Dierenverzorgster mee op missie in Uruzgan

• Onze Verslaggever

Het Provinciaal Reconstructie Team (PRT) bezocht afgelopen week verschillende dorpen ten westen van de Helmand rivier in Uruzgan. Voor de eerste keer is er een dierenverzorgster meegegaan.

Foto: Defensie

Dierenarts-assistent sergeant der eerste klasse Sis, normaal gesproken verbindelaar, heeft ezels, schapen, koeien, geiten, kippen en honden behandeld en adviezen gegeven aan de eigenaren.

'Ik heb gekeken hoe de dieren erbij staan, de hoeven en wonden verzorgd en gecontroleerd of ze genoeg en gevarieerd te eten krijgen', aldus de dierenverzorgster. ‘Zo was er een pasgeboren geit met een ontstoken navelstreng die ik heb schoongemaakt. Ook was er een schaap met de melkziekte. Met de juiste medicijnen kan het schaap er zo weer bovenop zijn.’

Maagklachten

De eigenaar van een koe is geadviseerd over het voer, zodat de maagklachten, van de al dagen niet meer etende koe, weer voorbij gaan. De mensen in dit gebied zijn zuinig op hun veestapel en waren erg dankbaar met deze hulp. ‘Ik ben blij dat ik dit voor de Afghanen en hun dieren heb kunnen doen’, aldus sergeant Sis.

Levensbelang

Meer dan een lapje grond en een paar dieren hebben de lokale bewoners in dit gebied niet om in hun levensonderhoud te voorzien. Ze hebben een waakhond ter bescherming, kippen voor de eieren of een koe voor de melk. Goede verzorging van de veestapel is essentieel voor deze Afghanen.

Drinkwater

Tijdens deze meerdaagse operatie heeft het PRT in diverse dorpen met de dorpsoudsten gesproken over de start van een aantal kleine opbouwprojecten, zoals waterpompen en irrigatiekanalen. De dorpen in dit gebied zijn arm en hebben een grote behoefte aan basisvoorzieningen, zoals schoon drinkwater.

Bron: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/113188/Dierenverzorgster_mee_op_missie_in_Uruzgan.html

• Xandra B.

Dat is erg nuttig!

Dat zouden ze meer moeten doen.

• <Elysa>

BRAVO! Erg goed van haar..(tu) Zouden zeker meer mensen moeten doen, want hoe meer mensen, hoe meer dieren er geholpen kunnen worden natuurlijk..

• Xandra B.

En als het beter met de dieren gaat,dan gaat het ook beter met de mensen.

• karin R

en toch……………..

Is het leger daarvoor?

zijn er daar geen mensen die dat kunnen doen?

schoenmaker hou je bij je leest.

dit zijn dure mensen en dit kan door de lokale bevolking gedaan worden dus……………….zonde van ons dure geld, mede ook mijn geld

• Xandra B.

Hoort misschien niet bij een wederopbouwmissie,maar ik vind het geld in deze wel nuttig besteedt.

• karin R

Jij vind niet dat de lokale bevolking dit zou kunnen/moeten doen?

Ik dus wel en dan is dat geld over voor?????????????????????

let op: ik zeg niet dat het werk niet gedaan had moeten worden, alleen door anderen, niet door ons leger, het werk op zich is heel hard nodig, ook voor de bevolking.

Geinig, hebben wij ook es een discussie:D

• Xandra B.

Nahja,ik vraag mij überhaupt af wat we daar als leger te zoeken hebben.

Ik geloof namelijk niet zo in de `war of terror`.

Nee,het gaat om olie,geld,vriendjespolitiek met Amerika,macht enz.

En dat allemaal verpakt in een zgn. `wederopbouwmissie`.

Joh,Google eens wat op de woorden `Bilderberggroep,Illuminatie,Nieuwe Wereld Orde en vrijmetselarij`.

Je zult niet alles te weten krijgen want Google wordt ook gecensureerd,maar dan krijg je enigszins idee hoe het er in deze wereld aan toe gaat.

• karin R

jaaaa, das weer een hele andere duscussie en die ga ik niet aan.:D