Kat van 16 jr met nierziekte/hoe ver moet ik gaan ?

• Tineke B.

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen:

Ik ben Tineke, heb 3 honden, 3 katten, man en twee kids. :)

Nu ben ik 1,5 week geleden naar de D.A gegaan omdat onze oudste kat van 16 steeds spuugde en mager werd.

Hij blijkt nierziekte te hebben en was toch wel uitgedroogd.

Nu hebben we hem daar gelaten, zodat ze hem konden spoelen en aan het infuus konden zetten.

Hij heeft daar drie dagen gezeten en heeft daar goed gegeten (nier dieet).

Toen hij thuis kwam, heeft hij twee dagen goed van het dieet gegeten en toen moest ie het niet meer.

D.A gebeld, die wilde hem dwang voeren (had ik zelf al een beetje gedaan), maar dat wilde we niet omdat hij dat niet echt toe laat.

Toen zei ze dat ik hem dan maar toch zijn gewone voer moest geven (nat voer, brokken moet ie al helemaal niet).

Ik had wat gemengd met het dieet voer en dat ging 1 hele dag goed.

Toen maar helemaal over op zijn eigen voer, dat ging een paar dagen goed (hele kleine beetjes, niet echt genoeg).

Nu wil ie weer helemaal niet, probeer hem de lekkerste dingen voor te schotelen, maar 1 hapje en dat was het.

Ik wil hem niet dwang voeren, veel te veel stress en hij wordt er erg agressief van.

Medicijnen(pillen) is ook geen optie, die krijgen we er ook niet in.

Nu wil ik het weekend afwachten en dan toch maar bedenken wat het beste voor hem is.

Mijn idee is toch, hoe naar ook om hem in te laten slapen.

Hij is al zo mager en als hij bijna niets eet, zal het nog een lijdensweg worden.

Ik kwam nogal eens bij het katten prikbord (nu overigens gesloten), maar heb ook het idee dat ze soms te ver gaan in hun “katten liefde”, (begrijp me niet verkeerd, ik ga ver maar wel tot bepaalde hoogte: het moet wel dierwaardig zijn).

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil eigenlijk graag jullie mening horen.

• karin R

Ik begrijp je helemaal. (van het kattenprikkie)

Ik heb het idee dat je kat zelf niet meer wil?

Ik weet niet of dit je vertelt is maar een kat met nierfalen heeft flinke hoofdpijn en is ook echt ziek.

persoonlijk hou ik ook niet van te lang door gaan met “dierenliefde” en zou ook euthanasie overwegen bij je kat, hoe moeilijk het ook is, je kat tijdig rustig in laten slapen vind ik nog altijd de hoogste vorm van liefde.

laat je nog weten hoe eea verloopt?

Sterkte met de moeilijke beslissing.

• Tineke B.

Hoi Karin,

Bedankt voor je reactie,

Ik ben net even bij hem gaan kijken (hij ligt op zolder, dat doet hij sinds hij ouder word al een paar jaar).

Hij heeft heel weinig gegeten en we hebben de knoop doorgehakt.

Maandag wil ik de D.A bellen om een afspraak voor euthanasie te maken.

Ook al willen ze nog wat proberen, hou ik me poot stijf.

Ik heb inderdaad het idee dat het voor hem genoeg is geweest.

Denk je dat het verstandig is om tot maandag te wachten ?

Extra geld voor de dienstdoende D.A interesseert me niet (ook maar de vraag ook of die het wel doet).

Als het wel kan wachten, doe ik het liever bij mijn eigen D.A.

Wat denk jij er van, kan die 1 1/2 dag nog wachten ?

Gr. Tineke

• karin R

Aankijken hoe de kat is, als je denkt dat ie echt heel ziek is……………….

Vaak hebben DA een soort overdracht naar elkaar toe dus de dienstdoende DA is misschien al wel op de hoogte.

Vorige week moest ik een poes laten inslapen, die heeft een dag te lang moeten wachten omdat ik door een beroerte (7weken geleden) niet mocht autorijden en ik moest wachten op vervoer, ik heb me daar best heel rot onder gevoelt dus neem je eigen gevoel er ook in mee.

• Tineke B.

Heftig, gaat het nu weer met je ?

Ik heb hem nu in een bench in de kamer, om hem beter in de gaten te houden.

Hij eet nu wel een ietsepietsje, maar lang niet genoeg en het is geen nierdieet.

Dus wil ik toch maar wachten tot maandag (of het moet erg verslechteren), maar het besluit blijft omdat hij zowiezo het nierdieet niet wil eten.

Het zou dan alleen maar uitstel zijn.

Bedankt voor je adviezen.

• Ellesje

Kan me voorstellen dat zo'n beslissing lastig is, maar jij kent je kat het beste en kan het denk ik het beste beoordelen dus ja … ik kan me voorstellen dat je kiest voor het inslapen.

Sterkte in ieder geval hiermee!

• karin R

Het gaat gelukkig heel erg goed, bijna niks meer te merken:D

• Tineke B.

Gelukkig, goed om te horen (tu).

Ben net beneden, en tot mijn verbazing heeft Rambo (de kat) nu zijn bakje dieet leeg gegeten.

Maar voor de rest zit ie er wel zieligjes bij.

Het brengt mij aan de ene kant aan het twijfelen, aan de andere kant: ik weet ook dat het niet voor lange duur is.

Mss kan ik hem beter nu laten gaan, nu ie nog redelijk is dan dat ik hem moet laten lijden.

Pffft, moeilijk zeg :S

• Tineke B.

Hoi Karin en Ellesje,

Bedankt voor jullie reacties.

Vannacht heeft Rambo weer bijna niets gegeten en nu zijn nierdieet laten staan.

We hebben de knoop doorgehakt, we laten hem vanavond inslapen,18.30 :S.

Hoe vreselijk ook, het is het beste wat we nu nog voor hem kunnen doen.

• karin R

Ik denk dat je daar goed aan doet.

Het is en blijft verschrikkelijk maar je kan niet anders wil je je kat een lijdensweg besparen.

Ik wens je heel veel sterkte en als je van je af wil schrijven……………………

Ik zal zien dat ik vanavond nog ff op het prikkie kom.