Fobieen

  • Kim

    Help help help. Ik heb een vissenfobie.Maar de hobby van mijn man is zijn aquarium. Gisteren hadden we een zwangere vis. Vanochtend was ze dood en leeggegeten. Ik heb het zelf niet gezien gelukkig. Toen heeft mijn man haar door de wc gespoeld. Ik lag nog in bed. Ineens vloog het me zo aan dat ik echt vreselijk hard ben gaan huilen. Ik moest naar de wc, maar omdat de vis daar gelegen had, durfde ik dat niet. Toen dacht ik doe niet zo stom, en ben gaan zitten. Halverwege raakte ik in paniek en ben hyperventilerend gaan staan. Ik heb toch effe mijn man gebeld om het te vertellen, maar vertellen redde ik niet want ik raakte weer helemaal overstuur. ik had hem met mijn gsm gebeld, omdat onze huistelefoon naast het aquarium staat. Eigenlijk schaam ik me rot voor deze reactie. Ik heb wel drie keer hardverscheurend gejankt en 4 zakdoeken vol gesnoten. en dat voor mijn werk. Weet er iemand iets, wat ik er tegen kan doen?? ik heb ongeveer 50% van de tijd dat we dat ding hebben, nachtmerries.Help.

    Kim

  • Channah

    Hallo Kim,

    Lang geleden hadden mijn ex en ik ook vissen. Heel gewone, maar als er een dood ging, dan was ik ook van slag. En ook als er jonge vissen opgegeten werden door mede-aquariumbewoners. Dat janken van jou, dat snap ik dus.

    Je overige reacties wijzen echt op een fobie. En daar is gelukkig heel veel aan te doen. Er zijn kortdurende therapieen tegen. Ga maar eens praten met je huisarts. Zij/hij kan je er waarschijnlijk wel meer over vertellen.

    Misschien staat er ook wel iets op de prikborden hierover. Kijk maar eens, en anders op een andere site op Internet. Ik zal ook voor je kijken, en ook hier en daar mijn licht opsteken.

    Het is in ieder geval niet iets om je voor te schamen. Bijna iedreen heeft wel angsten, die niet te beredeneren zijn. Maar als het zo heftig is, als bij jou, dan moet je gewoon hulp zoeken, want die is er echt!

    Sterkte, en groeten van Channah en de ktten (die overigens heel veel van vis(sen) houden……)

  • Channah

    Hallo Kim,

    Ik heb net nog even op de prikborden gekeken, en er is inderdaad een pagina:

    http://fobie.startpagina.nl

    Misschien heb je hier iets aan.

    Groeten van Channah

  • Kim

    Dank je wel!!

    Ik vind het echt rottig, ook voor mijn man. Want hij is helemaal gek van aquariums. Het is niet leuk als er iemand over jouw hobby panisch door het huis loopt te schreeuwen als er een visje besluit dood te gaan. Dus ik ga zeker op die site kijken.

    Kim

  • Math

    Mijn vrouw is een psycho thjerapeute. Ik weet niet waar je woont maar zij je in ieder geval doorverwijzen naar een goede therapeut(e). Channah heeft inderdaad gelijk dit soort fobieen zijn in een paar sessies op te lossen.

    Uitgangspunt is altijd dat gezocht wordt in onverwerkte ervaringen in je verleden. Dat kan een chock zijn die je niet goed verwerkt hebt. Een vervelende ervaring die je weggestopt hebt. Op het moment dat er iets gebeurt dat je onbewust hieraan laat denken wordt dit voorval in je onderbewustzijn weer getriggerd en komt dat bovendrijven.

    De kuns van de therapeut is uit te vinden wat die ervaring was. Als dat opgespoord is wordt deze ervaring opnieuw herbeleefd en krijgt die plaats toegewezen die het verdiend: In het verleden.

    Er zijn vele therapeuten werkzaam in Nederland. Via de huisarts kun je worden doorverwezen naar een psychiater of therapeut van het RIAGG.

    Je kunt ook naar het alternatieve circuit stappen. Kies je voor het eerste dan is daar het nadeel van dat de wachttijden lang zijn voor dat je aan de beurt bent.

    Bijkomend nadeel is dat je altijd met een soort etiketje blijft rondlopen. Bij alle sollicitaties moet je namelijk vermelden of je bij een psychiator of psycholoog onder behandeling bent geweest. Niet iedereen wil dat.

    In het alternatieve circuit lopen nogal wat mensen rond die onvoldoende gekwalificeerd zijn. Het is een vrij beroep dus iedere mafkees kan therapeut achter zijn naam zetten. Een vrije therapeut is ook duur. Gemiddeld rekenen zij ongeveer fl.75,00 tot fl.100,00 per uur.

    Kies voor een therapeut die aangesloten is bij een beroepsverenioging. In de regel zijn deze goed opgeleid, zijn verplicht om jaarlijks meerdere cursussen te volgen voor bijscholing en worden ook daadwerkelijk gecontroleerd op hun kwalificaties.

    Groeten en succes

    Math

  • Kim

    Ik weet dat het in elk geval al was toen ik 2 was. Toen waren we op vakantie in Mallorca en toen durfde ik de zee absoluut niet in vanwege die sardientjes die in het begin zwommen. Dat is echt de eerst herinnering van angst voor vissen. Dus denk ik dat daarvoor iets gebeurt moet zijn. Ik heb wel eens aan mijn moeder gevraagt of er misschien iets gebeurt was met een vis ofzo. Maar dat was niet zo zei ze. Verder ben ik ook bang voor ondoorzichtig water. Misschien heeft dat er ook mee te maken.

  • Math

    Al eens van reincarnatie therapie gehoord. Je hoeft er niet in reincarnatie te geloven. Het gaat om de therapie.

    Probeer de website eens.

    Groeten

    Math

  • Gandr

    Nou dat is ook wat, ik heb dus ook een angst voor “donker” water zoals ik het dan noem. Ik weet ook wel waar bij mij de oorzaak ligt, alleen wil de angst bij mij maar niet verdwijnen. En er is nu inmiddels door de jaren een bijkomende angst gekomen… Ik wil echt definitief weten wat er in dat water drijft, zwemt, of zich op een andere manier schuilhoud… Ik heb een periode gehad dat ik niet over bruggetjes durfde waar water onderdoor liep.

    Het is meer de onwetendheid die de angst maakt dan de angst voor het item zelf hoor, dat heb ik wel ontdekt.

    Overigens, wat betreft RIAGG, als je daar vanwege een fobie gelopen hebt die net zoiets is als dus een angst voor vliegende insecten (ik noem maar een zijstraat) hoef je die niet te vermelden. Ik weet van mijn RIAGG therapeut dat je alleen de therapeutische behandelingen hoeft te vermelden die werkbelemmerend kunnen werken, zoals ik met “bazen” op de werkvloer, hoeft te vermelden. Fobieën voor visjes valt daar nou niet bepaald onder.

    Maar inderdaad, er zijn meerdere wegen om ervanaf te komen.

    Groetjes,

    Gandr & beestjes

  • konni

    Hoi Allemaal

    Zelf ben ik ook niet blij met zwemmen in open water.

    Ik denk dat ik een tik over heb gehouden aan Jaws of zo haha

    Zolang ik grond onder de voeten heb is alles oke,maar net dat stukje verder is een crime.

    Soms doe ik het wel,maar leuk kan ik het niet vinden.

    Vlak bij waar ik woon is een mooie waterplas waar erg veel mensen in de zomer zwemmen.

    Vorig jaar was het al wat later,ik denk een uur of acht,toen ik besloot nog heel even een baantje te trekken.

    Dus ik zwem en zwem en……….voel iets tegen mijn zij.

    Ik kijk en……….een knoepert van een vis,gezellig tegen me aan geplakt.

    Ik ben zowat over het water gelopen haha

    Helemaal in paniek,alle snelheidsrecords verbrekend,als een wilde terug naar de kant,waar ik heerlijk werd uitgelachen door man en vrienden.

    Volgens mijn man herkende de vis mij(ben zelf sterrenbeeld vis)

    Dus je bent niet de enige haha

    Wel heb ik vissen in mijn vijver en die raak ik wel eens aan,als de vijver weer eens verandert word,dus daar ben ik weer niet bang voor,maar een aanhalige engerd in open water is toch weer minder.

    Groetjes konni

  • heidi

    Hoi Kim,

    Er is ook een club voor mensen met fobieen. Je bent echt de enige niet, ik heb ook een tijd last gehad van angstaanvallen in verschillende situaties en zoiets kan zich echt tot een volwassen fobie ontwikkelen. Gelukkig heb ik goede hulp gekregen (nog steeds) en hoef ik er geen dingen meer om te laten. Maar zoiets is echt niet prettig, veel mensen begrijpen niet waar je bang voor bent en doen net alsof je gek bent. Maar dat ben je niet hoor, een fobie komt altijd ergens vandaan en dit soort dingen hebben altijd een diepliggender reden. Ik zit zelf niet bij die club, maar een vriendin van mij wel. Die krijgt dan ook zo'n blaadje elke maand of zo, ook met advertenties van mensen die graag in contact willen komen met anderen die dezelfde fobie hebben. Ik ken ook mensen met een zgn geluidsfobie, die bang zijn voor geluid, of mensen die bang zijn de trap op te gaan. Er zijn veel verschillende fobieen en bij iedereen is het weer een tikkeltje anders.

    Ik hoop dat je van die fobie af komt, want het is gewoon niet leuk als zoiets jou de hele dag laat freaken. Ik hoop dat je een goed iemand vindt om mee te gaan praten. Heel veel succes verder, en als je erover wilt mailen, doe dat gerust (gewoon op mijn naam klikken).

    Groetjes, Heidi