Man zoekt nier voor zieke kat

• Onze Verslaggever

HANNOVER - De Duitse Thomas en zijn kat Maxi zijn onafscheidelijk. Probleem is alleen dat Maxi ernstig ziek is en een nieuwe nier nodig heeft. Thomas heeft er 7.000 euro voor over.

De 35-jarige haalde Maxi (6) twee jaar geleden uit het asiel. De kater moet vanwege een nierziekte dagelijks twee keer aan de nierdialyse en heeft een transplantatie ter waarde van 7000 euro nodig om te overleven. Thomas raakte dit jaar bij een ongeluk zwaargewond en zegt dat zijn kat hem door die moeilijke periode heeft heengesleept. Nu wil hij graag wat terugdoen, maar voor een operatie moet hij helemaal naar de Verenigde Staten, zegt hij.

In Duitsland is het verboden om een nier weg te halen bij een gezonde kat. In de Verenigde Staten halen ze wel een nier weg bij asielkatten die geen nieuw baasje kunnen vinden en op de ‘dodenlijst’ staan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/8046996/__Man_zoekt_nier_voor_zieke_kat__.html?p=5,1

• greet

ja, mooi dat je dat voor je dier wil en kan doen natuurlijk.

maar wat ik me afvraag kan zoeits wel bij een kat.

meeste katten die ouder worden krijgen last van de nietren mijn andere 2 katten zijn er ook aan gestorven.

wel zielig om ze dan weer bij die katten eruit te halen dat vind ik toch minder.

maar wel een daad van liefde van die man dat is echte liefde.

groetjes greet

• Xandra B.

De eerste orgaantransplantaties zijn uitgevoerd op proefdieren,dus ja het kan.

Maar Thomas kan beter naar een psycholoog/psychiater gaan,want dit is mesjokke.

Bespaar het dier alle ellende,laat het inslapen en haal een andere kat (de toekomstige donor) uit het asiel.

Als hij dat niet doet,dan is hij meer bezig met zijn eigen egoïstische persoontje.

En da`s geen dierenliefde!

• <Elysa>

Ik vind het erg mooi wat die man voor zijn kat wil doen en kan het ook heel goed begrijpen.

Mijn Kareltje heeft het ook aan zijn nieren, en is pas 6 jaar oud, hij is ook al een keer gedialyseerd en leeft op nierdieet voer wat behoorlijk duur is maar wat ik graag voor m'n kat over heb! Maar of ik zo ver zou gaan om een nieuwe nier voor hem te zoeken weet ik nog niet maar begrijpen doe ik het dus wel wat die man doet! Waarom zou je een kat in laten slapen als de kat nog jaren kan leven op een nieuwe nier? Iedereen denkt daar dus niet hetzelfde over als jij Xandra!

• Xandra B.

Ik begrijp de man ook wel,hij wil zijn maatje bij zich houden.

Maar denk nou eens alleen aan de dieren zelf?

Voor een niertransplantatie is een donornier nodig van een andere kat.

Die kat zal z`n leven hiervoor moeten opgeven omdat we nog geen donorsysteem hebben voor dieren.

Dus maak je het ene GEZONDE(!) dier dood om een ziek dier te gaan redden. (met alle ongemakken van de medische behandelingen e.d.)

Een dier snapt helemaal niets van al die ellende!

Als je per saldo minder leed voor dieren wilt,dan laat je het zieke dier inslapen en haal je het gezonde dier uit het asiel.

• <Elysa>

Oké dan is het zeker niet goed om een donornier voor je kat te willen, ik dacht dat die nier dan van een kat kwam die net was overleden..

• karin R

nee dus, in amerka halen ze dan de nier weg bij een kat die op de dodenlijst staat.

Maar wat mij tegen zou houden is wat Xandra al gezegd heeft EN dat het dier zich vaak helemaal niet goed zal voelen, ook niet na de transplantatie ivm het vele medicijngebruik om afstoting te voorkomen,

Mijn idee zou ook zijn, laat het dier liefdevol inslapen en haal een nieuw schatje uit het asiel, keus genoeg helaas.

Overigens vind ik mezelf heel sterk, ik heb nog slechts 3 poezen en 1 hond van de 18 huisdieren die ik ooit had, knap he!

overigens zijn ze op een paar cavia's na (6 jaar geleden) allemaal gewoon dood gegaan (of een handje geholpen)

voor het gemak reken ik de vissen niet mee, zullen er een stuk of 12 zijn denk ik?

• <Elysa>

Nou 3 poezen en een hond is al werk genoeg dus houden zo, zou ik zeggen…(:D