Pups uit de broodfokkerij worden (af en toe) ook volwassen

• scorpio

Den Haag - Met enige regelmaat komen er berichten naar buiten over de afschuwelijke misstanden bij broodfokkerijen. Desondanks worden er nog dagelijks puppy's gekocht bij dergelijke fokkers. Veel van deze pups vertonen gedrags- en gezondheidsproblemen of overlijden. Zelden hoort men hoe het verder gaat met pups uit de broodfok die wél volwassen zijn geworden.

- In het zojuist verschenen boek ‘Vrouw & Hond’, van de Haagse schrijfster Marianne van Buitenen, zijn enkele verhalen van deze honden opgenomen. Vooral omdat de berichtgeving over de broodfokkerij (nog) niet voldoende aspirant hondenbezitters bereikt, heeft de auteur hier aandacht aan willen besteden. Al lezende maakt men kennis met meerdere problemen waar eigenaren van een “broodfokhondje” mee te maken kunnen krijgen.

Omdat dit, maar ook allerlei andere gebeurtenissen hondeneigenaren kunnen overkomen, is de auteur begonnen met het verzamelen van een aantal waargebeurde hondenverhalen. Het zijn afwisselende en unieke verhalen geworden, waarbij de liefde voor honden en emoties een grote rol spelen. Er zitten heel bijzondere voorvallen tussen, en verbazingwekkende gebeurtenissen die de speciale relatie tussen mens en hond benadrukken. Al de verhalen hebben één ding gemeen, ze werden stuk voor stuk beleefd door vrouwen.

Vrouwen beleven honden anders dan mannen. Zij houden zich ook –vaker dan mannen- bezig met de lichamelijke verzorging van de honden. Daardoor voelen zij over het algemeen ook de emoties van hun hond heel goed aan. Voor een vrouw is het vaak snel duidelijk wanneer een hond zich niet goed voelt, blij is of gewoon aandacht wil hebben. Mannen zijn hier doorgaans toch wat minder gevoelig voor. Tegelijk is het vrouwen eigen om hun ervaringen en gevoelens met anderen te willen delen.

Kortom, in deze bundel vertellen twaalf vrouwen over leuke, merkwaardige, vervelende of wonderlijke dingen, die zij met hun honden hebben meegemaakt.

Meer informatie over het boek is te vinden op: www.mariannevanbuitenen.nl

Bron: Dé Weekkrant.nl

• mitzy

Herkenbaar,,,,,die andere beleving naar mn hond toe.

Mijn man is een grandioze baas voor onze hond.

Maar ik zie en voel en doe de details,

qua verzorging en het aanvoelen van eventuele klachten.

Hoop dat t boek nog meer duidelijkheid biedt over de broodfokkerij.

• scorpio

Er zijn tot op de dag van vandaag, nog té veel mensen die een pup kopen bij broodfokkers. De waarschuwingen bereiken blijkbaar nog steeds niet “het grote publiek”.

Daarom kunnen verhalen over de belevenissen van mensen die zo'n pup hebben gekocht, ook een voorlichtende werking hebben. Vooral omdat ze zijn verwerkt in een boek waar ook leuke en aantrekkelijke verhalen staan.

• <Elysa>

Zat ff te kijken op die pagina en toen kwam ik dit verhaal ook tegen, wel leuk om ff te vermelden…

Kat drinkt met omgekeerde waterval

zaterdag 13 november 2010Auteur: Wim Dehandschutter

BuitenlandDat katten altijd op hun pootjes terecht komen dankzij de zwaartekracht wisten we al. Nu blijkt dat ze dezelfde natuurwetten trotseren om hun melk te drinken, zo leren ons Amerikaanse wetenschappers.

Hoe drinken honden? Ze maken van hun tong een lepel en scheppen zo het water op. Maar katten? Omdat zij zo snel drinken, werd gedacht dat zij net als honden water met hun tong omhoog lepelden. Fout!

Vier Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat katten een veel meer geraffineerde techniek ontwikkelden. Eentje waarmee ze de zwaartekracht trotseren, zoals ze ook doen als ze van grote hoogte naar beneden vallen om veilig op hun pootjes te belanden.

De wetenschappers filmden hoe de huiskat van één van de vier zijn tong rechtte en het puntje naar achteren krulde, als een letter J. Zodra hij het wateroppervlak kuste, trok het dier zijn tong razendsnel terug. Zo ontstond een omgekeerde waterval. Op het juiste moment sloot het dier zijn bek, zodat de bovenkant van de waterkolom werd afgeknepen en hij een deel van de vloeistof binnenkreeg.

Onderzoeker Roman Stocker weet waarom de wetenschap nu pas deze ontdekking doet: ‘Met het blote oog is dit niet te zien. Daarvoor zijn sterk vertraagde beelden nodig.’

Onderzoekers beweren dat de kat de juiste balans vindt tussen de zwaartekracht, die het water of de melk naar beneden trekt, en de neiging van de vloeistof om te blijven bewegen in de richting waar ze heen gaat. Volgens de wetenschappers kan de kat vier keer per seconde likken, waarbij hij elke keer 0,1 millimeter van de waterkolom binnenkrijgt. Hoe groter de kat, hoe langzamer hij likt.

De conclusies over de drinktechniek van katten gelden ook voor tijgers, leeuwen en jaguars.

• karin R

euh?

ik verwijderde de geinig reactie van Xandra en bijna alles is weg?

sorry, ging echt weper ongeluk, ook sorry voor jou Xan, ik had niet door dat je daarna aan mij "hing;

• scorpio

“Vrouwen zijn zowel opvoedkundig als biologisch voorbestemd om betere baasjes voor hun huisdieren te zijn.”

Aldus professor Hal Herzog, die hier onderzoek naar heeft gedaan.

Bron: http://www.vandaag.be/lifestyle/51353_vrouwen-zijn-grotere-dierenliefhebbers.html

• karin R

Ik wist het wel:D

• <Elysa>

En ik wist het al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren….:)-D

• scorpio

Vrouwen hebben meer verzorgende instincten, mannen hebben daar (veel) minder “last” van. :D

Een boek zoals ‘Vrouw & Hond’, sluit daar mooi op aan.

• <Elysa>

Ben jij nou een man of een vrouw? Als je een vrouw bent dan spreek je zeker uit ervaring,;) maar als je een man bent dan heb je zeker een vrouw met verzorgende instincten..:D