Alle Belgische katten in 2016 gesteriliseerd‎

• Onze Verslaggever

De cel ‘dierenwelzijn’ van de FOD Volksgezondheid heeft een meerjarenplan opgesteld, dat loopt tot 2016 en dat een einde moet maken aan de overbevolking van katten in de asielen.

Het plan voorziet dat alle katten vanaf 2016 gesteriliseerd, geïdentificeerd en geregistreerd moeten worden, ook de huiskatten. Dat schrijven de kranten van de groep Sud Presse woensdag.

Het plan moet in 2011 van start gaan, en begint met een overgangsperiode van zes maanden.

Het plan zou eerst betrekking hebben op katten in de asielen, en vervolgens op de kittens bij kwekers en handelaars, om vervolgens uitgebreid te worden naar de gehele kattenpopulatie in ons land.

Dierenrechtenorganisaties staan achter het plan. Volgens GAIA moet er dringend iets gedaan worden aan het toenemende aantal zwerfkatten in de asielen. Dinsdag heeft de organisatie nog actie gevoerd in Leuven voor kattensterilisatie.

Een kat die niet gesteriliseerd is, kan twee tot drie keer per jaar zes tot twaalf kittens voortbrengen. Veel van deze katjes worden achtergelaten. Vorig jaar belandden bijna 37.000 katten in een asiel. Bijna 25.000 ervan waren zwerfkatten. Vier op de tien kregen er een dodelijk spuitje.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100818_012

• karin R

Leuk bedacht en het streven is misschien ook wel goed, maar welke kat is van mij? nee hoor, die zwarte komt hier eten maar is niet van mij.

chippen zou dan eerst verplicht moeten worden en als ik dat niet doe en blijf ontkennen dat die kat van mij is……………..

bovendien: als ook fokkers/kwekers hun poezen moeten laten steriliseren zou de kat uitsterven, offe, welke fokker mag door en wie niet.

Niet te doen dus volgens mij en voor mij hoeft het ook niet, ik wil nl geen raskat maar een gezond mengelmoesje.

Waarom ze dan in Godsnaam nog 60% van de zwervers niet laten inslapen snap ik niet, laat ze dan allemaal inslapen, scheelt al veel katten.

Ik heb tig nestjes gehad als kind maar nog nooit een nest van 12 stuks, dat komt echt zo vaak niet voor, ik denk dat het er gemiddeld 6 per nest waren.

• Xandra B.

Het verplicht laten chippen van katten zou al zo veel schelen!

En tja,ik heb er op zich ook geen moeite mee dat het overschot aan katten een laatste spuitje krijgt,

maar dat wil het gros van de mensen niet.

Maar het is wel het gevolg van het onverantwoorde gedrag van mensen die maar katten blijven vermeerderen.

Dit jaar is er een ware explosie van gratis af te halen kittens.

En al die mensen willen een goed huisje voor hun kittens.

En dan zijn er dierenliefhebbers die dan advertenties plaatsen met de waarschuwing geen kittens gratis aan te bieden omdat ze dan als slangenvoer of proefdier gebruikt zullen worden.

Achterlijke idioten! Je moet de mensen oproepen om te stoppen met vermeerderen van katten.

En waar het toch vandaan komt dat er kittens opgevoerd zouden worden aan slangen mag joost weten!

Een verstandige slangenhouder geeft z`n slangen geen kittens,want da`s levens gevaarlijk voor een slang.

En proefdieren worden speciaal onder strenge hygiënemaatregelen gefokt voor het doel.

Zucht…..

• <Elysa>

Als een kat in een asiel terecht komt, om wat voor reden dan ook, dan wordt ie toch altijd al gesterriliseerd?! Is toch niks nieuws?

• karin R

Die wel ja, tenminste, in nederland.

Maar het gaat nu om alle katten, ook degenen die jij en ik thuis hebben.

• <Elysa>

Dan moeten ze wel geregistreerd staan, anders kunnen ze dat nooit controleren, toch?

• karin R

Yep, lijkt me ook:D

• sipke

Dan is dus Belgia 20 jaar na 2016 kattenvrij op een aantal zwerfkatten na dan.

• <Elysa>

Ja, en als die zwerfkatten weer met andere zwerfpoezen paren dan zullen ze die toch heel snel moeten vangen en abortus moeten plegen anders komt er toch weer een overbevolking aan zwerfkatten..Dan is België weer terug bij af.

Maar wat is nou eigenlijk de bedoeling van al dat steriliseren? :S