Btw,hoe zal het met Greet zijn?
hoi karin,
hier ben ik dan.
kom hier nog wel zo af en toe hoor maar lees dan eigenlijk meer.
maar kois eten koivoer dan zijn ronde korrels die je in verschillende grote kan kopen.
als het water onder de 10 gr is dan de wheat germ dat is lichtverteerbaar.
nu geef ik de staple dat is voor rond 10gr en 15 gr het is voor kleur en groei met extra vitaminen.
ook geef ik als het warmer is zijderupsjes en watervlooien die kan je gedroogd kopen.
je hebt ook snoepjes in sinaasappel en aarbei.
maar ook verse sinaasappel vinden ze erg lekker.
ik maakm ook wel eens brood met honing dan vliegen ze zowat het water uit om het uit je handen te pakken.
maar mocht je nog iets te vragen hebben dan hoor ik het wel ga morgen wel een weekje met vakantie.
groetjes greet
hoi xandra,
ja natuurlijk zit er in de sloot zat aan voer voor je vissen.
maar het grote gevaar en zeker met kois zijn parasieten en dan word je niet blij.
dan moet je weer kuren doen kost veel geld en in het ergste geval de koidokter laten komen.
kois zijn best kwetsbaar dus daarom alle speciaal voeders .
er zitten in een koivijver geen planten want ja, dan ben je in een week van je planten af ze eten ze helemaal op.
ik heb er zelf een waterlelie in dat gaat redelijk.
wel heb ik een apart plantenfilter staan die uitloopt in de vijver maar waar ze niet bij kunnen.
het haalt de nitaat uit het water en ook helpt het tegen de draadalgen.
je weet echt niet wat er op je pad komt als je met kois begint een berg werk maar wel gewelidig leuk.
hier zijn ze allemaal handtam en dat is zo leuk.
gelukkig hebben ze allemaal de winter overleefd.
heb je goudvissen of andere vijver vissen komt het niet zo nauw maar koi dat is iets geheel anders.
heb zelfs een microscoop om evt te kijken of ze parasieten hebben.
ook heb ik een hulpset voor als ze wonden hebben.
ik heb er een cursus voor gedaan en ook moet je water controleren en verversen 10% per week.
een goudvis poept in 1 jaar wat een koi in 1 week doet dus je snapt wat een vervuilers het zijn.
groetjes greet
weet je wat je zegt is zomaar waar.
de kois zijn te steriel gekweekt en ja, dan zijn ze zeer vatbaar.
maar ook de commercie maakt je gek hoor.
als je pas begint laat je jezelf van alles wijsmaken en aansmeren.
eerst werd ons verteld vijver verwarmen in de winter dus elementen gekocht nou geloof me dat is niet te doen.
de meter maakte overuren en de vijver werd nog geen tiende graad warmer.
toen hebben we een binnenbak gemaakt vissen aar binnen in de winter.
ook niet te doen door de geringe afmetingen krijg je het water gewoon niet goed met als gevolg amoniac pieken en daar kunnen de vissen niet tegen.
nu doen we dat allemaal niet meer ze blijven buiten geen verwarming en weet je ze doen het goed.
onze ervaring nu hoe meer je rommelt hoe slechter voor de vissen.
we ververssen wel water omdat het filter elke week doorgespeold moet worden.
ook gooi ik bacterien in de filter voor de afbraak van amoniac en nitraten.
en natuurlijk voer ik nu 1 keertje per daag maar hoe hoger de temp dan soms 4 tot 5 keer per dag.
als ze wonden hebben dan laat ik wel de dokter komen en soms krijgt die vis dan antibiotica.
we hebben 2 keer parasieten gehad trichodina en kieuwwormen.
daar hebben ze erge last van dan springen ze en schuren ze erg waardoor je wonden krijgt.
de wonden verzorgen doen we zelf even onder narcose en goed schoonmaken met waterstog en propolis opbrengen.
het is een leuke hobby hoor maar veel werk.
nu ga ik morgen een weekje op vakantie en dan moet mijn dochter de vijver doen.
maar dat is eten geven en de filter afvegen en dan maak ik hem verder schoon als ik thuis ben.
groetjes greet
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?