Zwangere poes is onrustig en verliest bloed

• Jannemiek

Drie maanden geleden hebben mijn vriend en ik een kater van tien en een poes van vier geadopteerd uit het asiel. Eergisteren ben ik met Poes naar de DA geweest omdat ik bezorgd was over een bobbel ik haar buik. Poes bleek erg zwanger. Ze was dus toch niet gesteriliseerd. In allerijl zijn nu de voorbereidingen gemaakt voor de bevalling die volgens de DA al snel zou gaan gebeuren. Theo en Poes zijn onze eerste katten.

Vanmorgen begon Poes bloed te verliezen, heldere rode druppeltjes. Dat is nu al de hele morgen. Het is niet veel, het zijn kleine druppeltjes. Ook is ze onrustig en erg aanhankelijk. Ze kruipt op schoot, ligt even te woelen en loopt vervolgens weer wat rondjes door de kamer. Gaat even op de kattenbak, maar doet niets en dan begint het riedeltje weer van voren af aan. Is de bevalling begonnen? Ze heeft geen weeen voor zover ik dat kan beoordelen.

• ellen en de birmanen

niet te lang wachten. gelijk naar de dierenarts. het kan zijn dat ze een blaasontsteking heeft of dat ze een miskraam aan het krijgen is. een poes die bloedverliest via de vagina is nooit goed.

ellen

• Dicky

Ik hoop oprecht dat je al bij de dierenarts bent geweest.

Bloed verliezen is inderdaad niet goed, ik ben bang voor een baarmoederontsteking of mogelijk zelfs kittens die niet levensvatbaar zijn en er dus een miskraam bezig is.

Laat het snel nakijken, Mogelijk kan je dan nog iets redden.

• Jannemiek

Contact gehad met de DA en moesten het afwachten. Een uurtje geleden is Poes bevallen van een doodgeboren kitten. Het was heel klein en kaal en toen Poes er echt hard in begon te bijten heb ik het weggepakt. Dierenarts weer gebeld. Afwachten. Poes ligt nu te slapen. Probeer maar zo rustig mogelijk te blijven.

• Dicky

Onvoorstelbaar, wat een DA.

Hoe kan hij nu advies geven door de telefoon. Zielig voor mamapoes en erg voor jou Jannemiek.

Als het een goede DA was zou hij je laten komen en het zelf constateren.

Ik hoop dat het geen vreselijke nacht wordt. Ga wel bij de poes slaspen, dan kan je nl met spoed ingrijpen en naar een goede DA gaan.

Strkte voor jou en mamapoes.

• Jannemiek

Tja, het wordt een nachtje doorhalen ben ik bang. Poes slaapt wel alsof er niets aan de hand is. Zou het kunnen dat er een wordt afgestoten (niet levensvatbaar) en dat de rest gewoon nog even blijft zitten? Ik google me suf en heb ook met spoedkliniek gebeld. Daar zeggen ze dat ik direct moet komen als ze weer gaat persen en als dat langer duurt dan een half uur. Tot die tijd thuis afwachten omdat het ook stressvol is om nu met haar op stap te gaan.

• karin R

Ik ben het met je eens dat weggaan met haar nu ook stressvol is, maar blijf wel bij haar, wat de anderen ook al zeiden zodat je wel op tij kunt ingrijpen.

heel veel succes, ook voor poes!

• Jannemiek

Pff, lange nacht. Op de bank gaan liggen, Poes er natuurlijk bovenop. Lag om mijn arm geklemd met mijn hand op haar buikje. Dacht toen iets te voelen wriemelen. Heb weer een beetje hoop. Spullen liggen klaar voor een eventuele run naar de spoedkliniek. Ben benieuwd. Bedankt voor jullie reacties.

• Jannemiek

Hoe het af liep:

Vanmorgen nog niets en naar de DA gegaan. Foto gemaakt. Geen kittens alleen een hoop poep. Blijkbaar was Poes dus maar zwanger van een kitten, die het jammergenoeg niet heeft gehaald. Verdrietig maar waar. We laten Poes steriliseren zodra het kan.

• karin R

Tja, zulke dingen gebeuren.

Maar er zijn al zoveel katten dat ik niet weet of je er echt rouwig om moet zijn, ik neem aan dat je bv geen 6 kittens wilde houden?

Vele kitten krijgen een goed huisje, tenminste, tot ze op vakantie moeten, of tot de kittens groot zijn en minder schattig.

Maar zo'n teleurstelling is toch wel ff slikken, sterkte ermee