kattengras

  • Marian

    hoi,

    Er staat bij ons in huis 1 plant, een grote palm (het was een grote palm…. hij wordt steeds kleiner :( )

    De 2 grote katten komen dagelijks buiten, dus die kunnen daar gras knabbelen maar de kleintjes (nou ja klein…. ze zijn al 7 mnd) knabbelen dus aan de plant! Ik neem aan dat ze dat doen omdat ze misselijk zijn …?… Tenminste…. 5 december was dat wel het geval! Bubbles heeft toen na het knabbelen aan de plant gespuugd! Kennelijk voelde dat stuk kadolint niet lekker in haar maagje :( (en ik maar denken dat ik goed had opgelet)

    Misschien is het verstandig om kattengras neer te zetten! Kan iemand mij daar iets over vertellen??

    Waar haal ik dat??

    Zijn er soorten??

    Mogen ze daar ten alle tijden van eten??

    Ik heb het ooit eens geprobeerd, in zo'n plastic bakje moest een raar spulletje en daar doorheen de graszaadjes! Het groeide snel maar als de kat er aan trok, trok hij er hele plukken uit en had ik overal gras en troep liggen!! Het bakje was al snel leeg en alles lag verspreid door het huis….

    alvast bedankt!

    groetjes van Marian

  • Carin

    Bij de meeste tuincentra hebben ze potjes kant en klaar kattengras, dit is heel goed voor haren in de maag, de plant met de sprieten weet je wat voor plant dat is, ficussoorten zijn namelijk gifitg…..

    het kattengras in potjes is trouwens geweldig je kan er in liggen overheen springen en lekker van knabbelen!

    ze kosten meestal 2,95 per plantje, soms heeft de dierenland ze ook, maar das meestal alleen als ze in de aanbieding zijn!

    Groetjes Carin

  • Marian

    hoi Carin,

    Ik kan me vergissen hoor maar ik meen me te herinneren ergens eens gelezen te hebben dat je juist NIET die van de tuincentra moest hebben omdat die te scherp was!!?? Of vergis ik me nu heel erg??!!

    De palm is geen ficus, Ficussen en ik…..hele slechte combinatie :D Dat overleeft geen ficus ;-)

    Marian

  • Sjiezja

    Hoi Marian,

    Ik heb goede ervaringen met zelf te kweken kattengras, maar ik krijg wel de indruk dat ze liever vers in potjes hebben.

    Zelf heb ik ooit alle tuincentra afgestruind maar daar vertelden ze mij dat je vers kattengras enkel in de lente of zomer kunt krijgen, of dit waar is weet ik niet. Ik heb zelfs al eens een klot aarde met gras uit de tuin geschupt en in een pot gezet, maar dat vonden ze niet zo geweldig… ;-)

    Katten eten overigens gras om bepaalde ‘obstakels’ uit te spugen, zoals slecht verteerd voedsel of haarballen, maar ook omdat daar bepaalde vitaminen inzitten die een extra aanvulling vormen op hun dagelijkse brokjes.

    Een verse pot kattenkruid in je huis zetten wordt ook vaak op gejuich onthaald…al is dat niet om op te eten natuurlijk!

    Groetjes,

    Sjiezja

  • Carin

    Je hebt 2 soorten kattengras met hele zachte lichtgroene( harige) blaadjes, en het gewone groene gras, maar ze zijn beiden minder scherp als welke plant dan ook….groetjes carin

  • Marian

    ……een verse pot kattenkruid?? niet om op te eten?? wat is dat dan?

    gossie, ben ook echt een kattenfreak!! Ik weet er alles van :D:D:D

    maar niet heus ;-)

  • Carin

    is ookwel catnip wat in speeltjes zit, daar worden ze ‘high’ van de meeste katten worden helemaal gek van de lucht en gaan gek lopen doen, koop maar eens een stoffen muis met catnip, succes verzekerd en daapse katten!

    Groetjes carin

  • Linda de R

    Er werd toen papyrus bedoelt. Mensen zetten deze wel eens neer in plaats van kattegras omdat het een erg sterke plant is. Het zijn die planten met schermen aan de bovenkant. Als je deze eraf knipt en ondersteboven in de grond stopt groeien ze heel snel uit tot nieuwe planten.

    Als je om kattegras vraag krijg je waarschijnlijk wel de goeie plant.

    Het zijn lange dunne sprieten die in een grote bos bij elkaar groeit.

    Zie voor verdere beschrijving Carin haar berichtje ;)

    Groetjes van Linda, Tara en Whitney

  • Sjiezja

    Kattenkruid heeft een nogal specifieke uitwerking op (sommige) katten: ze worden er nl. high van! Plant het in je tuin en gegarandeerd dat alle katten uit de omgeving zich erin komen rollen!

    In veel speelgoedjes vind je trouwens gedroogd kattenkruid, mijn katten zeveren hun zakjes gedroogd kruid helemaal vol… :-) :-) :-)

    Maar het is geen must hoor, je kat wordt er niet ‘gezonder’ van, het is alleen een leuk extraatje zo af en toe.

    Groetjes,

    Sjiezja

  • Linda de R

    Kattegras is de hele jaar te koop. Tenminste, hier in Vlaardingen ;)

    Groetjes van Linda, Tara en Whitney