hond zelf in laten slapen

  • Mariska G

    Hallo allemaal,

    Ik heb van de week een verhaal gehoord en ik was stomverbaasd :

    Een moeder van een collega van mij heeft een teckel. Leeftijd weet ik niet precies, maar het was al een wat ouder hondje.

    Zij vertelde aan mij en mijn collegas dat deze teckel de laatste tijd de boel sloopte, vooral ' s nachts (had hij nog nooit gedaan). Ook had hij haar moeder al een paar keer gebeten. De laatste keer was in haar hand, vorige week en haar moeder moest naar een arts.

    Haar moeder had zelf al gezien dat haar hondje twee bulten had op zijn kop en ging er maar vanuit dat het gezwellen waren. De combinatie van deze bulten (gezwellen ?) + het agressieve gedrag + het slopen was voor haar reden genoeg om de hond kalmeringstabletten te geven voor de nacht. Dat hielp niet voldoende meer afgelopen week en het slechte gedrag nam weer toe. Inslapen was de enige optie naar haar mening. Omdat ze het zo zielig vond met de hond naar de dierenarts te gaan om hem in te laten slapen, heeft ze de hond een stuk of 10 van deze pillen laten slikken en hem op een kleedje bij de kachel gelegd.

    Mijn collega had op dat moment haar moeder aan de telefoon, huilend.

    De hond was overleden…….zachtjes ingeslapen vertelde ze.

    Wat vinden jullie hiervan. Ik kan er met mijn kop niet bij. Het bleken dus ook nog

    haar eigen medicijnen te zijn, dus geen huisdiermedicijn.

    Ik heb puur het gevoel dat die hond niet is ingeslapen, maar vermoord door zijn eigen baasje.

    Ik begrijp niet dat je zonder ook maar enig bezoek aan de dierenarts tot zulke handelingen kan overgaan.

    Omdat ik weinig reacties van overige collega's hoorde (alleen een beetje lacherige reacties en flauwe grappen over teckels) ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden.

    Til ik hier nou te zwaar aan en heeft ze goed gehandeld ?

    groetjes van een stomverbaasde en boze Mariska

  • Anita

    jeetje wat een trut maar de situatie ken ik neit dus is eht makkelijker om meteen zoiets te gillen natuurlijk

    ik vind dit puur moord

    anita

  • Egeltje

    Tja, mijn eerste gedachte is dierenmishandeling met de dood tot gevolg, m.n. vanwege het achterwege laten van medische zorg, maar of iemand daar iets mee kan? Zelf heb ik Rakker (onze vorige pup) ook wel eens een seresta gegeven (één stks hè) toen we nog dachten dat hij van de anti-epileptica af kon en er toch iets mis ging; heb het de eerstvolgende afspraak (en daar zijn geen dágen overheen gegaan) met de da wel opgebiecht.

    Maar wat moet je ermee in dit geval? Misschien kan je collega de da influiten zodat haar moeder bij een eventueel volgend hondje niet meer zulke stomme dingen doet:?

    Snap dat je niet begrijpt dat je collega's niet feller reageren, maar zou niet weten wat je er aan zou kunnen doen. Je collega's moeder heeft iets onbegrijpelijks gedaan (voor zover ik uit jouw posting kan opmaken), en je verontwaardiging is begrijpelijk, maar de enige die haar moeder daar op aan kan spreken is je collega zelf. Zelf zou ik niet voor moeder's handelswijze kiezen overigens, moge dat duidelijk zijn.

    Dag, Jet

  • azalaia

    Nou, ik denk dat die vrouw precies wist waar ze mee bezig was:

    10 slaaptabletten voor een teckel…..dan kun je wel bedenken en verwachten dat ie dit niet zal overleven…..

    Zo spaarde ze ook nog eens euthanasiekosten uit, plus een dierenartsconsult…..

    Ik weet het ook niet, was er niet bij, maar volgens mij was dit wel de makkelijkste weg van de weerstand om het zo te doen, die hond uit zijn/haar lijden te verlossen, zelf het recht in handen te nemen. Kun je inderdaad spreken van moord, maar ja, het is maar een hond……

    Hoop alleen maar die dit hondje pijnloos in een diepe slaap is weggezonken en geruisloos is ingeslapen, voor eeuwig.

    Groeten van azalaia.

  • Nicole

    Mmmmm …………. niet mijn ding :( ze had naar de DA moeten gaan. Ten eerste voor een diagnose en ten tweede, was het werkelijk zo erg met de hond dat hij ingeslapen had moeten worden, dan door de DA. Ze heeft nu de hond niet de kans gegeven misschien te kunnen genezen van wat hij eventueel zou hebben gehad, ik vind dat dit absoluut niet kan :( Ik heb het idee dat deze vrouw de hond zat was en er op deze manier makkelijk en goedkoop van af dacht te komen, wat haar dan ook gelukt is :(

  • Yolanda

    Ja sommige mensen spelen nog steeds graag voor rechter en denken alle wijsheid in pacht te hebben pffffff :( ik denk niet dat ik haar wil leren kennen :(

  • A.R

    Ik moet eerlijk zijn dat ik niet blij wordt als mensen zelf het recht denken te hebben om op deze manier hun dier in te laten slapen. Nadeel is namelijk dat een leek, ook al gebruikt deze de medicatie zelf, niet kan voorspellen hoe het einde zal gaan zijn. Laten we eerlijk zijn, men denkt dat bij slaappillen overdosis je gewoon inslaapt, tenslotte je behoord er moe van te worden dus dat zal met overdosis toch ook wel? Nee, helaas dat is geen garantie. Sommige medicaties kunnen voor ernstige krampen zorgen en juist zo een hele nare pijnlijke dood geven. De dame in kwestie was dus eigenlijk bezig met een russisch roulette zonder dat zelf te weten. Zeer egocentrisch vind ik het eigenlijk. Begrijp me goed, ik bedoel het niet zo kwaad als het er staat, maar slim was de zet niet bepaald, ze heeft mazzel gehad dat het dier geen krampen of spasmen kreeg.

    Persoonlijk denk ik dat haar besluit ook nog eens gemaakt is uit een emotioneel moment die haar erg in zijn greep had. Rationeel denken is dan eigenlijk niet meer aan de orde. Wat nu als blijkt dat het dier gewoon alleen maar dementerend werd, of gebrekkig in de vorm van blind en doof? Het is niet ongewoon dat dieren dan ineens dingen gaan doen die we niet van ze gewend zijn. Zeker dieren die doof en blind worden hebben sneller een neiging tot bijten, ontstaan uit een schrikreactie. Die twee bulten waarover je sprak hoeven niet te wijzen op tumoren, het is zelfs hoogst ongebruikelijk dat tumoren zich op de kop zo aftekenen. Doorgaans zitten tumoren intern en groeien ze ook naar binnen door. Bij de lijf ja, dan kan je wel eens tumoren waarnemen, dus dan zou je kunnen denken okay. Maar dan nog het hadden (op het lijf, niet op de kop) ook vetbulten kunnen zijn. Die kunnen op interne organen drukken en zo ook zorgen voor pijn en dus karakterveranderingen laten optreden. Nee ik vind het jammer dat het zo afgelopen is. Maar de wereld zit wat dat betreft vreemd in elkaar.

  • elysa

    IK VIND HET BEHOORLIJK STOM, OM 10 PILLEN AAN JE HOND TE GEVEN, ZONDER ENIG OVERLEG MET DA!! WAT VOOR RESULTAAT ER OOK OP VOLGT, ALTIJD VERKEERD, NAAR MIJN MENING!!

  • azalaia

    PRECIES, helemaal toppie.

    azalaia.

  • Mariska G

    Fijn te lezen dat we hier hetzelfde over denken.Kan me helemaal vinden in jullie reacties !

    groetjes

    Mariska