Artis

• Marielle

Ik herinner mij dat ik vroeger, als kleine Marielle, al eens in Artis ben geweest en vandaag ging ik er met mijn vriend weer heen. Op zich vind ik dierentuinen wel leuk, als ik het idee heb dat de dieren goed verzorgd worden en de ruimte hebben.

Nou, ik had mijn kinder-geheugen een beetje leuker gemaakt dan het is, geloof ik, want ik ben in de HEL geweest. Wat een ramp voor die mooie, exotische dieren is het daar, zeg!! Allemaal hebben ze stuk voor stuk een dwangneurose ontwikkeld omdat de hokken echt veel te klein zijn! Een wolf die maar heen en weer blijft lopen, precies zijn poten op dezelfde plekken neerzet, zodat je ziet dat hij dezelfde gang al dagen, weken, maanden, zelfs jaren maakt!

Een aapje die na de muur te hebben aangetikt, via een boom het hek aan tikt en dit maar herhaalt en herhaalt en herhaalt. Ik heb echt met stomme verbazing en vooral walging zitten kijken! En mijn meest bewonderde dier: de zeekoe, had het al helemaal slecht, met z'n tweeen in een heel klein basin…vreselijk… Ook de zeeleeuwen zwemmen voortdurend hetzelfde (kleine) rondje..terwijl dat zulke leuke dieren kunnen zijn…!

Artis bestaat verder uit mooie grasvelden en bloemenperkjes, waar mensen heerlijk in het gras kunnen liggen. Deze ruimte zou ten goede moeten komen aan de dieren!

Ik heb spijt dat ik met mijn entreekaartje deze waanzin heb gesponsord, want dit slaat echt nergens op!

Ik moest dit effe kwijt…

groetjes,

Marielle

die weer teleurgesteld is in de manier waarop wij mensen met dieren omgaan..

• ANITA

ik walg gewoon emt je mee maar ik ga toch eens een mail naar artis sturen denk ik

anita

• Marjorie

Hallo Marielle,

als je een keer naar een echt goede dierentuin wilt, dan kan ik je Emmen van harte aanbevelen.

Heel ruim en diergericht.

Artis, nee……liever niet.

Ik kan me nog ( van heeel lang geleden ) een zwarte panter herinneren, die liep te “ijsberen” in een kooi van twee bij drie meter. Vreselijk.

Alleen het aquarium kon er in mijn ogen nog mee door…..

Groetjes, Marjorie

• Channah

Hallo Marielle,

Als kind ben ik ook in Artis geweest. Niet vaak, want mijn ouders hadden het niet breed, dus met een gezin van 7 kinderen kon dat echt niet altijd.

Ik heb heel goede herinneringen aan die bezoeken aan Artis. Ik heb er, hoewel ik toen nog maar heel jong was, toch veel van geleerd.

De situatie in die tijd - ik spreek nu over de 50-er jaren - was echt wel heel wat slechter dan dat het nu is. Maar dat zie je als kind niet.

Toen ik in 1978 vegetarier werd, besloot ik om ook niet meer naar dierentuinen te gaan. Circussen had ik altijd al gemeden, en dit was gewoon de volgende stap.

Maar toch: twee jaar geleden kwam ik door toeval opnieuw in Artis. En ik vind het dus allemaal nogal meevallen. Sterker nog: ik ben zelfs lid geworden, want alleen door dit soort projecten te steunen kan je er voor zorgen, dat de dieren het beter krijgen.

De zeeleeuwen? je hebt echt niet goed gekeken. Zij hebben verschillende met elkaar verbonden bassins tot hun beschikking. Maar ja, zondag, hè: dan gaat iedereen met de kids naar Artis, en kan je alles niet zo goed zien.

De zeekoeien zien er inderdaad wat groezelig uit. Maar zeekoeien leven ook in de natuur in een zeer beprekt gebied, dus zielig is dat niet.

En Marjorie: de grote roofdieren hebben allang veel en veel meer ruimte. Gelukkig wel. Zo ook de beren, de wolven, de grote apen (Gorilla's). En er worden heel bewust minder dieren gehouden. Dan maar minder volledig is tegenwoordig het parool. En het aquarium is werkelijk heel bijzonder. Overigens ook de Savanne, waar een groot aantal dieren gewoon vrij rondlopen.

Ik begrijp jullie verontwaardiging. En het liefst zou ik het terrein van Artis met een 10-voud willen vermenigvuldigen. En dan het liefst de schreeuwende, klierende en vretende meute, die er een puinhoop van maakt, de toegang ontzeggen. Vervolgens de aanwezige dieren niet meer aanvullen, en daarna er een educatief centrum van maken. Wel graag de oude gebouwen behouden, want dat zijn echt meesterwerken, o.a. van de architecten vader en zoon Salm.

Groeten van Channah

• Marjorie

Hallo Channah,

inderdaad als kind zie je dat niet……Toen ik ongeveer twintig was, ben ik nog eens teruggegaan, en ik vond het echt niet leuk ( behalve het aquarium dan ).

En ik wist niet dat er nu savannes zijn en dat de leefomgeving ten opzichte van de jaren vijftig voor veel dieren is verbeterd.

Toch is Emmen volgens mij een bezoek meer dan waard.Het is een van de “betere” dierentuinen in Europa.

Maar het aapjeskijkgedoe stuit me tegen de borst….en breek me de bek niet open over circussen, dat kan echt niet.

Even nog over Artis: ik herinner mij de ara's erg goed, en de hertjes.

En ik heb daar als achtjarige kameel gereden, ik heb er nog een foto van….

Groetjes, Marjorie

• gaby

ben het helemaal met jullie eens.

en Emmen is echt geweldig.

ik had vorig jaar een abbonement, ging er echt vaak heen foto`s maken en genieten.

woon vlak bij uurtje met de bus.

vlinder tuin de savanne, de vogelkooi, de beren ,allemaal genoeg ruimte en zo natuurlijk.

alleen vind ik dat de olifanten meer ruimte mogen hebebn, de kudde wordt door de goede omstandig heden telkens groter.

en terrein groeit niet mee.

misschien krijgen die ook een grotere ruimte,

ze zijn uitgebreid en ik ben nog niet in het nieuwe gedeelte geweest, helaas.

maar dat artis zo slecht was, dat wist ik niet, ik dacht dat het juist heel goed was.

op tv lijkt het heel wat.

vooral die aquariums.

ik hoef daar dus niet heen lees, ik.

• anja

Hoi allemaal.

ikben heellang geleden wel eens gewist, ik kan even niet opkomen waar het was.

Volgens mij ook artis.

Ik vondt het erg mooi om die dieren te zien en wat te weten te komen over hun

sommige zijn echt ontzettend mooi.

sommige hadden best veel ruimte maar sommige ook weer niet.

Als ze dat verbeteren (misschien al gedaan) zal het zeker goed zitten.

groetjes anja en de beestenboel

Ik ben een tijdje geleden naar de apenheul geweest.

echt mooi om te zien.

• ANITA

WEET JE IK VIND EIGENLIJK DAT EEN CIRCUS VERBODEN MOET WORDEN

IK VIND HET ZIELIG VOOR DE DIEREN

MAAR JA DIE KLEINE KINDEREN HE DIE VINDEN DAT ZO MOOI EN GAAF ENZ

IK BEN WEL EENS IN EMME GEWEEST EN DAT VODN IK TOEN AL GROOT GENOEG WEET ALLEEN NIETMEER WANNEER HET WAS

ANITA

• lianne

Hoi

Ik ga altijd alleen maar naar circussen zonder dieren.

Groetjes Lianne

• Marielle

Hoi Channah en anderen,

Ik vind het heel goed dat je projecten van Artis steunt, hoor, maar ik vind het niet kunnen dat dieren in zulke kleine ruimtes leven. De Savanne is mooi, daar heb je gelijk in, maar echt waar de hokken van o.a. de panter, wolven, jaquar's: ik vind het niet kunnen. En bij de zeeleeuwen is inderdaad een groter bassin, maar ook een hele kleine en die staat niet met die andere in verbinding, volgens mij. Ik ben geen verbinding kunnen ontdekken. Heb je de ijsberen gezien en de gewone beren? Vier beren in een te klein hok en 2 ijsberen in een ruimte die al te klein is voor 1 ijsbeer… Nee, bedankt, misschien ga ik over een tijdje, als ik weer wat ben bijgekomen, wel een keer in Emmen kijken, maar Artis, Nee, daar zie je mij niet meer!

groetjes,

Marielle