Eieren

• Dicky

Hallo allemaal,

Ik heb altijd zelf scharrelkippen gehad in de tuin Het hok was 10 X 5 meter.

Mijn scharrelkippen heb ik vanwege mijn hernia aan mijn buren gegeven en zijn nu 1 tuin verder scharrelkip ook 10 X 5 meter.

Toch mis je die verse eitjes dan wel.

Natuurlijk kan ik zo de eieren gaan halen, maar dat wil ik niet.

Hier in het dorp bij de dierenvoedergroothandel lopen hele grote , mooie bruine kippen. Onbeschadigde snavels, echte scharrelkippen.

Daar ga ik tegenwoordig de lekkere verse eitjes halen van een op en top scharrelkip.

Groetjes, Dicky

• claudia

misschien een domme vraag, maar waarom zijn die snavels dan beschadigd…is toch nergens voor nodig als het scharrelkippen zijn? Heb niet zoveel verstand van kippen….(sorry ;-)

groetjes claudia

• Claudia E

Hoi,

Heb ik laatst op tv iets over gehoord. Als de snavels niet afgebrand worden, gaan ze elkaar doodpikken geloof ik. Maar het is en blijft natuurlijk hoe dan ook zielig!

Groetjes Claudia.

• Bert

Hallo Claudia

Als kippen te weinig ruimte hebben vallen ze elkaar aan. En als de economie belangrijker wordt geacht dan het dierenwelzijn is de conclusie dat je de kip dan het aanvallen onmogelijk maakt door haar snavel te verminken. Om dezelfde redenen worden de tanden van varkens geknipt…

Zover zijn we gekomen, we geven ze niet meer ruimte, we verminken ze en als ze dan ziek worden…enz

Groeten, Bert

• anja

Hallo.

Weet je dat als je scharreleieren van de boed hebt oook niet oke zijn.

Ze zeggen van wel maar als er maar 10 duizend in die kooi mag zitten er dubbel er in.

ze zitten op een propje en als er een harde klap is zitten ze op een hoopje met de gevolgen dat er veel dood zijn.

je hebt verschillende kooi vasn leeftijden.

Als er een uit loop worden ze met een haak gedood.(echt afschuwelijk)

het wildt niet zeggen als je scharreleiren hebt goed zijn.

Ik heb er gewerkt om eieren in te pakken maar was snel weg.

ze gaan niet goed met hun dieren om maar maken reclame van wel

UMMMMMMMMMMMMMM ECHT NIET.

Ik heb de dierenbescherming aan gesproken en doen er niets aan.

Jammer want dat horen ze wel te doen .

Ik heb zelf in die tijd een brief gestuurd naar wim kok en doe ook niets.

Kijk wat je koopt want niet is altijd de waarheid.

• claudia

lekker dan zeg!. Dan moeten ze zorgen voor betere ruimte's, maar dat zal wel weer geld kosten anders hadden ze dat allang al gedaan neem ik aan.

Hardstikke bedankt.

groetjes van claudia

• Channah

Hallo Anja,

Je hebt helemaal gelijk, als je zegt, dat het schandalig is hoe kippen (en andere dieren!) gehouden worden. Maar de Dierenbescherming doet wel degelijk iets, hoor. Kijk er het laatste nummer van “Dier”, het blad voor leden van de Dierenbescherming, maar op na. Er was ook een handig gidsje bij op portemonneeformaat, zodat je het bij het winkelen bij je kan hebben. In dat gidsje staan alle eieren, die verkrijgbaar zijn, met achtergrondinformatie hoe de dieren leven. Aan ons dus de keuze…….

Groeten van Channah

• Lara

Gebrek aan ruimte is inderdaad het grote probleem.

Kippen stellen hun rangorde vast door naar elkaar te pikken.

De ranghogere valt de ranglagere aan en die zorg er dus zo veel mogelijk voor om uit de buurt te blijven.

Door steeds alle ruimte te bieden aan alle ranghogeren vermijdt de ‘pechvogel’ het gepik en laat ze zien dat de rangorde wordt gerespecteerd.

Daar ‘wilde’ kippen handiger zijn in vluchten dan in aanvallen, is er nooit een evolutie op gang gekomen om op te houden na een onderdanig signaal (zoals bij wolven etc.). De ranghogere gaat dus door tot de ranglagere een heel eind is gevlucht…

Om agressie bij kippen te voorkomen zijn er twee goede maatregelen te nemen.

De eerste is het kiezen voor een minder agressief kippenras (maar vaak leggen die weer te weinig of te kleine eieren).

Het tweede is het geven van zeer veel ruimte (ook te weinig eieren per vierkante meter en het is te veel werk om die eieren te verzamelen).

Eieren van de diervriendelijke kleinschalige kippenhouder zijn het best. We genieten daarom ook altijd extra van de eieren op de boerencamping (waar misschien ook het geitje dat ik bij de geboorte mocht helpen wordt vermoord :-<<<). In de stad halen we meestal graseitjes bij onze vaste supermarkt.

Groetjes,

Lara

En natuurlijk een gezellig paasfeest voor iedereen.

Voor deze atheist is pasen het gezellige begin van de lente en tevens een lekker smoesje om veel chocolade te eten ;->

Een huis vol paasbeesten is hier niet te vinden (dus ook die arme eendagskuikens niet, die ik een paar jaar geleden massaal in de verkoop zag…), maar mijn paasknuffelkonijn is wel even in de woonkamer gezet. Tambo is gelukkig niet jaloers ;->

• Claudia E

Ik dacht dus altijd goed bezig te zijn met scharreleieren…not! Ben nu overgestapt op graseieren…hopelijk gaat iedereen daarop over…ooit. We zijn er nog lang niet.

Groetjes C

• esther

Gelukkig hoef ik niet voor een ei naar de winkel. Mijn ouders hebben zelf een stel kipjes, waaronder een stel krielkipjes (leggen hele schattige kleine eitjes) en 2 bruine legkippen die we ooit als paaskuiken uit een winkel hebben gered.

Ze krijgen alleen puur natuur voedsel (groente resten en tuinafval) en ze kunnen in onze tuin verder zelf zoeken wat ze willen. Dàt zijn pas scharrelkippen. En geloof maar dat je verschil proeft van een uit de winkel gehaald scharrel ei en een eigen scharrel ei.

Maar inderdaad om zo debiel te doen met gekleurde eieren….. bekijk een ei eens goed, zijn ze niet van zichzelf al mooi gekleurd!!

Esther