrekking tot de bestrijding van de ziekte van Aujeszky. Het ruimen van dieren vanwege de ziekte van Aujeszky is niet aan de orde.

In het verleden heeft de ziekte van Aujeszky tot grote gezondheidsproblemen en sterfte onder (landbouw)huisdieren geleid. Met name in de zeventiger jaren heeft de ziekte veel onheil aangericht.

Sinds 1989 kent de varkenshouderij een structureel bestrijdingsprogramma tegen de ziekte van Aujeszky. Hierdoor zijn de varkens beschermt tegen die ziekte maar is ook de viruscirculatie in Nederland tot stoppen gebracht. Omdat er geen virus meer rondwaart zijn ook andere diersoorten waaronder huisdieren beschermt tegen een mogelijke besmetting.

Door de gerichte bestrijding vast te houden is inmiddels een situatie in Nederland bereikt waarbij er nog nauwelijks besmette dieren voorkomen. Ook in andere landen van de EU worden gerichte bestrijdingsprogramma?s uitgevoerd. Dit heeft ertoe geleid dat grote delen van die landen inmiddels vrij zijn van Aujeszky. Deze landen gaan nu in toenemende mate over op het niet meer vaccineren van dieren tegen Aujeszky (non vaccinatie). Tevens eisen deze landen dat dieren die vanuit andere landen worden geïmporteerd of dieren die door die landen heen worden vervoerd vrij zijn van Aujeszky en zelfs niet geënt mogen zijn tegen Aujeszky. Deze opstelling van andere landen heeft er toe geleid dat ook in Nederland de discussie is ontstaan of we moeten stoppen met enten tegen Aujeszky.

In Nederland is nog geen besluit genomen of er wordt gestopt met enten. Belangrijk aspect daarbij is de vraag of stoppen met enten betekent dat er bij een uitbraak van Aujeszky een bestrijding middels stamping-out moet gebeuren. Naar mening van (G)LTO moet een eventuele bestrijding plaats kunnen vinden door te enten met een markervaccin. Hiermee kan de ziekte efficiënt bestreden worden zonder dat onnodig dieren moeten worden gedood.

Mocht de sector besluiten om te stoppen met enten dan kan de Nederlandse overheid bij de EU de officiële Aujeszkyvrij status aanvragen. Met het huidige EU-beleid betekent deze officiële Aujeszkyvrij status dat bestrijding van een toekomstige uitbraak via stamping out moet gebeuren. Dit aspect weerhoudt zowel de sector als de overheid ervan om een officiële Aujeszkyvrij status aan te vragen. Gezien de discussie die naar aanleiding van de MKZ uitbraak heeft plaats gevonden zie ik de Nederlandse overheid ook in de toekomst geen aanvraag indienen voor een officiële Aujeszkyvrij status zolang daar de verplichting van stamping out aan vast zit.

De GLTO streeft naar een situatie waarbij gezonde dieren niet meer systematisch geënt hoeven te worden maar dat enting wel gebruikt mag worden om een uitbraak van de ziekte in te dammen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

• Linda B.

.