Stralingskliniek geopend voor honden en katten

• Xandra B.

Even gekeken op de site van het NKI; Doet radiotherapie pijn?

Het bestralen doet geen pijn. U voelt, ruikt of ziet er niets van. Na de behandeling bent u niet radioactief.

(dit bij uitwendige bestraling-eigen toevoeging)

• karin R

Voor zover ik weet is het een soort verbranding, misschien bij een hele lichte therapie minder maar hoeveel effect het dan heeft?????

toevallig is de vader van m'n vriendin net van de bestralingskuur af maar bij hem deed het verrekte pijn en het is om de dooie dood geen watje, en ik hoor het van meer mensen, misschien zegt niet iedereen het omdat ze vinden dat het beter is dan kanker hebben?

• karin R

Een zin die ik vond bij het googlen.

Het bestraalde gebied is nu rood en gloeiend en de borst doet pijn. Maar volgens de bestralingsverpleegkundigen doet mijn huid het erg goed, dus alles is relatief.

• Xandra B.

Misschien heeft het te maken met de manier van bestralen. (uitwendig of inwendig e.d.)

En wat ook nog een mogelijkheid is,dat veel patiënten (al) pijnbestrijdng krijgen. (morfine b.v.)

• Moira

Afhankelijk van de dosis die gegeven wordt en de plaats waarop bestraald wordt zal er idd een soort van verbranding ontstaan, denk aan de warme zomers dat je iets te lang met blote lichaamsdelen in de zon hebt gelegen/gezeten. De huid kan dus ‘verbranden’. Verder doet bestralen ip geen pijn. Het roesje is omdat het dier heel stil moet liggen, tenslotte moet alleen de tumor bestraald worden en niet het gebied eromheen.

Ga je bv radiotherapie geven bij bv botkanker of uitzaaiingen in de botten, ontstaat er wel vaak eerst meer pijn ( mogelijk door de wijze van bestralen en ws ook doordat de dosis dan vaak hoger is, omdat er vaak maar 1x bestraald wordt ), waarvoor tijdelijk meer pijnstilling gegeven wordt.

Om op het onderwerp terug te komen: ja ik zou mogelijk mijn dier wel laten bestralen, mits het dier nog in goede conditie is en er ook te verwachten is dat de kwaliteit van het leven van mijn dier ook nog even gehandhaafd blijft. Bestralen zou echter geen volledige genezing teweeg brengen, maar wel uitstel…

Groet, M & V