wasberen

• Jennifer)

Hoi Lara,

Er zit wel wat in, wat je zegt. Maar als we ons even beperken tot de wasbeer, dan is voor iedereen wel duidelijk dat wasberen 9 van de 10 keer niet goed gehuisvest worden. Ze worden in huis genomen omdat ze er zo schattig uitzien en leven dan binnenshuis, als knuffel en vermaak van de mensen. Maar kleine, schattige wasbeertjes worden groot en slopen vervolgens heel het huis, runnen het huishouden, zijn “onzindelijk” en worden agressief. Dan maar aan de ketting, in een kooi, in een kleine buitenren of dumpen bij stichting AAP. Als er tegenover 20 wasberen die niet naar hun behoefte behandeld worden, 1 wasbeer staat die wel krijgt wat hij nodig heeft, dan zeg ik:

verbieden! Is het trouwens niet verboden? Zal wel niet.

Wat je zegt over de gedomesticeerde dieren, daar ben ik het volledig met je eens.

Konijnen, hamsters, gerbils, parkieten enz in veel te kleine kooien enz..

Laten we dit lot de (nu nog) wilde dieren dan besparen!!!!!!!. Laten we het eerst allemaal goed in orde krijgen voor de “normale” huisdieren. En dan nog, ik ben gewoon tegen het houden van wasberen als huisdier :-) Of je er nou goed voor zorgt of niet. Trouwens, elke keer als ik een dierenwinkel binnenloop sta ik versteld van het formaat kooien die ze verkopen (die kleine #$@#hamster en parkieten kooitjes bijvoorbeeld) Of viskommen, die worden ook nog steeds verkocht. Ik vraag ook wel eens dingen die ik allang weet, om het personeel te testen :-) Gemeen misschien, maar ook daar sta je versteld van.

Zo werd mij een keer vertelt dat hamsters groepsdieren zijn en cavia's héél goed alleen kunnen hoor mevrouw…Maar goed, ik dwaal af :-) Groetjes Jennifer

• marjolein

dan was dat wel een verdomt slechte dierenwinkel

ik zeg er altijd bij dat een hamster alleen gehouden moet worden

een cavia of konijn met zijn 2en en natuurlijk ratten in groepjes

voor ratten hebben we de terzani kooien (die hele grote)

mijn ratten wonen in die allergrootste

kleine hamsterkooien hebben we niet eens

de reden dat dierenwinkels vissenkommen verkopen is omdat mensen daar naar blijfen vragen

wij zeggen bji ieder dier hoe het wel moet en hoe niet

het zijn meestal de mensen zelf die tot vervelends toe de verkeerde dingen doen

maar als iemand bij ons een rat komt kopen samen met een hamsterkooi! dan krijgt hij de rat dus echt niet mee

dieren als slangenvoer daar doen we ook totaal niet aan

het enige wat wij kunnen doen is de goede info geven en zeggen hoe het moet

als de mensen dan onze adviezen toch nog in de wind slaan is alles voor niks geweest

helaas er zijn nog zo veel mensen op deze aardbol die geen flauw benul hebben over wat voor schade ze aanrichten

maar goed we doen ons best

en meer kunnen we niet doen

groetjes marjolein en de fretjes

ps dit hoeft trouwens nog niet te betekenen dat ik mij niet altijd schuldig voel tegen over al die dieren

• Dicky

Hallo allemaal,

Ik vind dat je exotische dieren moet laten waar ze thuis horen.

Een wasbeer is geen huisdier.

6 jaar geleden is er bij mij een wasbeer gedumpt in de achtertuin.

Een wasbeer met een vlooienbandje, dus een huisdier.

Hij zat rustig bij mijn vijver water te drinken.

Hij was niet normaal te pakken, dus met hulp van de dierenambulance en een vangstok hebben we hem gepakt.

Ik had gelukkig een grote bench, waar we hem in hebben gedaan.

Al die stress voor dat dier. Ik weet zeker dat hij gedumpt is bij mij, zoals regelmatig zovele dieren in doosjes voor de deur staan.

Stichting aap heeft zich uiteindelijk over de wasbeer ontfermd.

Nooit heeft iemand zich gemeld, ondanks dat het hier in de regio in de kranten heeft gestaan.

Mensen nemen zo'n beestje op een moment als het aaibaar is en klein. Als het dier groter is en niet meer aaibaar kunnen de opvangcentra's zich weer over dit soort slachtoffers ontfermen.

Helaas komt dit vreselijk veel voor, alleen de doorsnee mens staat er niet bij stil omdat je er relatief weinig van hoort.

Ook zijn er nog steeds mensen die aapjes houden in kleine kooien.

Compleet verknipt worden deze diertjes.

Helaas,

Groetjes, Dicky.

• Jennifer)

Zeg dat wel Marjolein! En het waren zelfs nog twee verschillende winkels.

Maar zoals je al zegt, je kan met de beste wil voorlichting geven, mensen doen toch wel wat ze zelf willen (op een enkeling na natuurlijk)

Erg wel frustrerend toch, dat mensen hun bv hun interieur boven het welzijn van een dier zetten. Grote kooien vind bijna niemand mooi en hij neemt zoveel ruimte in beslag. En zo'n klein hamsterje, hoeveel ruimte kan die nou nodig hebben?

Heel zielig. Groetjes Jennifer

• Ralf

Op de eerste plaats zijn het niet mijn wasberen maar van een vriend van mij.

Het zijn vleeseters en hij heeft ook veel kippen en duiven dus je raad het al…..

Maar om te beginnen zijn puppybrokken heel geschikt als basisvoeding, daarnaast regelmatig een rauw ei vinden ze heerlijk.

Fruit is niet echt nodig, misschien dat ze het eten maar liever dus vlees.

groetjes Ralf

• Ralf

Inderdaad is een wasbeer een wild dier dat absoluut niet te houden is als huisdier, maar er zijn wel liefhebbers die er de ruimte en de kennis voor hebben om er goed mee om te gaan, ik wil maar zeggen dat je niet alle houders van wasberen over een kam kan scheren..

Groetjes Ralf

• marjolein

de laatste maanden bestellen we steeds vaker de mooiste grootste kooien (echt mooi dat is zeker)

het enige nadeel is dat mensen alles goedkoop willen

bij ons kan je zelfs voor je konijn een kooi kopen van anderhalfe meter lang en 50cm breed

we proberen zo veel mogelijk in te spelen op mensen die goedkoop willen (jakkes)

die grote terzanie kooien kosten bij ons ook de helft minder bv. als bij de meeste dierenwinkels

dat geld voor de konijnen/cavia kooien ook

zolang mensen alles goedkoop makkelijk enz willen blijfen wij er gewoon lekker op in hameren dat het niet moet

gelukkig tot nu toe verkopen we meestal de grote kooien bij een dier inplaats van die hele kleine (voor een dwerghamster zo'n mooie grote dunabak bijna net zo groot als die van de cavia bv)

maar zolang er vraag zal zijn naar die kleine kooien en dergelijke moeten we ze wel hebben (al gebruiken we ze groot endeels om te laten zien hoe het dus niet moet)

wat wel leuk is is dat ongeveer 3/4 de van alle klanten op hills en eukanuba zitten (iets waar we best blij mee zijn)

ik blijf me ook zorgen maken als er weer eens iets in een klein kooitje gestopt word (word ook regelmatig erg kwaad omdat mensen een rat in een dwerghamster kooi willen stoppen en dan niet van ons aan nemen dat dat niet kan, maar goed zulke mensen krijgen geen enkel dier van ons mee)

groetjes marjolein en de fretjes

• J.H. Mauwrer

hoi ralf weer een bericht van de wasberenliefhebber mijn twee wasberen lopen gewoon in huis rond en zijn net katten ze willen graag opschoot en houden heel erg van knuffellen dit zijn twee wonder beesten en als je hoor waar ik ze van daan heeft dat schrik jij hoor ze hadden nog nooit daglicht gezien ik heb ze bij mijn buuren uit de kast gehaalt volgens zeggen zouden ze bijten maar de vorige eigenaar moest ze benaderen met een lashandschoen maar vanaf de dag dat ik ze heeft hebben ze nog nooit gebeten het zijn mijn kinderen geworden naar toch bedankt voor je bericht jolande is mijn naam doei

• Lara

Niet iedereen die een vissenkom heeft is een dierenbeul ;->

Onze visjes voelen zich daar prima thuis…

Nou ja, het is ook een zeer weinig eisen stellend soort: de plastic vis.

We vonden het gewoon lekker dwars om toch zo'n gedrocht in huis te nemen ;->

En de katten hebben ook altijd een reserve bak met water, al denkt Xena dat het haar prive drinkbak is!

Groetjes,

Lara

• Lara

Hoi Marolein,

Is het geen goed idee om de grote kooien eens op een internetsite te plaatsen?

Ik heb momenteel 2 100 bij 50 cm binnenkooien, omdat er geen hygienische grotere kooien te krijgen waren.

Inmiddels heb ik wel een maatje groter gezien, maar of die 10 cm extra nou een paar honderd gulden extra plezier geeft?

Dan zoek ik liever nog eventjes door…

Mijn monsters mogen overgens bijna de hele dag los en zitten dan het liefst in hun hokje.

Ze lijden er dus (nog) niet onder ;->

Door het aanbod eens mooi bij elkaar te plaatsen, is er een grote kans dat je ineens klanten van ver weg krijgt…

Groetjes,

Lara

Oja,

Onze dwerghamsters hebben elk 3 sam-kooien aan elkaar gekoppeld. Echt een kunstwerkje dat de hele bovenkant van de wandkast vult ;-> Als ze zo sociaal waren geweest als verkopers en boekjes beweerden, dan hadden ze samen van de ene naar de andere kant van de kast kunnen gaan!