alle eendjes.........

• Kim

Ik ben er nog beroerd van, terwijl ik er niet eens bij was. Gisterenavond kwam ik thuis en zat mijn man wat bleekjes op de bank. Ik vroeg wat er was. Tja, er is iets gebeurd. Dus ik riep gelijk “ er is iets dood”. Tja, ik zit er niet vaak naast met gedachten raden. Bleek dat hij op de weg van Amersfoort naar de snelweg in het donker 2 eenden dood had gereden. Hij schrok zich lam. Ze kwamen ineens uit de berm, geen sloot in de buurt. Hij pobeerde nog uit te wijken, maar hij reed 80 en het was boem. Hij keek in zijn spiegel en ze waren allebei dood. Hij vertelde het aan mij en ik had gelijk de neiging om die kl*te auto de deur uit te doen. Hij heeft de auto gelijk door de wasstraat gehaald, maar ik vind het toch een rotidee. Als ik geld had ging ik een andere auto halen.

gr. Kim

• Daniëlle

Pffff, vreselijk, he? Mijn vriend heeft een keer een meeuw aangereden die vlak daarvoor ook al aangereden was. Zo zielig! Ik ben ook zo'n type dat ten aller tijde remt voor dieren, dit tot groot ongenoegen van mede weggebruikers. Zelfs mijn rij-intructeur had ik problemen mee. Ik heb tijdens mijn lessen ook altijd voor dieren geremd. Jammer als hij het er niet mee eens was. Ik wil dat niet op mijn geweten hebben!

• Gandr

Het is minder leuk als er doordat jij remt er iemand anders bij jou inparkeert aan de achterkant… Of als andere weggebruikers in schrik uitwijken en zich tegen een boom boren… Helemaal zo slordig wordt het als er daardoor iemand voor de rest van zijn/haar leven in een rolstoel komt of zelfs overlijd…

Voor dieren remmen kan ik begrijpen, maar om daarmee jezelf en zonder erover na te denken meteen maar op de waagschaal te stellen vind ik een beetje té ver gaan. Als je remt voor dieren ben je toch gevaarlijk bezig, op zo'n moment denk ik dan, ga dan niet in een auto rijden als je weet dat je het naar vind om een dier dood te rijden. Daarnaast, wel eens bij stil gestaan dat doordat je remde het bewuste dier mogelijk nog langer lijd omdat het niet “Goed geraakt” was?

Nee, ik vind dat je kan er heel lang over gaan zitten tobben, echter het is een risico dat je mee neemt als je achter het stuur van een auto stapt.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Irma G

Hoi.

Zo had ik het dus nog nooit bekeken , maar je hebt helemaal gelijk Gandr .

Inderdaad als je remt of uitwijkt en je raakt het dier daardoor maar half en het daardoor langer lijdt is het beter het dan maar vol te raken dat het op slag dood is .

Ik heb helaas geen keus wat autorijden betreft .

Het openbaar vervoer is hier waardeloos en ik heb door mijn handicap een verbod op het openbaar vervoer ze zijn te bang dat als ik met de bus of de trein ga ik geen zit plaats heb en dat is funest voor me .

Maar ik heb ook wel eens toen ik nog brommer reed een aanrijding gehad met een fazant en ik kan je vertellen dat komt hard aan , mijn arm was flink gekneusd .

Die fazant vloog gewoon door , ik heb hem niet meer gezien .

Maar als ik ooit iemand hoor zeggen dat die remt voor dieren dan zal ik jouw opvatting vertellen misschien denken ze er dan anders over .

Groetjes irma

• Daniëlle

Duh….sorry, hoor. Maareh een beetje afstand kan geen kwaad, dacht ik zo. Op de snelweg kom je weinig dieren tegen en remmen heeft weinig zin met 129km per uur. Dat besef ik heus wel. Maar in de bebouwde kom gaat dat prima. Rem jij dan ook niet voor kinderen? Dan rij jij ook gewoon door?

• Daniëlle

En nog even ter verduidelijking, die meeuw was na 2 volle aanrijdingen nog niet dood. Ook ben ik de vrachtwagenchauffeur nog eeuwig dankbaar die op de snelweg moedereend met kleintjes heeft weten te ontwijken! Er zijn er gelukkig meer die net zo denken als ik…

• Gandr

Hallo Daniëlle,

Het bewijs dat de meeuw na TWEE keer ertegen aan rijden nog niet dood was geeft alleen maar aan dat het reflex dat in ieder mens instinctief ingebouwd is om te remmen het dier meer ellende heeft bezorgd dan wie dan ook voor het dier wilde.

Ik rij geen kinderen omver, ik neem aan dat die van hun ouders het verstand genoeg meekrijgen om niet onverhoopt de straat op te rennen. Kinderen die dat wel doen hebben ten eerste zeer onverantwoordelijke ouders en ten tweede niet bijgebracht gekregen dat zomaar de straat oprennen het stomste is wat je kan doen. Op een snelweg met 129 km per uur??? Dan rij je dus zowieso al 9 kilometer te hard. Betekend dat als je afremt je al meer remweg nodig hebt. Als je dan ineens een dier voor je wielen mocht krijgen kan je net zo goed meteen gewoon doorkarren, want remmen doe je dan ten eerste te laat (Signaal van zien en handelen duurt enkele seconden voor dit door de hersenen doorgegeven wordt, dan ben je al over het dier heen met 129 km per uur…) en ten tweede, als er iemand met de gepaste afstand achter je zit rijd die dus ook te hard en zal alsnog even bij je komen “buurten” via de achterkant.

De vrachtwagen chauffeur heeft misschien iets heel nobels gedaan, maar bedenk dat deze mensen ten eerste veel hoger zitten dan de doorsnee automobilist, en dus een groter zichtveld hebben en dus eerder iets op kunnen vangen dan iemand die in een personen autotje zit en dus veel lager, ten tweede een beetje vrachtwagen chauffeur heeft meer rij ervaring dan veel gewone automobilisten. Zij zitten immers dagelijks op de weg en weten dat er op bepaalde stukken iets te verwachten valt.

Komen we nog even terug op de snelweg dat daar niet vaak een dier te vinden is… Heb jij wel eens op de passagiersstoel gezeten en eens opgelet hoeveel dode dieren er in een strekking van een paar kilometer langs de snelweg liggen? Dan denk ik dat als je dat gezien hebt je je mening over “op de snelweg kom je weinig dieren tegen…” ook wel kan bijstellen.

En als je er zo weinig dieren vind… Is zeker mijn hond die ik uit het asiel gehaald heb ook niet langs de snelweg gevonden? Of is die hond die ik met de dierenambulance van de weg heb mogen schrapen ook niet op de snelweg langs Utrecht gevonden? Zo zie je maar weer, als er geen dieren op een stuk snel weg uit hun zelf gaan lopen, dan gooien bepaalde mensen ze er wel even op. Met alle gevolgen van dien. De autobestuurder die voor deze hond getracht had te stoppen werd vanachteren doorgeduwd en ramde alsnog de hond. Niet alleen deze automobilist werd geramd, maar de achteropliggende ook… In totaal kwamen er zo vier auto's tot stilstand… De bestuurder van de tweede auto heeft het niet overleefd… De bestuurder van de derde auto reed te hard en had niet opgelet.

De stelling die jij geeft is er een vanuit eigen visie, logisch, maar je bent niet alleen op die snelweg. Buiten jou zijn er nog meer mensen die denken dat ze kunnen autorijden… En elke dag wordt er toch ergens in Nederland weer het bewijs geleverd dat denken en de werkelijkheid niet altijd overeenkomen. Als jij met 129 km per uur over een snelweg jakkert, wetende dat de toegestane maximale snelheid 120 km per uur is, verteld mij ook dat jij denkt te kunnen rijden………

Groeten,

Gandr & beestjes

• martine

Ben het gedeeltelijk met Gandr eens, maar niet helemaal. Ik denk dat je voor een hert of een wat groter overstekend beest beter wel kan remmen dan niet. Als dat met een vaart van 80 of meer tegen je raam klapt wil je niet weten hoe je auto eruit ziet en wat voor zwieper je hoogstwaarschijnlijk maakt. Dan kan je beter remmen en met een iets minder harde vaart ertegenaan komen. Ik denk ook dat het in je reflexen zit om te remmen op het moment dat er iets op de weg zit wat er niet hoort. Ik hoop dat als ik op de snelweg ooit een eend ofzo voor me krijg ik doorrij…klinkt heel hard, maar de gevolgen van remmen zijn catastrofaler dan die van doorrijden. Maar in andere situaties waarin ik minder hard rij (binnen de bebouwde kom of 80 wegen) rem ik ook voor dieren. Ik geloof dat ik liever mijn neus in een boom parkeer dan een hond doodrij, dat lijkt me echt heel naar. Maar wat ik al eerder zei, ik denk dat op het moment dat ik een hond voor mijn wilen krijg, ik gewoon rem zonder na te denken……

martine

• martine

Gandr Gandr Gandr, ik wil niet vervelend doen, maar die opmerking over de onverantwoordelijke ouders van kinderen wordt weer duidelijk gemaakt door iemand die zelf geen kinderen heeft. Bijna alle kinderen doen JUIST de dingen die hun ouders verbieden en daarnaast zijn vooral kleine kinderen zo in hun spel bezig (vaak) dat ze helemaal niet opletten met oversteken. Niet uit kwaadwillendheid maar uit kinderlijke onschuld. Natuurlijk leer je je kinderen uitkijken met oversteken, maar helaas leren kinderen dat niet door het eenmalig tegen ze te vertellen, maar je moet dat om en nabij 100.000 keer herhalen en in sommige gevallen leren ze uit de praktijk. Om nog maar te zwijgen van het inschattingsvermogen van kinderen. Voordat ze goed een bal kunnen vangen duurt een hele poos, laat staan dat ze kunnen inschatten hoe hard een auto rijdt en of ze er nog voor langs kunnen. Het is niet voor niets dat bijna alle woonwijken tegenwoordig 30 kilometer zone zijn.

Enne, ik ben het met je eens dat er soms erg te hard wordt gereden door mensen, maar ik moet zeggen dat ik 129 op de snelweg minder storend vind dat 60 in de stad. Allebei 10 kilometer te hard. En soms moet je ook weleens inhalen…..meestal werkt dat het beste als je iets harder rijdt dan de auto die je wil gaan inhalen. Misschien is dat hier wel van toepassing. Niet te fana joh! Zij vindt het beroerd zat dat dieren soms de dupe worden van het verkeer, dan maakt het echt niet uit of je dan 10 kilometer te hard rijdt, want ook zonder is de klap hard zat….

martine

• Jocelin

Gandr heeft gelijk, je kunt niet altijd remmen.

Ook ik heb met mijn kleine autootje eens een witte duif doodgereden. Ik heb mijn autootje (een fiatje 126, dus écht heel erg klein) in Drenthe gekocht en moest ermee terug rijden naar Rotterdam. Het ding gaat niet harder dan 90 km per uur. Die duif zat midden op de snelweg op een punt waar de wegen zich splitsen. Links en rechts zoefden de auto's mij voorbij dus uitwijken had geen zin. Remmen kon niet want er zat zowat een hele file achter mij. Mijn blijdschap over het net verworven autootje werd meteen flink vergald :-(.

Maar als de omstandigheden zich ervoor lenen stop je natuurlijk wèl, na eerst in je spiegels gekeken te hebben! Vorige week heb ik nog een waterhoentje van een wisse dood gered door mijn fiets dwars op de weg te zetten voor een paar auto's. Maar wel met voldoende afstand zodat zij tijd genoeg hadden om te remmen en eromheen te rijden.

En ja voor kinderen rem je natuurlijk wèl, maar die steken niet zo vaak de snelweg over! :-)

Jocelin