'Proefdieren worden goed behandeld'

• Onze Verslaggever

(Novum) - De regels voor het welzijn van proefdieren worden goed nageleefd. Dat stelt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) in haar jaaroverzicht over dierproeven. De VWA deed vorig jaar 666 aangekondigde en onaangekondigde inspecties en deelde in totaal één schriftelijke waarschuwing uit.

De VWA controleert of bedrijven die dierproeven uitvoeren zich houden aan de Wet op de dierproeven. De instantie let er daarbij onder meer op of in de kooien schuilmogelijkheden zijn en of nestmateriaal aanwezig is. Ook kijkt de VWA hoe de dieren worden behandeld en of dierverzorgers de juiste opleidingen hebben. In slechts een geval werd een schriftelijke waarschuwing uitgedeeld omdat de dierproeven anders werden verricht afgesproken.

Dierproeven mogen in Nederland alleen worden uitgevoerd door instanties die daar een speciale vergunning voor hebben. Vorig jaar waren dat er tachtig. Samen voerden zij in totaal ruim 592 duizend dierproeven uit. Dat is tweeënhalf procent meer dan een jaar daarvoor. Ruim de helft van de proeven diende een wetenschappelijk onderzoek en meer dan 35 procent is verricht voor onderzoek voor de ontwikkeling of productie van vaccins, geneesmiddelen en medische producten. Om de mogelijke schadelijkheid van stoffen te onderzoeken werd 6,7 procent van de dierproeven verricht.

In Nederland worden proeven gedaan op onder meer vissen, reptielen en apen, maar ook op muizen, ratten, hamsters, cavia's, konijnen, honden, katten, fretten, paarden, varkens, geiten en schapen.

http://www.nieuws.nl/616215

• Xandra B.

Om de controle op het naleven van de regels moeten er dus proefdierenverzorgers zijn die van dieren houden!

Een proefdierenverzorger kan bij misstanden (anoniem) melding maken bij de VWA.

• <Elysa>

Ik vraag me af of er geen andere mogelijkheden zijn dan op dieren alles uit te proberen, want volgens mij kan het ook vaak op en andere manier.. Op de tv heb je vaak een reclame over proefdiervrije producten en er is al veel toiletartikelen die ook dierproefvrij zijn…Alle beetjes helpen niet waar?

• Xandra B.

Dierproeven zijn de duurste testmethode.

Financiëel loont het dus ook om gebruik te maken van alternatieven.

Het is echter wel zo,dat die alternatieven altijd getoetst moeten worden op proefdieren. (maar het scheelt wel in de aantallen)

Ook het aantal dubbele dierproeven kan worden tegen gegaan door patent op diermodellen.

Een patent op een dier is dus helemaal niet oneerbiedig,zoals veel dierenrechtenactivisten vinden.

Maar aan eer heeft een dier ook niets.

• karin R

idd, verplicht gebruik maken van eerdere resultaten of die door anderen gedaan worden, samenspelen dus.

degene die dierproefvrije spullen verkopen doen dit dus of betalen een ander bedrijf voor de proeven, zo hebben ze het zelf niet gedaan:D

• Marie-Stefanie

Whauw! Moeten we nu gaan juichen??? Kennelijk hechten wij meer belang aan het feit dat deze dieren “goed behandeld worden” dan aan het feit dat er bijna 600.000 vreselijke dierproeven per jaar worden uitgevoerd!

Wij moesten ons als “menselijke beschaving” heel diep schamen dat wij een ander levend wezen misbruiken om, vaak onnodige, proeven steeds opnieuw te doen! Enkel en alleen omdat er een zoveelste “wetenschappelijk onderzoek” (deze smoes gebruiken ook de Japanners om op walvissen te jagen en ze te doden) moet plaatsvinden en omdat er, ook vaak onnodig, steeds nieuwe vaccins, geneesmiddelen en medische producten ontwikkeld en geproduceerd moeten worden, veel chemische stoffen opnieuw zullen worden getest, veelal tbv een product of dienst die reeds bestaat. Veel van deze producten, geneesmiddelen, vaccins zijn niet nodig (er zijn al meer dan genoeg van soortgelijke producten op de markt) en dienen alleen maar om de kas te spekken van een kleine groep mensen die alleen maar aan winstgejaag denkt, wel ten koste van de dieren.

Verder kosten experimenten met genetische manipulatie steeds meer proefdieren het leven.

Wanneer dringt het door bij al die op geld beluste mensen dat wij, het gewone volk, GEEN genetisch gemanipuleerde producten willen???!!! Dus ook geen dierproeven daarvoor!

Schokkend is ook het aantal proefdieren dat is gefokt en gedood zonder in een proef te zijn gebruikt. Vorig jaar waren dat er bijna 450.000!!!. Esther Ouwehand, Kamerlid voor de Partij voor de Dieren, zegt: "Als je het aantal dieren dat in een proef is gebruikt optelt bij het aantal dieren dat nutteloos in laboratoria is gedood, gebruikt de proefdiersector meer dan een miljoen dieren per jaar!!! Dat is 20% meer dan 6 jaar geleden."

Genetische experimenten hebben in 2009 voor de fok en dood van meer dan 300.000 dieren gezorgd.

Ik citeer Esther Ouwehand weer: "Genetische manipulatie kost zeer veel dierenlevens: meer dan 300.000 dieren zijn vorig jaar als gevolg van genetische experimenten ter wereld gekomen, en zonder nut of noodzaak gedood. Het doden van zoveel dieren is onacceptabel. De Partij voor de Dieren wil dan ook een einde aan genetische manipulatie van dieren".

Ik ook!

De dieren mogen dan wel in de ogen van de inspectie een goede behuizing hebben en goed eten, maar hoe kun je in godsnaam spreken over een goede behandeling als de dieren bijna altijd (zeer) pijnlijke, vervelende en de gezondheid van het dier schadende proeven moeten ondergaan, en daarna vaak gedood worden.

Schrijven over het feit dat de proefdieren goed worden behandeld is leuk en aardig, maar in mijn ogen is het doekje voor het bloeden, is de aandacht van het hoofdprobleem afleiden.

Wanneer ziet men in dat dieren een onderdeel en weerspiegeling zijn van onze samenleving?

Wie zei dat ook al weer dat “de mate van het beschaafd omgaan met de dieren weerspiegelt de mate van de beschaafdheid van ons mensen”? Vergeet niet dat hoe wij met dieren omgaan, zo gaan we ook om met mensen. Kijk maar eens goed om je heen…

Wanneer worden wij wakker en pikken dit soort praktijken niet langer meer?

• karin R

Wanneer men dieren belangrijk genoeg vind om je erin te verdiepen en niet iedereen zomaar klakkeloos gelooft.

ook de partij voor dieren niet, ook de dokter niet die zegt dat je toch echt dat spuitje nodig hebt, ook de DA niet die dat ook zo doet.

leren en lezen, heel veel lezen, kennis is macht toch?

maar aangezien men daar de tijd niet voor neemt en vertrouwd op de mensen die “ervoor geleerd hebben” komen we niet zo heel veel verder

• mitzy

Ook ik zou niets liever willen

dan dat dierproeven overbodig zouden zijn.

Moet er niet aan denken wat die stumpers mee moeten maken,

Maar wat als we weer horen dat er een geneesmiddel is ontdekt of een behandeling

die onze moeder/vader/zoon/dochter kan beter maken van iets vreselijks.

En dit ontdekt blijkt te zijn door dierproeven.

Hoeveel we ook van dieren houden,,,,,,,het blijft dubbel

we gebruiken ze,misbruiken ze ,,eten ze,,

Dit paradijsje zal er niet komen ,Helaas!!

• Xandra B.

Ook ik als (ex)proefdierenverzorgster ben in principe tegen dierproeven,

maar ik ben mij er bewust van dat we niet zonder kunnen,

als we niet dood willen gaan of ernstig beperkt worden in ons leven aan allerlei nare ziektes.

Maar als dierenrechtenacivist mag je natuurlijk alle op dieren geteste medische behandelingen weigeren!

De meeste zijn helaas niet zo consequent.

• karin R

Aan de andere kant, we hebben zoveel middelen tegen zoveel ziektes…………komt er wel weer iets anders voor in de plaats, tering werd iets van kanker ofzo, spaanse griep werd de mexicaanse griep. ga zo maar door

Klinkt lullig maar je moet toch ergens aan dood gaan?

door zo oud te worden lopen we meer kans op aftakeling en dementie, de gruwel voor velen.

hoeveel mensen doen niet alles om oud te worden maar hoor je toch zeggen, ik wil niet met m'n 80 het bejaardenhuis in hoor!

we willen dus gezond blijven als we oud zijn, maar ja, gezond doodgaan is “niet toegestaan” dat kan niet in onze ogen dus wat willen we eigenlijk?