Levensduur van een hollandse vlinder

• Rob

Gisteravond hadden wij op de tennis een gesprek over vlinders.

Dat onderwerp kwam ter tafel omdat er tijdens de les een aantal vlinders steeds op de service lijn en op het net plaats namen.

De leraar zei dat er altijd al veel vlinders waren. Dat was volgens een vriend van mij bijna onmogelijk omdat de vlinder maar een hele kort tijd kon bestaan. Nu zoek ik bewijs materiaal om overtuigend te zijn naar beide partijen.

Wie kan mij daar bij helpen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Vriendelijke groet.

R.T.J. Bakker

• gaby

vraag het eens aan de dierentuin in emmen, zij hebben ook een website en anders moet je ze even bellen.

die kunnen dat precies vertellen.

• konni

Hoi

Ik heb net een stukje over de vlindertuin in emmen gezien,en daar werd verteld dat de meeste vlinders maar een week of drie leven.Maar dat zijn dus de tropische soorten,over nederlandse weet ik niets.Is er op het net niets over te vinden?

groetjes konni

• konni

hoi

hier even een url waar je iets kunt vragen of vinden over vlinders http://www.natuurvragen.nl/

ik hoop dat er nu een foto van een vlinder komt te staan maar dat zal wel niet gezien mijn vaardigheden met de computer.

konni

• konni

Verdimmels nog is aan toe zeg hij doet et.

FF een dansje rond mijn stoel lol

is wel wat groot maar goed hij is er

groetjes konni

• martine

Ik zou me kunnen voorstellen dat het met vlinders weleens net kan gaan als bij vlooien. Vlooien leven maar een dag of wat, maar planten zich zo snel voort dat er altijd veel zijn. Misschien werkt het bij vlinders ook wel zo. Rupsen genoeg die uitkomen, ik bedoel hoog percentage “jongen” die het overleven, dus vlinders genoeg gedurende de zomer….of zou ik nou te simpel denken?

martine

• Lara

Dit lijkt me ook het meest waarschijnlijk.

De vlinder is namelijk alleen maar het voortplantingsorganisme van de rusps. De rups moet veel eten en groeien, de vlinder plant de soort voort (en eet honing om niet een week voedsel mee te hoeven nemen). Na paren en eitjes leggen is een vlinder ‘op’.

Groetjes,

Lara