Alle honden moeten een chip krijgen en geregistreerd worden

• Onze Verslaggever

Bleker wil chip bij alle honden

Alle honden moeten een chip krijgen en geregistreerd worden. Op die manier wil staatssecretaris Bleker van Landbouw onder meer misstanden in de handel en fokkerij aanpakken. Er wordt nu te vaak doorgefokt met honden en er is overdreven aandacht voor schoonheid, zegt Bleker.

In de toekomst is een hond zonder chip in principe illegaal. De eigenaar is dan in overtreding. Volgens Bleker moet het bij de aanschaf van een hond net zo normaal zijn dat de koper papieren krijgt als bij de koop van een auto.

In voorbereiding

Het wetsvoorstel om huisdieren te registeren is al langer in voorbereiding. Volgens Stichting Chip, Centraal Huisdieren Identificatie Punt, worden in steeds meer Europese landen honden en katten geregistreerd met een chip. Bijvoorbeeld in Engeland, België, Zwitserland en Denemarken.

“We wachten er al een paar jaar op,” zegt woordvoerder Evers. “Wij begrijpen alleen niet waarom het ook niet met katten gebeurt.”

Kwijt

Volgens Evers van Stichting Chip hebben zo'n driekwart van de Nederlandse honden en katten een chip. Het inbrengen van zo'n chip kost tussen de 25 en 50 euro. Diereneigenaren hebben dat geld er vaak graag voor over. “Als je dier dan kwijt is of een ongeluk heeft gehad, is het gemakkelijker op te sporen”, aldus Evers. "Er zitten ook veel minder dieren zonder eigenaar in de dierenasiels.

Bron: http://nos.nl/artikel/204227-bleker-wil-chip-bij-alle-honden.html

• greet

mooi toch.

nu maar hopen dat het effect heeft want hoe willen ze het gaan controleren???

groetjes greet

• karin R

idd.

ik heb de ervaring dat een chip geen zak zegt,buuf was haar kat kwijt, was overreden en iemand die het dier gechipt heeft en buuf heeft ingelicht.

Ook mijn kat was gechipt maar ik kon het nergens opvragen ontdekken oid, nooit aan gemeld dus, al zei die DA dat ze dat zou doen.

ze is nu inmiddels overleden maar je zou ze toch……………………..

in 1 ding ben ik het eens, overdreven veel aandacht voor schoonheid, maar dat heeft niks met een chip te maken zolang er geen eisen aan het fokken worden gestelt

• <Elysa>

Nou nou, het is ook wel eens anders hoor…. Dat het in sommige gevallen mis gaat, ligt dus in jouw geval aan de DA maar dat wil nog niet zeggen dat het nutteloos is om je kat/hond te laten chippen… Ik heb een kennis die werkt in het asiel en die zegt dat er jaarlijks heel wat dieren teruggebracht worden naar de eigenaar dankzij het chippen…

Nou ja teruggebracht? Ze kunnen ze komen ophalen..:D

• karin R

Daarom dus ook een andere DA:D.

• <Elysa>

Heel wijs van jou, maar dat wist ik al, dat jij wijs bent……:D

• karin R

nu nog slim:D

Maar het was om aan te geven dat het niet altijd werkt, tuurlijk gaat het ook heel vaak wel goed, ik ben alleen niet slim genoeg dat erbij te zetten.

• <Elysa>

Oké nu je het er wel bij hebt gezegd ben je toch ook slim..:D

Maar ff iets anders; Onze Verslaggever die post afentoe een berichtje hier maar voor de rest bemoeid hij/zij zich nergens meer mee, wel jammer eigenlijk, vindt je ook niet?

• karin R

Ach ja, jammer is het wel, maar blijkbaar wil de verslaggever zich nergens mee bemoeien

• <Elysa>

Een verslaggever moet ook neutraal blijven natuurlijk, die mag geen eigen mening hebben..:)