ten eerste kan een reu die gecastereerd is niet meer bevruchten,en hier ben ik al heel erg blij mee,er zijn genoeg pups die komen,maar er zijn ook genoeg duitse herders in asiels.
mocht je dit echt gaan door zetten moet je een aantal dingen doen.
-zorg dat je teef in topconditie is ga veel met haar wandellen en geef haar goed te eten zorg dat ze is gecontroleerd op hd en anderen ziektes dus ga na de dierenarts voor een rontgefoto.
-zorg dat de derreu die je uitzoek ook hd vrij is en uit een goeie lijn komt om zoveel mogerlijk problemen te voorkomen.
-zorg dat je een kraambak heb deze moet ruime genoeg zijn en op een warme plek.
-het belangrijkste is mischien wel een goeie dierenarts overleg hier alles mee en vraag ook gerust hulp en denk goed na of je het wel wilt een duitse herder is erg mooi en leuk zijn mijn lieverlings honden maar een nestje fokken is niet zo makkerlijk,je kan wel twee goeie honden hebben maar is hier mee getraind heeft de hond genoeg punten om mee te fokken met dit bedoel ik dat ze minimaal zoveel uitmuntent moet hebben,want wil je er een stamboom bij doen moet dit echt anders verkoop jij je pups nooit voor het geld bedrag wat jij er voor wil hebben.
heb je er ook aan gedacht dat het geen natuurlijke bevalling hoeft te zijn maar met een keizersnee moet worden gehaald dit kost al gauw een paar honder gulden,dan komen de inentingen nog en met een met vijf en negen weken en als je een pup niet verkoopt of later verkoopt moet je met 12 en 16 weken weer enten.
ik zal de kosten even op een rijtje zetten.
vijf pups:-aanschaf matriaal kraambak:100
-keizersnee:500
-eerste inenting:300
-tweede inenting:250(is iets goedkoper.
je houdt twee pups over:dus derde inenting:150
je houdt een pup over:dus vierde inenting:60.
de moeder heeft een tepel infectie en komt allerlei voedingsstoffen te kort:da rekening:200.
voeding voor de pups:150.
stamboom is:2500.
ik geloof dat ik de meeste voorkomende dingen wel heb neergezet,die je zou kunnen verwachten dit betekend dat je 4210 kwijt bent voor een nestje van 5 pups.
dus dit betekend weer 842 per pup,waarschijnlijk wil je ook iets voor de moeite dus je vraagt 100 gulden per pup is erg leuk,maar als je een pup kan krijgen voor 500 gulden zonder stamboom doen de meeste dit toch liever als ze toch niks speciaals met de hond gaan doen,en niet iedereen kan 1000 piek missen,dus raak jij je pups niet kwijt.
en dan nog wat van die vijf pups komen er zekers twee in het asiel terecht of gaan na een ander baasje.
dit is natuurlijk een indicatie van wat je kwijt zou zijn aan een nestje pups,je moet dus financieel de zaakjes goed op orden hebben want je bent eerst een hoop geld kwijt,kijk waarschijnlijk is een keizersnee niet nodig maar je moet het er wel bij rekenen je weet maar nooit.
oeps ik ben een heel belangrijk iets vergeten heel vaak wil de eigenaar van de reu de eerste keus uit het nest en een dekvergoeding deze liggen al gauw boven de 500 gulden,dus in precipen hou je dan vier pups over om te verkopen en kosten de pups gemiddeld 1100 gulden.
denk goed na voordat je pups op de wereld zet,vindt je het nodig om nog meer pups te fokken dan dat er al honden zijn die in het asiel wachten op een nieuw baasje,heb je de financieele middellen op een nestje te fokken.
we horen het wel.
saskia