Onderzoek naar dierenwelzijn bij Circus Renz

• Leeuwarder

Co Scholten Schreef:

——————————————————-

> Johnne,

>

> En dus ook paarden mogen niet meer zadelmak

> gemaakt worden?, en honden mogen niet meer aan zon

> soort zeskamp meedoen enz enz enz??.

Je gaat nu “appels met peren” vergelijken Co!

Alexandra

• Jeannette

Co heeft wel een punt.

Maar je kan niet altijd het ene dier met de ander vergelijken, we hebben huisdieren,consumptiedieren, werkdieren etc., zo ook niet elk aangeleerd kunstje, een gedomestiseerd dier een kunstje aanleren is vele malen anders dan een wild dier een kunstje aanleren.

Elk dier heeft zijn individuele behoefte,s, ik heb een paard uit het wild die ik “kunstjes” leer, maar ik zou echt geen leeuw kunstjes willen leren.

Mens en dier werken van oudsher, en het zou te idioot voor woorden zijn als wij niets meer van dieren mogen verlangen.

• Co Scholten (webmaster)

Nee Alexandra, jij maakt er appels en peren van. Het is dieren met dieren vergelijken (en ik maak geen onderscheid).

• Jeannette

Anonieme bezoeker Schreef:

——————————————————-

> Het is en blijft,naar mijn mening,niet goed dat

> dieren gebruikt worden om hun kunsten te

> vertonen,en hoe word dat aangeleerd,toch onder

> dwang?

> Laat het volk beslissen en geen rechterieder

> weldenkend mens zal er tegen zijn.

Niet elk dier word onder dwang iets aan geleerd, uiteindelijk werkt rust, geduld en je verplaatsen in een dier het beste.

Ik kan niet oordelen over hoe een circus de dieren beleren , maar ik denk dat je een olifant niet veel kan leren onder dwang!, wel met zeer veel geduld.

• Leeuwarder

#Jeannette# Schreef:

——————————————————-

> Anonieme bezoeker Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het is en blijft,naar mijn mening,niet goed dat

> > dieren gebruikt worden om hun kunsten te

> > vertonen,en hoe word dat aangeleerd,toch onder

> > dwang?

> > Laat het volk beslissen en geen rechterieder

> > weldenkend mens zal er tegen zijn.

>

> Niet elk dier word onder dwang iets aan geleerd,

> uiteindelijk werkt rust, geduld en je verplaatsen

> in een dier het beste.

> Ik kan niet oordelen over hoe een circus de dieren

> beleren , maar ik denk dat je een olifant niet

> veel kan leren onder dwang!, wel met zeer veel

> geduld.

Ieder zijn menig hierover, ik ga gewoon niet naar een circus waar ze wilde dieren gebruiken voor kunstjes, en helaas worden nog in veel gevallen de dieren met geweld dingen aangeleerd!

Een onderzoek van de dierenbescherming bracht nog veel ellende aan het licht:

Dieren in entertainment, wat wil dat zeggen? In wezen gaat het hierbij om dieren die gebruikt worden voor het ‘leed’vermaak van de mens. Of het nu gaat om circussen, dolfinariums, rodeo's, dierentuinen, stieren-honden-hanengevechten enz, in veel gevallen komt het er op neer dat dieren misbruikt worden voor ons plezier. Er zijn de laatste tijd nogal wat berichten in het nieuws gekomen over het mishandelen van dieren in circussen, of het verwaarlozen van ze in dierentuinen, of over de grote aantallen dolfijnen die sterven tijdens de vangst voor een dolfinarium. Je kunt je gaan afvragen of je dit nog langer wilt helpen in stand te houden. Zolang we nog massaal dit soort evenementen bezoeken, is het moeilijk hier iets aan te doen. We laten dieren opsluiten en kunstjes voor ons vertonen, terwijl er dieren tussen zitten die intelligenter zijn dan de gemiddelde mens. Het is dan ook niet vreemd dat de meeste van deze gevangen gehouden dieren zich op zijn zachtst gezegd niet erg gelukkig voelt. Dit uit zich dan weer vaak in bepaald gedrag onder de beesten. Dit kan variëren van het onophoudelijk lopen van rondjes in de kooien, het met hun hoofd tegen de wanden bonken, en zelfs het aanvallen van mensen kan hier bij horen. Niet echt onbegrijpelijk, wij zijn tenslotte de genen geweest die hun jarenlang mishandeld hebben.

Dieren leren hun kunstjes niet zomaar. In het wild zie je tijgers niet door brandende hoepels heen springen, of beren op fietsen en motors rondrijden. Deze dingen worden geleerd met een hoop pijn. Zwepen en elektrische prikstokken behoren tot het materiaal waarmee goede circus dieren worden gemaakt. Bij olifanten is dat een houten stok met een gebogen ijzeren haar eraan. Hiermee wordt hij in toom gehouden, door op gevoelige plekken (achter de oren, of rond de voeten) te prikken of te duwen. Ook worden de dieren er soms verschrikkelijk mee geslagen in hun gezicht, en op hun voorhoofd. Dit wordt gedaan om ze kunstjes te leren, of slecht gedrag af te leren. Met name jonge olifantjes moeten het nog wel eens bekopen. Ze krijgen dan een flink pak slaag als ze niet snel genoeg oppikken wat de trainer wil dat ze leren. Bovendien raken de dieren nog wel eens gewond tijdens het uitvoeren van hun kunstjes. Bijvoorbeeld tijgers die brandwonden oplopen omdat ze door brandende hoepels heen springen.

Ook mensen kunnen de dupe worden van dieren in entertainment. Omdat de beesten de hele dag opgesloten zitten, gedwongen worden dingen te doen die ze niet willen, en geslagen worden, is er de kans dat ze een keer agressieve uitval doen. Sinds 1990, zijn er al meer dan 18 mensen gedood, en 86 gewond geraakt omdat olifanten, het publiek in renden, of met mensen op hun rug er van door gingen, of hun trainer vermorzelden. Ook bij tijgers en leeuwen komt het aanvallen van de trainer nog wel eens voor. Ook hierbij sterven mensen of raken ze ernstig gewond. Bovendien kunnen die dieren ziektes overbrengen op mensen. Er zijn olifanten in circussen aangetroffen met een menselijke vorm van tuberculose. En het zijn juist de olifanten waar kinderen vaak een ritje op mogen maken.

Mijn honden mogen nog hond zijn, hoeven geen kunstjes te doen voor iets lekkers en ik probeer ze een zo goed mogelijk leven te geven, ze hebben nog nooit in een bench gezeten en door onze liefde en aandacht hebben we ze wel veel kunnen leren! ( geen kunstjes )

Alexandra

• Onze Verslaggever

Het is grappig, vertederend, maar vooral adembenemend spannend: racen met een tweespan pony's. Kleine donders, niet bang, die rennen alsof hun leven er vanaf hangt. Het is een nieuwe tak in de paardensport die is overgewaaid uit Engeland: scurry driving.

Het plezier voor mens en dier lijkt mij hier heel duidelijk, dit kan je paarden alleen leren door heel veel te trainen en ze te belonen, VIDEO: http://www.ophetland.tv/11755544

• Jeannette

Supergaaf, en die hulpkoetsier moet ook wel een lenige pias zijn haha, ik zou het lef niet hebben!en het is ook niet mijn manier van mennen, ze eisen veel van de paarden in de marathonsport ik ben er niet voor om tot het uiterste te gaan voor de sport.

Mennen is voor paarden zo leuk ze gaan er helemaal in op en doen zo hun best, als ik Ravy af en toe zie trekken door de modder hij gaat er vol in uit zichzelf en maar sjorren!

Werken geeft rust in de weide paarden zijn te slim om hun leven in verveling door te brengen.

• kees spel

niks mis met de dieren in circus renz

ze verzorgen ze zeer goed en het moet blijven bestaan

• catqueen

Ik heb zelf ook mogen zien, dat ze goed verzorgd worden. In de vrije uurtjes krijgen de olifanten ook een terrein ter beschikking waar ze zonder gevaar vrij rond kunnen bewegen. De dieren zien er goed uit en krijgen veel aandacht.

Maar ik vind wel dat het afgebouwd moet worden. Deze wilde dieren die ze nog hebben hun tijd uit laten dienen en dan geen nieuwe meer nemen. Ik hou ook absoluut niet van circusdieren, uberhaupt ook niet in dierentuinen, hoe goed verzorgd ook. We moeten af van al dat beestjes kijken. Er is niets educatiefs aan en er zijn andere mogelijkheden genoeg om dieren in hun eigen natuurlijke omgeving te zien. Bijvoorbeeld een reis ondernemen of natuurfilms kijken.