Waarom nemen mensen een slang als huisdier?

  • Dirk

    Je kunt het houden van slangen als HOBBYdier vergelijken met een aquarium met vissen. Het zijn prachtige dieren om naar te kijken en mij fascineren de bewegingen die een slang kan maken,zonder dat het pootjes heeft.

    Het eten op zich is ook een fascinerend gezicht. De kaken gaan los van elkaar om de prooi,die vaak dikker is dan de slang zelf,naar binnen te werken.

    Het vervellingsproces is ook al zo fascinerend.

    De voortplanting ook,enz.,enz…..

    Slangen zijn ook geen HUISdieren. We houden ze wel in huis,maar het zijn geen dieren waar je een emotionele band mee krijgt,omdat je geen `feedback` van ze krijgt. Een slang herkent wel z`n verzorger,maar daar is dan ook alles mee gezegd.

    Ik heb er geen moeite mee om een slang een levende prooi te geven,omdat de prooidieren in gevangenschap gefokte dieren zijn,die nooit geleerd hebben dat een slang gevaarlijk kan zijn en het pakken en wurgen zo snel gaat,dat het prooidier meteen in shock raakt en gauw sterft. Echter is het wel zo,dat als de slang geen honger heeft en zich bedreigd voelt,dat de slang de prooidier wel eens een defensieve beet kan geven. En dan heeft het prooidier geleerd dat een slang gevaarlijk kan zijn.

    Zo`n dier moet je dan niet voor een tweede keer aanbieden aan een slang.

    Zelf maak ik zo`n dier dan af en gaat het de vriezer in voor een volgende voederbeurt.

    Slangen kunnen zich bedreigd voelen omdat knaagdieren ook aan de slang kunnen gaan peuzelen. (dit gebeurt vooral als slangen in het wild in winterrust zijn)

    Slangen zijn zeer geschikte dieren om in een relatief kleine ruimte te houden,omdat het oportunistisch ingestelde dieren zijn. Omdat ze hun energie zo veel mogelijk willen besparen,bewegen ze zich ook weinig en traag. Doordat ze koudbloedig (ectothermisch) zijn,is hun metabolisme ook erg laag en hebben ze dus ook weinig nodig.

    Onbekend maakt onbemind en smaken verschillen ook nou eenmaal.

  • Nostradamus

    Wat een negatief vooroordeel waar baseer je dat op??

  • Nostradamus

    Ik vond slangen 3x niets, redde ook altijd de voederdiertjes en wenste de slangen het aller-aller ergste toe, wat een stomme dieren waren dat, en dan die arme voederdiertjes, weet ik hoeveel ratten ik mee naar huis nam die in de slangenmaag zouden belanden, oke ik wist wel dat ik raar bezig was, want zou die rat niet in de maag gaan, dan zou de volgende er wel in gaan, maar ik deed voor mijn gevoel iets goeds:D had wel een beetje een reddersgevoel.

    Tot ik een jaar of 3 a 4 in aanraking kwam met een slangenhouder via dit prikbord , ik vond het nog steeds niets, en het voeren hoefde ik al helemaal niet te zien, maar……..niets verandelijker dan een mens, ik begon ze toch heel bijzonder te vinden, maar vooral heel rustgevend en fascinerend.

    Toch eens naar het (levend) voeren gekeken, nou wat een illusie dat het allemaal zo erg was het stelde niets voor, mits je het goed doet.

    Een muis kan niet het niet eens beseffen zo snel gaat het, slangen zijn daar heel handig in.

    Zelfs op een meeting van dit prikbord ( al weer jaren geleden ) keken KarinG en Azalaia ook, en die vonden het ook niet zielig en Azalaia durfde zelfs de gele rattenslang die ik een monster vond beet te houden.

    En ik, ik begon slangen steeds intressanter te vinden.

    En toen liep ik op een reptielenbeurs met een vriendin die daar wat spullen moest kopen, en daar zat hij Bono, de kettingslang zoals hij in de volksmond genoemd word, en die ik zo mooi vond in Blijdorp………wat zeg ik hij was véééééééél mooier dan de slang in Blijdorp.

    En ik heb hem gekocht, aan de ene kant heel impulsief en toch goed over nagedacht want ik wist de consequenties van het voeren, en ik wilde absoluut niet mee doen aan de diepvriesmuizen/gerbils/konijnen en ratten die daar massaal in grote vriezers lagen, en daar ook massaal (levend) in gepletterd worden.

    Dus kocht ik gelijk 1 man en 2 vrouwmuizen, en een stel ingevroren babymuizen, want mijn kleine babyslang moest immers eten.

    Ik was dan ook van plan niet levend te voeren, maar met slangen kan je geen plannen hebben, een slang eet wat hij wil eten, zo gaat het in de natuur ook.

    Bono at gelukkig wel dood voer, maar toen kregen mijn muizen nestjes ( voor de slang) ja en toen, ga je die levend geven, ga je die (levend) invriezen of maak je ze zelf dood, iets wat trouwens verboden is.

    Een vriendin van mij, vroor de muizen levend in, dat vond ik barbaars, ik vind het te lang duren, de diertjes leefden na een paar minuten nog, dus die optie wilde ik niet.

    Bono mijn slang was te jong om goed te wurgen, dus levend was ook geen optie, dus voerde ik dood, iets wat wel niet mag, maar wat ik humaner vind.

    Dus sorry mensen jullie willen het weten, ik gooi de baby,s met een harde gooi op de stenen vloer en ze zijn gelijk dood, en dan pas vroor ik ze in.

    Inmiddels eet Bono levend, en volwassen muizen, ik voer hem niet te veel, want een slang zonder echte honger wurgt veel minder fel dan een slang met echte honger.

    Ik wil zelf geen volwassen muizen dood maken, mijn muizen staan hier gewoon in de computerkamer, en ondanks dat ik ze niet knuffel en beetpak ( want ik wil geen band met ze) verzorg ik ze met liefde, maar ze doodmaken kan ik niet

    Dus geef ik ze goed aan de slang, aan de staart, kop naar beneden, zo pak ik altijd de muizen op met verschonen zodat ze dit gewend zijn, en Bono gaat in de houding, hapt in de muis zijn kop, en draait zich razendsnel met zijn gespierde lijf om de muis heen, en het dier is dood, een kwestie van nog geen seconde.

    Ik ben gewoon een vrouw die slangen mooi vind, ik heb er twee en daar hou ik het bij, het terrarium is net zoals een aquarium een sieraad in je kamer, een slang kan je niet knuffelen maar ik durf te zeggen dat ik zeker met Bono een band heb, ik ken zijn gedrag en daar speel ik op in.

    Het is bijzonder om het gedrag van zo,n bijzonder dier te leren kennen.

    En net zoals mijn andere dieren, mijn paard en mijn hond gaan de slangen nooit weg, al staan mijn slangen in een veel lagere rangorde dan mijn andere dieren

    Ik zal morgen eens wat pics van mijn terrarium maken, dan zal je zien dat ik een groot terraria heb!!

    Hier Bono toen ik hem net had hij was net 30 cm lang

    En Bono nu ruim 1.50M en hollands glorie, en daar ben ik trots op, want dit was wel mijn eerste slang!!!

  • .

    ja, ik weet het nog, ik vond ze al fascinerend en dat vind ik nog.

    Ook ik gooi aangevroten dieren dood tegen een muur, het meest humane wat je kunt doen denk ik.

    Op de meet kwam ik erachter dat het veel minder zielig was dan ik dacht en wel veel sneller ging dan ik dacht, ik heb geen slang dus ook geen reden om het te vergoeilijken, ook geen ander dier dat levend voer eet, hooguit de hamster maar die krijgt het niet van me, wel vlees maar dood vlees.

  • majo

    ja,. dat voortbewegen zonder pootjes. Dat is zo gaaf, en kan ik mijn verstand op verkijken. Ik vind slangen prachtige dieren. Kan uren gewoon kijken naar zo'n dier.

  • Alexandra

    Maar is het niet zoals een goudvis in een kom ook beter dat ook slangen de vrijheid hebben om te kunnen bewegen, ondanks een goede verzorging krijgen ze niet de beweging die ze misschien ook nodig hebben, ik zie nog niemand met een slang aan de riem buiten lopen!

    Ik vind slangen wel facinerend om te zien, maar zoals ik al eerder vertelde kan ik gewoon geen dieren dood maken, dus kan ook om deze reden geen slangen nemen, ik zie mijzelf niet baby muisjes op de grond smijten, ik kan nog niet eens een slak doodmaken! En dan kunnen de slangen liefhebbers hier wel zeggen dat je daaraan wel gaat wennen, maar ook het gevoel, ik wil een dier wat warm is en wat ik kan knuffelen!

    Elke morgen bij het wakker worden staan daar mijn twee honden te wachten en wordt ik enthousiast begroet en geknuffeld, dat zie ik slangen niet doen, die liggen daar maar wat te loeren!

    Maar goed ieder zijn eigen huisdier en of het nou een wandelende tak is of een hond of een slang, iedereen is vrij in zijn keuze, als je er maar goed voor zorgt!

    Alexandra

  • Alexandra

    Ik ben toch wel blij dat we hier ons koudekikker landje niet van dit soort lieverdjes tegenkomt in de natuur!

    Huishond in bek python

    AMSTERDAM - FILMPJE De familie Peric in Australië moest lijdzaam toezien hoe een enorme python hun schoothondje opvrat in de achtertuin van hun eigen huis.

    En dat was niet de eerste keer. Ook de kat en een marmot verdwenen al eerder. De vijf meter lange python, die uiteindelijk door slangenhandelaar Stuart Douglas werd gevangen, had de tijd van zijn leven in de achtertuinen van de buitenwijk. Elk huisdier dat naar buiten kwam, was voor hem.

    Daniel Peric uit Kuranda, Queensland is nu doodsbang. ‘Ik laat mijn kinderen van vijf en zeven niet meer in de tuin’.

    Op de foto is te zien waar de chihuahua van de familie op dat moment zat. Het opvreten van de hond duurde een half uur, het verteren van het beestje twee dagen. ‘We hadden ’m vijf jaar. Het was vreselijk om te zien'.

    Het gezin had nog van alles naar de python gegooid om hem af te leiden. Maar beet is beet. Uiteindelijk zagen ze nog enkele minuten hoe de achterpoten en staart van de hond naar binnen werden gewerkt.

    De week daarvoor hadden ze delen van hun kat teruggevonden. Kennelijk kon de slang de kat niet verteren.

    De familie Peric heeft de aircokanalen in huis allemaal al geinspecteerd en afgesloten. ‘Ik ben als de dood dat er daar één binnenkomt’.

    Alexandra

  • Mariet

    Nou van zo'n verhaal word ik ook niet vrolijk en ben ik ook blij dat het gevaarlijkste dier in Nederland het wilde zwijn is :)

    Waar ik wel eens bang voor ben is dat er misschien mensen zijn die hun exoot zat zijn en dus maar laten lopen, zwemmen of glibberen met alle gevolgen vandien.

    En zeg nou niet dat dit zo'n vaart niet zal lopen. Zo lang er mensen zijn die hun honden en katten dumpen omdat ze die zat zijn, zullen er ook mensen zijn die op een makkelijke manier van hun potentieel gevaarlijke dieren af willen.

  • Alexandra

    brrrrrrrrrrrrrrrr, moet er niet aan denken dat als ik van zomer in het meer bij ons aan het zwemmen ben, dat ik dan zo iets tegen kom ……………… denk dat ik dan op het water kan lopen om weg te komen!

    Maar het zou mij inderdaad niets verwonderen dat er genoeg slangen worden gedumpt in de bossen!

    Alexandra

  • Dirk

    Heb je mijn reactie wel gelezen,Alexandra?

    Hierin leg ik uit,dat slangen niet veel ruimte nodig hebben.

    Er zijn zelfs veldwaarnemingen van slangen die op 1 vierkante meter leefden.