'Goudvis leeft 39 jaar te kort in kom'

• Onze Verslaggever

BARNEVELD - Een goudvis kan wel 40 jaar oud worden, maar leeft bij de gemiddelde huisdierbezitter nog niet eens een half jaar. Dat geldt ook voor een konijn, dat zeker 10 jaar kan worden maar als huisdier slechts zo'n drie jaar oud wordt.

Dat stelt het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) uit Barneveld zaterdag bij de start van de Week van het Huisdier, die tot en met 23 mei duurt. Thema van de landelijke huisdierenweek is dit jaar het houden van huisdieren, omdat op dat gebied volgens het centrum nog veel te verbeteren valt. Het LICG heeft onder meer ‘bijsluiters’ gemaakt voor allerlei soorten huisdieren, waarin toekomstige baasjes alles kunnen lezen over kosten, verzorging, huisvesting en gedrag van het gewenste beest.

Meer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6720086/___Huisdier_gaat_veel_sneller_dood___.html?p=16,1

• Xandra B.

Ja,bijna iedereen zonder opleiding denkt dierenverzorger te zijn.

Maar een dier kan ook `doodgenuffeld` worden.

Niet alleen door ze vet te mesten,maar ook door niet rekening te houden met het natuurlijk gedrag van een dier.

Mensen zouden zich meer moeten verdiepen in de behoeften van een dier en dieren niet vergelijken met mensen.

Maarja,dat heeft dan weer met de (verstoorde) emoties van de mens te maken.

Hier ook een leuk stukje over de relatie mens-dier; http://www.stadjerswacht.blogspot.com:80/

• karin R

Blij dat ik nu een vijver heb, de vis heeft de ruimte en m'n nijn werd 8 jaar, niet stokoud maar ook niet piep.

Ik vind idd dat er vaak meer gekeken moet worden naar de behoeftes van een dier, niet alleen de adviezen die “men”geeft.

adviezen over de kosten is onzin, ligt zo aan een dier, ik heb een 18 jarige poes die me amper iets gekost heeft behalve eten; ik denk zo'n 800 euro in al die jaren, maar had een poes die me goud gekost heeft.

de hond zit in een verzekering, tot nu toe betaal ik voor jan doedel want hij mankeert nooit iets, maar ja, dat weet je nooit, kan morgen ineens heel anders zijn.

• ¥ Lotje ­­¥

Tja mijn moeder had een goudvis en was 11 jaar geworden in een kom .

Ik zelf hou niet van kommen . Wij hebben een vijver . en ik zie ze graag daar in zwemmen . zotten diertjes ook soms . Liggen als de zon schijnt in de vijver gewoon te zonnen :D