Dierenambulance mag kosten verhalen

• Onze Verslaggever

Ben je mooi mee klaar als ze jou duif vinden en er komt een dikke rekening achteraan:

ANP - HAARLEM - Dierenhospitaal en ambulancedienst Den Haag mag gestrande en gewonde postduiven oppakken en opvangen en de eigenaar van het dier daarvoor laten betalen. Dat heeft de rechtbank in Haarlem bepaald in een door een postduivenhouder aangespannen zaak.

De man wilde niet betalen voor het ophalen door de Dierenambulance van een gewonde, geringde, postduif. Een dierenarts heeft het dier geëuthanaseerd. Aan de hand van de ring achterhaalde het Dierenhospitaal de eigenaar en vroeg de ambulance- en dierenartskosten terug.

De eigenaar betoogde dat hij geen opdracht had gegeven voor het ophalen en euthanaseren van de duif. De rechtbank oordeelde dat hij als eigenaar van het dier aansprakelijk is voor de kosten, en dat het Dierenhospitaal het belang van de eigenaar op redelijke gronden heeft behartigd.

• Xandra B.

Ja,de DierenBescherming maakt het de postduivenhouder steeds moeilijker,omdat ze tegen het duivenmelken zijn.

• karin R

Ben ik ook.

die dieren vind je zovaak uitgput terug, vraag me af of die hele einden vliegen natuurlijk gedrag is.

• <Elysa>

Die duivenmelkers hebben dan een vrouwtje in hun hok zitten en die mannetjes laten ze dan ergens ver weg vliegen en dan vliegen die duiven zo hard ze kunnen om weer bij dat vrouwtje in het hok te zijn..

• karin R

vrouwtjes met jongen worden uitgezet, die vliegen zich letterlijk en figuurlijk kapot.

• <Elysa>

Oh, dat ook? Dat wist ik niet.. :X

• Xandra B.

Zo vaak?

Nou,de meeste duiven redden het gewoon,hoor!

Diegene die het niet redden moeten er dus uit geselecteerd worden en vooral niet mee verder gekweekt worden.

Ik hoop altijd nog dat er hier eens wat strandt. Heeft Eros weer lekker duif op het menu. :D

• karin R

Ohw, de meesten zullen het wel redden, maar hier vallen ze ook vaak uitgeput neer hoor. ja en hoeveel % het dan wel of niet red weet ik niet maar wel dat ze regelmatig naar de buurman (of naar de kat) gaan, die lapt ze dan weer op en ontdoet ze van ringen, ze zijn voor de melker toch waardeloos geworden.

• Xandra B.

Een vogel moet vliegen. Ze hebben niet voor niets vleugels gekregen.

Dat er wel eens vogels tussen zitten die niet helemaal gezond zijn is een volkomen natuurlijk proces.

Dat heet selectie.

Ik denk dat postduiven gelukkiger zijn dan al die volièrevogels in een kooi.

Volièrevogels in een kooi zijn weliswaar veilig,maar gelukkig? Nee,ik denk het niet!

• karin R

nee, dat denk ik ook niet, vogels horen te vliegen, maar wel met mate of een bepaalde mate.

Dus waar zit het evenwicht? ik weet het domweg niet maar denk zomaar dat ze geen honderden Km in een paar uur vliegen als ze echt vrij zouden zijn,

m'n gevoel waarschuwt me dat er iets niet klopt, ik heb daarnaar leren luisteren.