Ik herinner mij dat ik vroeger, als kleine Marielle, al eens in Artis ben geweest en vandaag ging ik er met mijn vriend weer heen. Op zich vind ik dierentuinen wel leuk, als ik het idee heb dat de dieren goed verzorgd worden en de ruimte hebben.
Nou, ik had mijn kinder-geheugen een beetje leuker gemaakt dan het is, geloof ik, want ik ben in de HEL geweest. Wat een ramp voor die mooie, exotische dieren is het daar, zeg!! Allemaal hebben ze stuk voor stuk een dwangneurose ontwikkeld omdat de hokken echt veel te klein zijn! Een wolf die maar heen en weer blijft lopen, precies zijn poten op dezelfde plekken neerzet, zodat je ziet dat hij dezelfde gang al dagen, weken, maanden, zelfs jaren maakt!
Een aapje die na de muur te hebben aangetikt, via een boom het hek aan tikt en dit maar herhaalt en herhaalt en herhaalt. Ik heb echt met stomme verbazing en vooral walging zitten kijken! En mijn meest bewonderde dier: de zeekoe, had het al helemaal slecht, met z'n tweeen in een heel klein basin…vreselijk… Ook de zeeleeuwen zwemmen voortdurend hetzelfde (kleine) rondje..terwijl dat zulke leuke dieren kunnen zijn…!
Artis bestaat verder uit mooie grasvelden en bloemenperkjes, waar mensen heerlijk in het gras kunnen liggen. Deze ruimte zou ten goede moeten komen aan de dieren!
Ik heb spijt dat ik met mijn entreekaartje deze waanzin heb gesponsord, want dit slaat echt nergens op!
Ik moest dit effe kwijt…
groetjes,
Marielle
die weer teleurgesteld is in de manier waarop wij mensen met dieren omgaan..