YES!!!!!

• karin R

Eindelijk!

tros radar brengt aan het licht hoe fokkers en raad van bestuur omgaan met honden(fokken)

Al jaren roep ik dat ik tegen het fokken van rassen ben omdat je zo de rasgebonden aandoeningen er nooit uitkrijgt.

Voor de belangstellenden hier de link naar de uitzending.

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1788/rashonden/?tx_brmenu2010=2011

helemaal tevreden met het voorstel ben ik nog niet want wie een korte snuit mooi vind koopt er dan wel 1 zonder stamboom, het moet verboden worden een hond in je bezit te hebben die een rasgebonden aandoening heeft na een bep. datum, de bestaand ehonden hoeven dan niet perse meteen ingeslapen te worden.

de honden moeten terug gefokt worden dus zal het een aantal jaar duren voor alle aandoeningen eruit gefokt zijn, maar de eisen moeten steeds een stapje hoger.

wat mij betreft dan he!

• majo

Maar dan krijg je weer de vraag hoe ernstig de aandoening is.

Teckels hebben meer kans op een hernia bijvoorbeeld. Kans op, maar de meeste krijgen het niet.

Oke je moet ze een beetje in toom houden met bepaalde dingen, dat wel.

Mag dit ras dan straks ook niet meer??

• Xandra B.

Strikt gezien dus niet.

Maar bastaardhonden kunnen ook van alles mankeren.

• karin R

ja, klopt.

Maar een mix van een mix heeft beduidend minder last van rasgebonden aandoeningen, maar ook daar moet uiteraard niet mee gefokt worden bij erfelijke aandoeningen.

Ik ben erg voor het fokken van mixen, uiteraard wel met zorg en zeker met aandacht voor het karakter want dat is onzekerder met mixjes dus des te belangrijker om ook daar de ouders en voorouders van te kennen.

er waren verschillende mensen die Boef als dekreu wilden, maar ik heb het nooit gedaan ivm zijn karakter, want hij was prachtig, kerngezond maar niet stabiel, de pups zouden potentiële asielzoekers worden, daar werk ik niet aan mee.