Vissenbestand

• P.erna

Heb gisteren weer wat aan mijn aquarium gedaan.

Heb de sumatranen een ander thuis gegeven en mijn schooltje kardinaaltetra uitgebreid.

De maanvissen zwemmen nu met zijn zessen en ik denk nog na hoe groot deze school moet worden.

Nadat mijn sumatranen gingen moorden besloot ik dat ik ze eruit ging halen en het bij de rustigere vissen te houden.

Er blijft nog genoeg levendig gedrag over door mijn roodvinwinde die zich vooral onderling met elkaar bemoeien.

Sumatranen willen de andere vissen toch meenemen in hun pikorde wat mij steeds meer opviel toen ik ze meer ruimte gaf.

Nu zwemmen ze met alleen andere sumatranen.

Toch heb ik genoten van ze.

Misschien heeft iemand advies over de grootte van een school maanvissen in een aqua van 1 meter 51?

Heb overigens veel gelezen over maanvissen en dan ga je observeren en dan doen ze van alles maar niet wat ik gelezen heb.

Nou ja misschien komt dat nog.

Groeten erna

• P.erna

Heb nu dus al ontdekt dat het verwijderen van de sumatranen een heel goede beslissing is geweest.

De vissen die ik heb vertonen zich ineens en de kleuren zijn prachtig geworden.

De maanvissen beginnen zich te gedragen zoals ik over ze gelezen heb en ik verdenk ze ervan dat ze nu al koppels aan het vormen zijn.

Ik denk dat ik het nu bij deze samengestelde school uit 3 verschillende winkels moet houden aangezien zich onder de maanvissen zich al een zekere rangorde heeft ontwikkelt.

Er is een baas en helaas een underdog maar zi is het nu eenmaal.

Sommige vissen die ik al zeker 6 jaar heb zoals mijn labeo frenatis en mijn diamant gouramies laten zich weer zien op spectaculaire wijze.

De school kardinaal tetra,s houd zich mooi op in de onderste lagen en mijn clown botia,s met corydoras hebben het goed naar de zin.mijn wel heel oude restant koperzalmpjes schitteren ook weer in hun mooie koperkleuren.

Ben momenteel tevreden over mijn visbestand maar veel planten moeten nog flink groeien alhoewel een deel gelukkig beplant is met zeer grote planten.

Ik zoek nog wel een heel mooi groot stuk perfect stuk kienhout of wortelhouten en een heel grote mooie donkerblauwe of zwarte steen.

Maar alles op zijn tijd.

Ben nu al belachelijk trots op mijn aqua.

Groeten erna

• <Elysa>

Je zegt dat je sommige visen al 6 jaar hebt, ik wist niet eens dat ze zo oud kunnen worden, maar dan heb je wel waar voor je geld..Ik heb totaal geen verstand van vissen maar ik vind het alleen mooi om naar te kijken..

• P.erna

Met een beetje geluk en d juiste verzorging kunnen sommigen de 20 wel halen.

Er zijn soorten algeneters die nog wel ouder worden.

Het komt soms ook puur op de juiste huisvesting aan want een grote oude algeneter past nooit in een 60 liter bak.

Het rare is dat ik mij aan sommige vissen gehecht heb en ik ze domweg nooit weg zou doen als het niet strikt noodzakelijk is.

Dat zijn dan vaak de individuele vissen die ik vaak noem naar hun karakter.

Mijn diamantgouramie heet bv chagerijn em mijn frenatis heet schoonheid.

Tja zo heb je dus heel malle aquarianen.

Ook ben ik van mening dat ik goed voor ze hoor te zorgen omdat deze vissen nu eenmaal geen kant uit kunnen.

Toch maak ik vele fouten zoals sumatranen houden bv.

Als je er zo weg van bent en je ziet niet op tegen een paar uurtjes werk per week kan jij ook zoiets maken elysa en met wat geluk kunnen mensen je ook helpen.

Zelf help ik ook nogal wat mensen met opstarten in mijn buurtje en dat is leuk.

Vooral als iemand zich ontwikkeld en beter word en meer komt te weten dan ik.

• <Elysa>

Maar dat is het hem nou juist ik heb er de tijd niet voor, maar misschien komt het er ooit nog wel eens van dat ik een aquarium koop.. Ik ben nog niet zo lang geleden naar Artis geweest en daar heb ik ook een behoorlijke lange tijd naar dat aquarium gekeken totdat me viendinnen alweer doorgelopen waren anders had ik daar nu nog gestaan hahaha

• P.erna

Jammer maar idd wat niet is komt misschien nog wel.

Het is zo ontspannend, zelfs het werken eraan is leuk en ontspannend.

• <Elysa>

Ja dat lijkt mij dus ook wel, maar ja, net wat je zei; komt misschien nog wel eens…….Als ik niet meer werk ofzo….