Spontaan `gastcollege` gegeven

  • Xandra B.

    Op marktplaats werden kleurmuizen aangeboden.

    Aangezien ik af en toe eens wat `vers` bloed nodig heb om inteelt te voorkomen en mijn muizenfok gezond te houden,reageerde ik.

    Het bleek te gaan om muizen van een VMBO-school waar het vak `Plant en dier` wordt gegeven.

    Vanmiddag ben ik er heen geweest en er ontstond een spontaan gastcollege,want de leerlingen vroegen mij de oren van mijn hoofd.

    Het ging verder…

    Ik heb genoten,de juf ook en de leerlingen op één na ook,hahahaha!

    Na de muizenruil vroeg ik aan de juf of ik haar nog een dienst kon bewijzen.

    Of ze nog meer beestjes kwijt moest ofzo.

    En ja,ze had een zieke rat.

    Maar aangezien ik geen rat met abces/tumor kan gebruiken,heb ik aangeboden om het dier ter plekke af te maken.

    De leerlingen moeten ook leren dat het afmaken van een dier soms ook noodzakelijk kan zijn,

    dus eerst de leerlingen uitgelegd wat ik ging doen en wat er zou gaan gebeuren.

    Dat was dus een mooi leermoment!

    Ik vroeg of ze wel eens een rat van de binnenkant hadden gezien en leermoment nummer twee diende zich aan.

    Ik ging een sectie verrichten op de dode rat. De meeste leerlingen hingen aan mijn lippen,op één na die vond het wel erg heftig.

    Ik moest ook wel lachen om het commentaar wat ik om mijn oren kreeg!

    Dingen als; Getver! Het stinkt! Oh wauw,dit vind ik gaaf! En nu de hersenen! Ik wil de hersenen zien!

    En het mooiste vond ik wel de opmerking; Mevrouw,ik vind u wel stoer! Hahahaha,geweldig toch?!

    De juf was erg te spreken over mijn `gastcollege` en vroeg of we contact konden houden om mogelijk in de toekomst meer leermomentjes te creëren.

    Nou,dat is wel aan mij besteedt! Leuk! Wel druk,maar leuk!

  • karin R

    Geweldig!

    Ik ben er erg voor omdat idd ook minder leuke dingen bij het leven horen.

    Maar zo zie je dat kinderen voor veel openstaan.

    Volgende week “mag” dochter een koeienoog ontleden en ze verheugd zich er al op, van wie zou ze dat nu hebben?

    leuk dat juf contact wil houden, heel leerzaam (wat iets anders is dan leuk)

  • Erna123

    Te gek dat dat kon zeg.

    Dat is pas leerzaam.

    Groeten Erna

  • Xandra B.

    Ja,beeldend onderwijs blijft beter bij.

    Ik heb alle inwendige organen appart laten zien en er iets over verteld.

    Ik denk dat de leerlingen deze les niet gauw zullen vergeten!

  • <Elysa>

    Nou het zou voor mij ook niks wezen hoor om te zien hoe een dier wordt gedood, maar als het ziek is moet dat natuurlijk gewoon gebeuren. Maar wel leuk voor je dat je dat aan die kinderen kon laten zien.

  • Xandra B.

    Ja,er schuilt stiekem ook een lerares in mij. :D

  • <Elysa>

    Nou ja, dat was ook wel te verwachten he, met al die ervaringen van jou…B)

  • Xandra B.

    Ach,één van de ouders had toch beklag gedaan…

    Bij mij zijn zojuist 2 agentes geweest van de dierenpolitie. (goh,dat die nog bestaan met deze crisis)

    Maargoed,ik werd met klem verzocht nooit geen dieren meer te doden waar kinderen bij zijn.

    Tja,laten we kinderen ook maar geloven dat vlees van bomen af komt en melk uit de fabriek. ;-/

    Ik heb de agentes beloofd het nooit meer te zullen doen. Verder was het wel een prettig gesprek met de twee.

    Ik heb eens gevraagd wat voor opleidingen zij voor de dierenpolitie hebben moeten doen.

    Een lachertje van een cursus van 6 dagen dierenzorg. Respekt hoor!

    Nouja…..

  • <Elysa>

    Dat melk niet uit een fabriek komt dat kan altijd bewezen worden door ze te laten zien hoe een koe gemolken wordt of aan de machine staat die ze dan melkt, want dat mag wel, daaar is ook niks engs aan, maar een dier doden waar kinderen bij zijn kan ik me wel wat bij voorstellen dat als die kinderen die er niet tegen kunnen, en in dit geval was het er dan maar eentje, dat die ouders er dan werk van maakt omdat het kind snacht's niet meer kan slapen…

  • Xandra B.

    En zo ver vervreemd zijn we hier al van de natuur. :(

    Kinderen moeten juíst betrokken worden bij het doden van dieren!

    Kinderen moeten ook weten waar de BigMac vandaan komt.

    Niet leuk,maar kinderen moeten geleerd worden waar voedsel vandaan komt.

    Het is een eerste levensbehoefte.

    En als dat op een verantwoorde manier gebeurt waarbij het dier niet lijdt,

    dan is dat alleen maar goed.