Chinchilla

  • Cammi

    Wij willen beginnen met chinchilla's

    Middels hebben wij wel wat gelezen maar dit geeft ons nog steeds geen duidelijk beeld van wat we kunnen verwachten van deze beestjes.

    Waar kunnen wij op internet wat vinden?

    Een goed boek?

    Heeft iemand nog tips voordat we ze aanschaffen?

    Elke tip/info is welkom.

    Cammi

  • martine

    Ik kan je weinig vertellen over geschreven info, ik heb (bijna) alles uit de praktijk. Ik heb zelf een kolonie chinchilla's. Ze hebben best veel ruimte nodig en ze zouden eigenlijk niet alleen moeten zijn, dan kwijnen ze echt een beetje weg. Ik heb als hok een gote houten kast die een grote deur aan de voorkant heeft. De onderste rand is dicht, daarboven stukje plexiglas en daarna kippengaas. Bij mij hebben ze zaagsel op de grond, een zandbad (zou je eigenlijk elke dag 10 min erin moeten zetten maar daar ben ik niet zo nauw mee), klimtakken waar ze ook veilig aan kunnen knagen maar ik kan je niet vertellen welke houtsoort het is. Er zijn wat plankjes in het hok en ik raad je aan om een glazen drinkfles te nemen, want het zijn echte knagers en alles moet kapot. Ik heb het nachthok wat ik eerder had eruit gehaald, omdat het zo vreselijk warm is als ze met z'n allen erin zitten. Maar ze kunnen zich nog wel “verstoppen” door dichte onderrand van de kooi. Ze moeten echt speciaal chinchillavoer, want in ander voer zitten geloof ik te veel eiwitten. Als lekkere dingen mogen ze niet al te veel, een rozijntje, stukje gedroogd witbrood of toastje en dan houdt het wel op. Ik zondig af en toe met een heel klein schijfje appel, vinden ze erg lekker, maar je moet uitkijken dat ze niet aan de diarree raken doordat er best veel vocht inzit. Je kunt ze best redelijk tam maken en een heel koppel van mijn kolonie luisterde echt naar zijn/haar naam. Voor de rest zijn ze gewoon snoezig om te zien, heel erg zacht, ondeugend, voor niets en niemand bang, razendsnel en het zijn nachtdieren, zet ze dus niet bij je op de slaapkamer hihihihi. Hopelijk heb ik je een beetje geholpen, waarschijnlijk kan Gandr je er ook wel het een en ander over vertellen, die weet er denk ik meer van dan ik. Succes verder

    martine

  • saskia m

    er komt binnenkort een nieuwe wet die een fokverbod op chinchilla,s inhoud ik geloof zelf dat je ze dan niet meer mag aanschaffen.

    het valt dan onder de bijzonderen dieren.

    saskia

  • Gandr

    Chinchilla's, zijn geeeeeen makkelijke huisdieren. Het zijn knagers met een hoofdletter K. Nachtdieren, erg zwak wat betreft stress, in noodweer, uit verdediging laten ze hun haar los, bijvoorbeeld als je ze wil pakken. Als alles mee zit kunnen chinchilla's 23 jaar worden.

    Er wordt beweerd dat chinchilla's alleen jongen kunnen krijgen als de leefomstandigheden ideaal zijn. Mijn ervaring is echter dat dit niet het geval hoeft te zijn. Chinchilla's krijgen wel degelijk ook jongen als de omstandigheden niet ideaal zijn.

    De ruimte die een chinchilla nodig heeft moet 1 meter hoog, 1 meter diep en 1 meter breed zijn. Dit wil zeggen dat voor elke chinchilla deze ruimte dus erbij geteld moet worden.

    Vervoeren van chinchilla's moet met de grootste voorzichtigheid gebeuren. Het verplaatsen van de ene kant van de kamer naar de andere kant van de kamer kan voor de chinchilla al veel stress opleveren.

    In 2002 wordt er een algemeen fokverbod uitgegeven voor chinchilla's en is het nog langer verboden om deze dieren te verkopen. De vereniging die dit voorelkaar gekregen heeft heeft gepleit dat chinchilla's geen geschikte huisdieren noch geschikte fokdieren voor de bontindustrie zijn. Hiernaar is geluisterd en met het fok verbod is tevens ook een verhandelings verbod afgekondigd. De bedoeling is hiervan dat er geen nieuwe chinchilla's meer in “omloop” zullen worden gebracht en zo voorkomen wordt dat deze dieren nog als fok- of huisdier gehouden zullen worden.

    Ik heb hier nog niet alle gegevens over de chinchilla gegeven, mocht je meer willen weten, kan je me mailen.

    Groetjes,

    Gandr & beestjes

  • martine

    HUH???

    Is dat waar? Dat wist ik niet. Maar waarom is dat dan? Chinchilla's zijn toch geen bedreigde diersoort of zo? Als je er iets meer van weet of als je toevallig een site op internet weet waar meer info te halen is, wil je het dan ff op de site zetten? Alvast bedankt martine

  • martine

    Oh, ik zie dat ik mijn antwoord al heb….moet ik ook maar eerst alle berichtjes doorlezen ;-)))

    martine

  • Gandr

    Geeft niet hoor, ik hoorde het tijdens een van mijn intervieuws vorig jaar toen ik nog bij de lokale radio mijn dieren programma had. Leer je zelf ook nog eens wat van. Best wel jammer dat het voorbij is maar ja, that's life….

    Maar zoals ik al probeer te geven, kijk een beetje uit met de chinkies, het zijn hele lieve diertjes, maar ze kunnen zoooo weinig hebben.

    Groetjes,

    Gandr & beestjes

  • Wilma

    Als het niet lukt met de chinchilla's, door die nieuwe wet straks, vind je cavia's dan ook niet heel erg leuk?

    wij hebben er zelf heel veel en zijn echt gezelllig.

    groetjes,

    Wilmamartine schreef:

    >

    > Oh, ik zie dat ik mijn antwoord al heb….moet ik ook maar

    > eerst alle berichtjes doorlezen ;-)))

    > martine

  • martine

    Hoi Wilma

    Ik vind cavia's hartstikke lief en gezellig, maar ik heb thuis een enorme veestapel. Als mijn kolonie chinchilla's er straks niet meer is, schaf ik geen nieuwe dieren meer aan even, want langzaam wordt onze loopruimte toch aardig beperkt door allerhande hokken, kooien en bakken. Maar jij heel veel plezier van je lieve beestjes

    martine

  • Anna

    Hallo Cammi,

    Ik heb net jouw oproep gelezen. Ik weet dat je van iedereen best wel goede tips zult ontvangen. Maar: wat ik wil zeggen: denk goed na, waarom wil je chinchilla's? Wat wil je hun geven? Wat wil je van hun ontvangen? Volgens mij zijn het niet diertjes waar je echt veel plezier van krijgt, zoals cavia's of konijntjes.

    Ik weet weinig van het verzorgen enzo, maar wat ik wel weet is dat er veel van deze diertjes in het asiel gedumpt worden.

    Ik werk zelf in een asiel en op dit moment hebben we een stuk of 6 chinchilla's. Het probleem is dat wij niet de mogelijkheden hebben om ze zo te huisvesten als eigenljik zou moeten. Niemand komt deze diertjes ophalen. Dus wat ik wil zeggen: denk na, voordat je hieraan begint, want anders komen ze weer in het asiel terecht en heb jij ook weinig plezier!

    Groet

    Anna