Hallo Daniëlle,
Het bewijs dat de meeuw na TWEE keer ertegen aan rijden nog niet dood was geeft alleen maar aan dat het reflex dat in ieder mens instinctief ingebouwd is om te remmen het dier meer ellende heeft bezorgd dan wie dan ook voor het dier wilde.
Ik rij geen kinderen omver, ik neem aan dat die van hun ouders het verstand genoeg meekrijgen om niet onverhoopt de straat op te rennen. Kinderen die dat wel doen hebben ten eerste zeer onverantwoordelijke ouders en ten tweede niet bijgebracht gekregen dat zomaar de straat oprennen het stomste is wat je kan doen. Op een snelweg met 129 km per uur??? Dan rij je dus zowieso al 9 kilometer te hard. Betekend dat als je afremt je al meer remweg nodig hebt. Als je dan ineens een dier voor je wielen mocht krijgen kan je net zo goed meteen gewoon doorkarren, want remmen doe je dan ten eerste te laat (Signaal van zien en handelen duurt enkele seconden voor dit door de hersenen doorgegeven wordt, dan ben je al over het dier heen met 129 km per uur…) en ten tweede, als er iemand met de gepaste afstand achter je zit rijd die dus ook te hard en zal alsnog even bij je komen “buurten” via de achterkant.
De vrachtwagen chauffeur heeft misschien iets heel nobels gedaan, maar bedenk dat deze mensen ten eerste veel hoger zitten dan de doorsnee automobilist, en dus een groter zichtveld hebben en dus eerder iets op kunnen vangen dan iemand die in een personen autotje zit en dus veel lager, ten tweede een beetje vrachtwagen chauffeur heeft meer rij ervaring dan veel gewone automobilisten. Zij zitten immers dagelijks op de weg en weten dat er op bepaalde stukken iets te verwachten valt.
Komen we nog even terug op de snelweg dat daar niet vaak een dier te vinden is… Heb jij wel eens op de passagiersstoel gezeten en eens opgelet hoeveel dode dieren er in een strekking van een paar kilometer langs de snelweg liggen? Dan denk ik dat als je dat gezien hebt je je mening over “op de snelweg kom je weinig dieren tegen…” ook wel kan bijstellen.
En als je er zo weinig dieren vind… Is zeker mijn hond die ik uit het asiel gehaald heb ook niet langs de snelweg gevonden? Of is die hond die ik met de dierenambulance van de weg heb mogen schrapen ook niet op de snelweg langs Utrecht gevonden? Zo zie je maar weer, als er geen dieren op een stuk snel weg uit hun zelf gaan lopen, dan gooien bepaalde mensen ze er wel even op. Met alle gevolgen van dien. De autobestuurder die voor deze hond getracht had te stoppen werd vanachteren doorgeduwd en ramde alsnog de hond. Niet alleen deze automobilist werd geramd, maar de achteropliggende ook… In totaal kwamen er zo vier auto's tot stilstand… De bestuurder van de tweede auto heeft het niet overleefd… De bestuurder van de derde auto reed te hard en had niet opgelet.
De stelling die jij geeft is er een vanuit eigen visie, logisch, maar je bent niet alleen op die snelweg. Buiten jou zijn er nog meer mensen die denken dat ze kunnen autorijden… En elke dag wordt er toch ergens in Nederland weer het bewijs geleverd dat denken en de werkelijkheid niet altijd overeenkomen. Als jij met 129 km per uur over een snelweg jakkert, wetende dat de toegestane maximale snelheid 120 km per uur is, verteld mij ook dat jij denkt te kunnen rijden………
Groeten,
Gandr & beestjes