dieetvoeding kat nieren

• janny62

Bij mijn kat is licht nierfalen geconstateerd,. Zij is 8 jaar, haar waarden waren iets te hoog. De dierenarts beveelt nu dieetvoeding aan. Uiteraard wil ik al het goede voor de poes, maar het dieetvoeding van de dierenarts is erg duur. In de supermarkt vind ik van bijv. Whiskas, Purina etc. ook katteneten, waarop vermeld staat dat deze bestemd zijn voor katten met nierfalen. Heeft iemand ervaring met deze voeding, en of die even goed werkt als het eten van de dierenart?

groet

Janny

• Xandra B.

Nierinsufficiëntie komt vaak voor bij katten die commerciële voeders krijgen of hebben gehad,omdat het eiwitgehalte in die voeders te hoog ligt. (en de kat meestal te veel eten krijgt)

En daarbij komt ook nog het feit,dat commerciële voeders bewerkt zijn om het toegankelijk te maken voor het dier omdat er ook ingrediënten (granen) in zitten die niet geschikt zijn voor carnivoren.

Het spijsverteringsysteem moet daarom extra hard werken,met alle nare gevolgen van dien.

Beter is om je kat vers te gaan voeren,waarbij je iets meer vet en minimaal (spier)vlees in de voeding gaat implementeren.

Hoe het vers voeren in z`n werk gaat kun je lezen op; http://www.voernatuurlijk.nl/

Als je dat toch niet ziet zitten,dan zou ik het goedkopere diëetvoeder uit de supermarkt gaan gebruiken.

Én afgepast voeren en niet een bakje brokjes de hele dag vullen! Een gemiddelde kat heeft zo tussen de 25 en 35 gram droge brokjes per dag nodig. Maar dat is een richtlijn!

Zorg gewoon dat je kat SLANK (tegen mager aan) door het leven gaat. Dat is niet zielig,maar je ontlast hiermee je kat.

Wel goed opletten dat de kat goed blijft drinken!

• <Elysa>

Hoi hoi,

Mijn kat heeft ook nierklachten en ik geef hem alleen dieetvoer van de DA en het gaat hartstikke goed met hem en daar zijn ook meerdere smaken van zodat hij toch gevarieerd eet, en natuurlijk moet hij altijd vers drinkwater hebben maar dat geldt voor elk dier..

Maar wat Xandra zegt kun je ook doen want die weet waar ze het over heeft, die heeft er voor gestudeerd.

Groetjes.

• margali

Allereerst zou ik bij een kat van 8 jaar met een licht nierfalen (dus een lichte verhoging van de nierwaarden) vragen aan de dierenarts om een urineonderzoek te doen. Kans bestaat dat ze bijvoorbeeld een nierbekkenonsteking heeft of een urineweginfektie. Daar hoef je - zeker bij een poes - lang niet altijd iets van te merken. Door zo'n infektie kunnen namelijk ook verhoogde nierwaarden gezien worden. Met een antibioticum zou dan de infektie verholpen worden zodat die nierwaarden weer normaliseren.

Ik heb in de supermarkt nog nooit nierdieetvoeding gezien. Wel staat op veel voeders in de supermarkt dat het “goed is voor de urinewegen” maar dat is iets heel anders als nierdieet. Seniorenvoeding (misschien is dát het wat je gezien hebt in de supermarkt) kenmerkt zich door wat verlaagd eiwit en fosfor zodat de nieren wat ontzien worden.

In dierenspeciaalzaken vind je wé de wat goedkopere - niet veterinaire - nierdieetvoeding die minder eiwit en fosfor bevat.

• karin R

En bedankt voor alle antwoorden:(

• <Elysa>

Ja gek is dat he, komen mensen hier met een probleem en wordt er ook op gereageerd en vervolgens zeggen ze helemaal niks meer..:S

• janny62

bedankt allemaal. ben nu terug van vakantie dus heb alles doorgelezen.

ga inderdaad binnenkort opnieuw bloed prikken, kijken hoe de waarden nu zijn, en dan verder kijken

groet

janny

• margali

Bloedprikken is niet de eerste stap die ik zou zetten …..

• Yolanda

Hahaha ze bedankt maar ze heeft dus niet gelezen wat je neerzette Marga ;)