Vlooien

• Channah

De natuur zit prachtig in elkaar, maar er zijn ook irritante dieren, zoals muggen. Deze hebben echter een plaats in de voedselketen, want ze worden gegeten door onder andere vogels. Maar vlooien? Welk nut hebben deze diertjes?

• Marjorie

…..en teken dan?

Ik heb er vorig jaar zelf een gehad, aan de binnenkant van mijn bovenbeen…daar word je echt niet vrolijk van :(

• Lea

Vlooien en teken enzovoorts….ze zullen zeker hun nut wel hebben, maar ik kan het je niet zeggen. Of heeft de natuur ook zijn foutjes….???? Haha.

Lea.

• Channah

Hallo Marjorie,

Teken, daar had ik nog niet aan gedacht. Wel aan wespen, maar die zijn wel weer nuttig voor het verspreiden van stuifmeel. Ik ben 3 jaar geleden voor het eerst door een wesp gestoken, en ik moet zeggen, dat het mij reuze mee viel. Wel was ik even bang, want ik ben namelijk ontzettend allergisch voor insectenbeten en -steken. Gelukkig was ik ‘onder de mensen’, zodat zij mij meteen naar het hospitaal konden vervoeren, als er iets engs gebeurde.

Ik word eerlijk gezegd liever door een wesp, dan door een mug gestoken/gebeten. Zo'n muggebeet levert mij namelijk een enorme zwelling op, en als het heel erg is, zlefs koorts.

Groeten van Channah

• Channah

Dat kan natuurlijk best, maar ik vraag het mij toch af. Maar misschien weten de overige prikborders hier antwoord op.

Groeten van Channah

• Marielle

Vlooien en teken? Ik zie er echt geen nut in…. Sorry, maar ik HAAT ze, zeker als ze MIJN lieve poezen komen pesten…Bah!

Ik heb trouwens wel eens een verhaal gehoord over een wild-plasser en een teek…maar goed, je kunt het waarschijnlijk wel raden..!

groetjes,

Marielle

• Channah

Vertel, Marielle, vertel!!!! ;-)

Groeten van Channah

• Lara

Tja, je kan het natuurlijk ook anders zien…

Bloedzuigers maken gebruik van een plekje in het ecosysteem waar ze toekomst in zagen. Er is al zoveel concurrentie om waardevolle voedingsstoffen, dat ze zich zijn gaan toeleggen op het stelen van kleine beetjes tegelijk van veel grotere dieren.

Hoewel ik ze zelf fel bestreid, hebben ze wel groot gelijk dat ze zo'n voedselvoorraad niet onbenut laten.

Eigenlijk zijn ze ook slimmer dan de ‘echte’ roofdieren. Door hun prooi niet direct te doden hebben ze er veel langer plezier van.

Een ecologisch nut aan de bloedzuigers toekennen is moeilijk. Het enige dat ik kan verzinnen is dat ze dieren sneller verzwakken, waardoor de roofdieren eerder hun prooi kunnen bemachtigen…

Groetjes,

Lara

PS. De wesp is geen erg goede stuifmeelverspreider. Ze heeft bijna geen haartjes en als het lekkers te diep in de kelk zit, dan boort ze gewoon een gat aan de zijkant. Wespen hebben wel nut in het opeten van een deel van de vliegenlarven.

• Axel

Da's mooi van die wespen want ik heb een hekel aan vliegen! Die wel heel dom zijn en een zeer kort geheugen hebben! Ik kan ook geen nut van vliegen verzinnen behalve dat ze opgegeten worden door andere beesten.

Groeten Axel

• Lara

Hun maden zetten rottende lijken om in mest.

Zo krijg je mooie plantjes.