scharreldieren

• martine

Ik wil even iets vertellen als reactie op het onderwerp vegetarier worden. Ik kan zo niet terugkijken wie het vertelde, maar er werd iets gezegd over een bepaald produkt met daarin kippeneiwit wat niet van scharreleieren kwam.

Ik heb zelf 4 jaar landbouwschool gedaan waarvan in het eerste jaar een basis voor alle richtingen, ook pluimvee. Even voor de mensen die het nog niet weten: De term scharrelkip of scharrelei heeft pas waarde als het gaat om ecologische of biologisch-dynamische kippen, varkens, eieren of wat dan ook. In de reguliere landbouw betekent scharrelkip alleen maar dat de betreffende kippen niet per 4 of 5 in een hokje zitten, maar per 10 of 20.000 loslopen op een grote roostervloer. Het komt er dus op neer dat die kippen net zo veel (of zo weinig) ruimte hebben als een gemiddelde scharrelkip. Een legbatterijkip vind ik wel zieliger omdat die nog minder beweginsvrijheid hebben, maar verkijk je dus niet op de term “scharrel”. Als je dus in de gewone supermarkt eieren koopt, kan je net zo goed de legbatterij eieren kopen, want erg veel verschil is er niet, buiten de prijs dan. Ook de term scharrelvarken gaat meestal in de gewone landbouw niet op. Die varkens mogen dan een uurtje per dag op een aantal vierkante meters loslopen, maar zitten toch het merendeel van de dag gewoon in hokken. toegegeven, het is altijd beter dan de hele dag in een hok, maar toch…..

Als je bij een reformwinkel of andersoortig “alternatieve” winkel je producten koopt betaal je er vaak (een stuk) meer voor, maar dan kan je wel spreken van scharrelprodukten. En ook bij groenten en fruit is er nog een verschil tussen ecologisch geteelde en biologisch-dynamisch geteelde producten. Bij ecologische producten wordt al erg weinig spuitmiddel gebruikt, maar bij BD (biologisch-dynamisch) geteelde producten worden als het goed is GEEN spuitmiddelen gebruikt, omdat deze manier van telen vanuit een geheel eigen theorie te werk gaat. De antroprosofen onder ons weten daar waarschijnlijk wat meer van. Waarschijnlijk is dit een vrij overbodige mededeling die ik hier nu doe, maar ik wilde het toch graag even vermelden.

martine

• Spikkel

Wat een verhaal. En dan reageert er niet eens iemand op…

• Ans

Wat Martine vertelt weet ik allemaal, maar er is één probleem, er wordt te weinig biologisch dynamisch voedsel verbouwd, we kunnen dat echt niet allemaal eten. En met het “goede”vlees, dus vlees van dieren die een prettig leven gehad hebben, dat is erg duur en veel mensen kunnen dat niet betalen. Wij hebben het geluk om zelf onze groenten/aardappelen te verbouwen, maar niet iedereen is in de gelukkige omstandigheid dat hij/zij de ruimte daarvoor heeft. Maar ik vind dit onderwerp meer een onderwerp voor een voedingprikbord, waar er genoeg van zijn, dan op een dieren prikbord.Poezengroetjes van Ans.

• Dribbel

Daar ben ik het mee eens Ans

• Bouwe Frank

Ik wil graag even op je beetje tegenstrijdige stelling reageren dat biologisch-dynamisch voedsel stukken duurder voor de consument wordt. Omgerekend wordt een kilo rundvlees nog geen guldentje duurder. Voor de mensen die dit liever kopen kan er heus wel een rijksdaalder af. Voor een hele kleine sociale laag van de bevolking kan dit een redelijk bedrag zijn, maar ik kan toch wel met 90 % zekerheid stellen dat de rest vanuit dit principe dat bedrag heus wel kan missen.

Het argument dat dit veeeeeel duurder wordt en mensen dit dus écht niet kunnen betalen acht ik hierbij van tafel geveegd. Desnoods kunnen ze nog ‘om-en-om’ eten, dus de ene keer goedkoop productie-vlees en de andere keer wel bio-dynamisch vlees.

Leg trouwens de eerste zin eens uit als je wilt, dat er te weinig voedsel wordt geproduceerd en dat we dat allemaal niet allemaal kunnen eten. Een lage productie is jou al te veel? Snap dat niet helemaal, schrijf de zin eens anders op als je wilt. b.v.d.

Als laatste wil ik dan nog even kwijt dat mensen absoluut een exorbitant hoog bedrag voor de benzine gaan betalen, terwijl de helft van de ritjes (naar supermarkt bijvoorbeeld) ook wel per fiets kunnen. Dat bespaart toch al heel gauw zo'n rijksdaalder, waar ik het drie alinea's geleden al over had.

De gemiddelde auto verbruikt ongeveer op een liter benzine 12 km. Daaruit volgt dus dat er twaalf kilometer op de fiets meer gefietst moet worden. En wat is nu een uurtje per week?

Simpel gezegd, fiets één hoogstens twee keer per boodschappenrit eens heen en weer en je kunt met een gerust biologisch-dynamisch hart het biologisch-dynamische vlees aanschaffen.

Slaap zacht, rust wel.

Bouwe Frank Gall - student diergeneeskunde

• Bouwe Frank

natuurlijk verbruikt een auto op 12 kilometer ongeveer een liter benzine. In plaats van omgekeerd.

• martine

Dat is allemaal heel mooi gezegd Frank, en ik vind het ook logisch klinken, maar ik kan me er vreselijk over opvreten dat in plaats van bio vlees te promoten door het even duur te maken als ander vlees, het echt veel duurder is. Wat jij zegt over die gulden duurder is echt niet waar. Mijn schoonzus is heel erg fanatiek met dat soort dingen en bestelt haar vlees altijd bij een speciale slager. Ik weet zo niet meer wat zij betaalt voor een kilo rundergehakt, maar veeeeeeeel meer dan wat ik ervoor betaal in de supermarkt, scheelt misschien wel de helft….Ik heb zelf een zoon met allerlei voedselallergien, dus ik ben regelmatig te vinden in de reformwinkel voor allerhande alternatieve producten. Ik vind het ronduit belachelijk dat ik voor een fles dixap 6,95 moet betalen (halve liter) en voor een halve liter naturel soya yoghurt 3 gulden. Een potje perenstroop kost 5 piek, een bakje geiten kwark van nog net geen kwart liter bijna 5 gulden. Moet je nagaan dat een liter je 20 piek kost…..Dan ga je mij niet wijsmaken dat je daar met een gezin met een modaal inkomen mee uitkomt. Ik heb nu nog geen pubers in huis, maar die vreten de hele dag door en met een kwart liter kwark kom ik niet echt ver met een gezin, denk je wel?? Als je dat soort natuurlijke producten wil promoten vind ik dat je de prijs binnen het normale moet houden, zodat je kan concurreren met een supermarkt. Ik snap dat er mensen zijn die voor bio vlees of ongemanipuleerde soya geld overhebben en daar bewust een keuze voor maken, maar over het algemeen vind ik die produkten te duur.

martine

• martine

Ja die theorie met die auto's is ook hartstikke leuk….Als ik mijn auto de deur uit kon doen, deed ik het, al was het alleen maar op te besparen op mijn huishoudgeld, want wat dat betreft kan ik de auto missen als kiespijn. Maar die auto staat er en die is onmisbaar voor mijn partner om naar zijn werk te gaan, op de tijden dat hij werkt (ploegen) gaat er namelijk geen openbaar vervoer (nogal zo'n mooie discussie, ook al niet te betalen terwijl ze de auto bijna onbetaalbaar maken), hij heeft geen collega's in de buurt wonen, ja 1 en die heeft andere ploegen dan hij. Samenrijden zit er dus niet in en er komt geen busje van zijn werk wat iedereen ophaalt of zo. Dus, gebonden aan een auto…toegegeven, ik ga inderdaad in de auto naar de supermarkt terwijl ik dat best heel goed op de fiets zou kunnen doen. Maar als ik mijn ritjes per maand naar de supermarkt reken als ik dat op de fiets zou doen, dan spaar ik denk ik wel een 10 gulden per maand aan brandstof uit, wij rijden op diesel. Daar komt nog bij dat mijn verzekering en wegenbelasting niet omlaag gaan als ik de auto laat staan. Ik ben helemaal niet te belazerd om belasting af te dragen naar de hoeveelheid waarin in mijn auto gebruik, want dan zou ik hem eerder laten staan als ik voor een boodschap naar de supermarkt ging. Nu word je aan alle kanten tegengewerkt. De brandstofprijzen gaan omhoog, de wegenbelasting is astronomisch als je iets anders dan benzine rijdt en het openbaar vervoer rijdt op ongelukkige tijden en is niet te betalen. Jij bent student en hebt waarschijnlijk een OV jaarkaart (al dan niet trajectkaart), maar ga voor de lol eens een maand naar school op je eigen portemonnee en kijk wat er van je studiefinanciering en je weekendbaantje overblijft. Weet je Frank, de theorie van een heleboel dingen is erg leuk en meestal wordt die theorie ook bedacht door mensen vanachter een bureau en niet vanuit hun eigen praktijkervaringen, dat is vaak het hele probleem van veel politici. Ze bedenken bij voorbeeld dat er verscheidene hondenrassen (om maar even in de dieren te blijven) niet meer gefokt mogen worden, maar hebben zelf waarschijnlijk geen van die rassen. Ze bedenken dat de autogebruiker moet gaan rekeningrijden, terwijl ze zelf een auto betaald krijgen door de staat. Ze bedenken dat mensen met meer geld eerder in aanmerking moeten komen voor een donororgaan, maar als ze zelf voor die situatie komen te staan willen ze gewoon net als ieder ander die nou net geen minister met geld is, gewoon geholpen worden. Dus ik weet in dit geval niet hoe groot jouw praktijkervaring is op verschillende gebieden, maar misschien zie je dingen straks anders als je een baan hebt met een minimum inkomen omdat je niet aan het werk komt met de opleiding die je hebt gedaan….en die mogelijkheid ook aardig beperkt voor je wordt omdat een autootje bijna niet meer te betalen is door alle schreeuwend hoge benzineprijzen. Voorlopig zit jij nog lekker op school, waar je vaak meer theorie dan praktijk leert, dus kijk niet te makkelijk tegen dingen aan.

• Bert

't Gaat natuurlijk niet alleen om het geld, of het ecologisch, bd of supermarkt is. Er wordt over het algemeen als het over vlees gaat over producten gesproken en niet over (voormalig) levende wezens. Daarom hoort het wat mij betreft ook op de dieren pagina thuis, Ans.

Ik eet helemaal geen vlees, maar zou als het moest alleen biologisch dynamisch vlees eten, vanwege het leven dat het dier heeft kunnen leiden.

Over eieren gesproken, sommige supermarkten verkopen ook z.g. Gras-eieren: eieren van kippen die in de wei lopen, dus heel wat meer ruimte hebben als scharrel-kippen.

Groeten, Bert

• Loti

Martine,

Wat ik alleen wilde aangeven is, dat de veronderstelling dat wanneer je een vleesvervangend product koopt dit product automatisch diervriendelijk is niet altijd klopt. Blijf alert, lees de tekst op de verpakking en spreek zonodig de fabrikant aan.Loti.