Petitie Stop handel in babypapegaaien & stop handopfok van babypapegaaien

• pr@stichtingpapegaai.nl

In Nederland leven veel papegaaien in huis, in de tuin, winkels, tehuizen, etc. Het aantal papegaaien dat gehouden wordt is groot. Toch noemen wij ze de vergeten dieren. In geen enkele wet staat omschreven wat goed welzijn voor papegaaien betekent. Met andere woorden, papegaaien hebben geen rechten.

Stichting Papegaai komt op voor de rechten van papegaaien en parkieten. Veel papegaaien worden gebruikt als handelsproduct. Het kweken van jonge papegaaien wordt steeds meer bepaald door de commerciële belangen die daaraan verbonden zijn. Slechte voeding, slechte huisvesting, verkeerde omgang of verwaarlozing, dagelijks worden we geconfronteerd met trieste omstandigheden waarin de papegaai leeft. Wij zijn de enige dierenorganisatie die zich daadwerkelijk bekommert om papegaaivriendelijke rechten. En wij hebben hierbij hard hulp nodig!

Op dit moment zijn wij onze campagne gestart:

Stop handel in babypapegaaien & stop handopfok van babypapegaaien.

Help de handopfok van babypapegaaien en de handel in babypapegaaien, die nog niet zelfstandig kunnen eten, te stoppen. De handel in babypapegaaien floreert meer dan ooit en de charismatische en intelligente vogels zijn niet meer dan handelswaar.

JOUW HANDTEKENING HELPT! Teken petitie - klik hier

• Xandra B.

Ik ben ook tegen het houden van papegaaien als HUISdier,maar dieren kunnen we geen rechten toekennen.

Papegaaien hebben behoefte aan heel veel ruimte om te vliegen,te fourageren,samen met een partner van de zelfde soort.

Als je aan deze welzijnseisen kunt voldoen,dan mag je van mij papegaaien houden.

Mensen moeten wel het recht behouden om wel of geen dieren te houden,maar bij dat recht hoort dus de plicht om aan de welzijnseisen van het dier te voldoen.

Ik ben dus niet tegen de handel,maar voor regulering. Ik teken deze petitie dus niet.

http://www.brok.be/

• Hans is verhuist

getekend

• Xandra B.

Holocaust? :S

• Prikster

Tja, de term Holocaust vind ik ook behoorlijk ongelukkig gekozen.

Verder vind ik wel dat mensen in het algemeen te impulsief aan (jonge) papegaaien beginnen. Ze lijken niet te beseffen dat de papegaai, mocht hij redelijk goed voer krijgen, makkelijk de eigenaar overleeft. En waar belandt hij dan?

Een papegaai hoort rond te kunnen vliegen en klimmen met soortgenoten, en niet eenzaam weg te kwijnen in een kooi bij mensen in huis. En hoe vaak komen mensen er niet (wel dus) achter dat de papegaai voor 1 mens kiest, en daarbij de andere huisgenoten wegjaagt door ze aan te vallen… Of de papegaai plukt zich van ellende kaal, of krijst de hele dag om aandacht. Leuk joh, een papegaai in huis.

Daarom vind ik die petitie zo gek nog niet. Een papegaai hoort tenminste door zijn ouders te worden opgevoed, om nog een beetje emotionele bagage mee te krijgen. Een paard, hond, kat, konijn, tamme rat enz. laat je ook een bepaalde periode bij zijn moeder in het nest zitten.