Hallo Esther !
Ik neem mijn pet voor jou heel diep af ,ik heb al veel verhalen over je werk met de chins gehoord en dit verhaal bevestigd alleen maar wat ik al wist ,CHAPEAU !!
Veel succes met je dieren ,groetjes van antoinette
Jij herinnert je dat verhaal inderdaad goed. Waarschijnlijk hebben we jou niet aan de telefoon gehad, want je naam zegt me helemaal niets. En er was wel degelijk sprake van het feit dat die beesten opgehaald zouden worden door de stichting die ze op zou vangen. Daarom boden mijn vriendin en ik aan om in ieder geval de dieren de reis te besparen, want als er toch onze kant uit gereden zou worden…..Ik moet zeggen, je hebt de baislijnen goed, maar niet alle details. Het is waar dat die jongen toen blijbaar ene contract heeft moeten ondertekenen dat als hij de beestjes niet meer wilde ze terug zouden gaan naar de stichting. De gein was alleen dat er dan ook niewe eigenaren voor gezocht zouden worden. Dat wij die taak graag op ons wilden nemen werd compleet over het hoofd gezien. Ook het feit dat 1 van ons (in dit geval ik) graag een witte chinchilla wilde was waar. Als er 11 beesten zijn met allerlei kleuren en er is opvang nodig mag ik toch op zijn minst wel aangeven dat ik een voorkeurskleur heb? Ik had geen witte en wel andere kleuren en ik vond/vind wit mooi bij een chinchilla. Er was echter geen sprake van dat (in dit geval ik) er maar 1 op zou willen vangen en dat ik geen genoegen zou nemen met iets anders dan een witte, maar van dat detail ben je ook niet op de hoogte. En wat heb ik met handelaren te maken die op een goedkope manier aan chinchilla's willen komen? Mijn vriendin en ik hebben toen heel duidelijk uitgelegd wat onze bedoelingen waren. Die waren niets dan goed bedoeld en we konden niet eens uitpraten tegen wie we aan de telefoon hadden. Alles wat we zeiden was niet goed of deugde niet. Ik zie al voor me dat ik bij een asiel kom om een hond op te halen en dat men daar ten eerste twijfelt aan mijn capaciteit om voor een hond te zorgen (na alle achtergrondinfo die verstrekt was) en vervolgens een vergelijking trekt met handelaren. als het zo moest haalde ik wel ergens anders een hond vandaan. Daar kan ik knap boos over worden. Nogmaals, de bedoelingen van mijn vriendin en mij waren toendertijd heel goed aangezien ons hart voor dieren redelijk op de juiste plaats zit. Voor ons gevoel zijn we toen gewoon vreselijk afgebekt en dat voelde knap vervelend.
En daarbij
Ik twijfel absoluut niet aan de feiten en kennis die de voorzitter van de chinchilla opvang bezit. Wat mij het meest stoorde aan zijn bericht is de intonatie ervan. Hij brengt zijn verhaal alsof (in dit geval) Gandr een halsmisdaad begaat door te zeggen wat zij vindt van een chinchilla als huisdier, terwijl iedereen toch recht heeft op zijn eigen mening. Daarnaast uit hij de uitspraak : “wij zullen in het vervolg nauwlettend jouw activiteiten op het gebied van chinchilla's in de gaten houden”. Dat is BELACHELIJK, zo'n uitspraak. Als je iemand wil bedreigen ga je dat maar ergens anders doen. Op die manier maakt hij de stichting “zwart” in mijn ogen. Ik snap heus wel dat er schrijnende dingen op je pad komen als je dieren opvangt en dat er veel mensen handelen uit onwetendheid. Als je maar sarcastisch genoeg tegen die mensen bent, help je ze vast om het de volgende keer goed te doen. Van zijn bericht gingen mijn haren rehct overeind staan. En zeker als er dan ook nog ene opmerking komt als: “wij zullen hier niet verder op ingaan, want er volgt geen welles nietes discussie”. Dus wel commentaar op een ander willen geven, maar zelf niks terug willen horen/lezen.
martine
Hallo Martine,
Jammer dat mijn naam je helemaal niets zegt, de naam Chinchas Chinchilla's zegt de mensen vaak meer als de naam Esther. Ik vind mijzelf dan ook niet zo heel belangrijk, het gaat mij meer om de Chins zelf.
De enige die de telefoon bij Chinchas Chinchilla's beantwoordt ben ik, ik heb die avond en de volgende dag heel veel gesprekken gevoerd met jouw, je vriendin en nog een meneer en jullie keer op keer geduldig uitgelegd waarom niet. Wat ik ook nog weet is dat jullie ook meerdere keren de buurvrouw van het persoon in kwestie hebben gesproken, het kan zijn dat zij jullie heeft afgekapt en afgebekt zoals jij het noemt maar ik sta binnen de Chinchilla-wereld niet bekend als een onbeleefd persoon, eerder als een uiterst correct en beleefd persoon.
Ik ben nooit aan het feit voor bijgelopen dat jullie de Chinchilla's op wilden vangen en heb jullie ook telkens weer de kans gegeven om langs te komen, dit wilden jullie zelf niet, dus in mijn opinie heb je jezelf deze kans ontzegt, niet ik. Ondanks jouw mening zijn wij genoodzaakt op uiterst nauwkeurige manier te werk te gaan bij het plaatsen van onze dieren. Wij hebben jouw verteld dat bij het herplaatsen van de dieren geen haast is, er de voorkeur aan geven je eerst persoonlijk te ontmoeten en niet over de telefoon onze dieren mee te geven aan het volgende persoon wat zich aan dient. Jij hebt helemaal niets te maken met handelaren die goedkoop aan hun dieren willen komen, maar helaas ik wel, als 1 van vele dingen waar ik rekening mee moet houden bij het plaatsen van de dieren. Vandaar deze procedure. Als je bereid was geweest om naar ons toe te komen hadden de dieren nu bij jouw kunnen zitten. Het zal je goed doen om te horen dat alle 11 de dieren in blakende gezondheid verkeren en in de koppels zoals ze toen zaten zijn herplaatst.
Je schrijft dat een asiel de capiciteiten van mensen niet in twijfel trekt met de benodigde achtergrond informatie en vervolgens een vergelijking trekt met handelaren, dat klopt, maar je schrijft zelf al dat je de dieren hier ook moet ophalen. We weten allebei dat je van het asiel ook niet een dier meekrijgt op alleen een telefonisch gesprek. Je zal echt moeten langskomen.
Ik geloof dat jullie bedoelingen goed waren, maar ik zie ook dat jullie totaal aan het feit voorbij lopen dat wat ik doe verantwoordelijkheden met zich mee brengt, ik ben verantwoordelijk voor de dieren die bij ons zitten en ben ook verantwoordelijk voor een goede herplaatsing. Als ik mijn dieren zou gaan herplaatsen op deze wijze vind ik dat ik meer bezig ben met het snel kwijt raken van dieren dan met het welzijn van het dier op langere termijn. Ik ontvang veel lof voor deze werkwijze, helaas blijkbaar niet van jou.
Ik denk persoonlijk dat het afbekken nog wel mee viel (mijzelf kennende) we moesten echter wel heel duidelijk tegen je zijn aangezien je 1 en ander niet zomaar van ons aan nam.
Met betrekking tot Gandr. iedereen heeft recht op een eigen mening, mee eens. Dus ook de Stichting Nationale Chinchilla-opvang. Welke bedreiging heb je het nu precies over, hij schrijft dat de activiteiten van Gandr. op Chinchillagebied nauwlettend in de gaten gehouden worden, is dit een bedreiging dan ?. Dan hebben wij beiden een andere mening hierover, een bedreiging is als iemand tegen jou zegt: “Ik gooi je ramen in” of “ik maak je hartstikke dood”. Dit kan je ook aangeven bij de politie, ik vraag me echter af of de politie deze opmerking ziet als een “echte” bedreiging. Je kan het opvatten zoals je wilt, maar ik zie het niet als een bedreiging naar Gandr. toe.
Geloof mij je ziet meer schrijnende dingen dan goed voor je is als je een opvang hebt en iedereen gaat hier met zijn eigen manier mee om, sarcasme tegenover mensen kan soms inderdaad helpen, soms ook totaal niet. Dat ligt aan het persoon wat tegenover je staat. Waarom zou je niet sarcastisch mogen zijn tegen mensen die net een dier binnen komen brengen waar brandende sigaretten op zijn uitgedrukt, wat zeg je dan: ik zie dat u uw dier goed behandelt heeft, of voelt een opmerking als “Wilt u mijn aansteker misschien lenen om het goed af te maken” toch beter aan. Sarcasme is voor mij een vorm om mijn boosheid tegen mensen een uitlaatklep te geven die heel slecht zijn voor hun dieren. Geloof mij na 12 jaar opvang schaam ik me regelmatig voor mijn eigen soort (en dan niet voor het sarcasme). Daar staat tegenover dat er ook mensen zijn die om 10.00 uur 's avonds met een doodzieke Chinchilla in Duitsland in de auto stappen om naar ons toe te komen voor hulp die de dierenartsen in Duitsland niet kunnen en willen geven. Dit maakt dat ik weer trots ben op mijn eigen soort.
Het is iemands goed recht om te reageren op iets en dan bijvoorbaat al aan te geven dat er geen reactie terug komt, waarom zou je geen commetaar op een ander mogen geven, Gandr. had toch ook het recht om haar mening te verkondigen, het is zijn recht om zijn mening te verkondigen en het daarbij te laten. Volgens mij heeft dit niets te maken met niets terug willen horen/lezen, eerder met niet terug willen antwoorden op het onderwerp. Jij kan niet nakijken of dit persoon vandaag al deze berichten heeft gelezen maar alleen niet heeft gereageerd. Je trekt te snel conclusies.
Esther.
OK ESTHER IS FF WAT KWIJT EN DAN MIJN EXCUSES
TEN EERSTE VIND IK DAT MARTINE GELIJK HEEFT ALS ER INDERDAAD GEZEGT ZOU MOETEN ZIJN(IK WAS ER NEIT BIJ SORRY)
DAT ER MENSNE INDE GATEN GEHOUDEN WORDT JA DAT IS EEN BEDREIGING
DAT IS NAMELIJK INBREUK OP IEMAND,S LEVEN DOOR TE BESPEIDEN HOE IEDEREEN EEN DIER BEHANDELD
GA EENS IN EEN BIOOS KIJKEN HOEVEEL DIEREN DAAR GEDUMPT WORDEN OMDAT EIGENNAREN ER NEITVOOR WILLEN ZORGEN
IK BLIJF ER BIJ DAT MARTINE GELIJK HEEFT
EN JIJ OOK OP JOUW MANIER
EXCUSES ANITA
Chinchas Chinchilla's schreef:
>
> Hallo Martine,
>
> Jammer dat mijn naam je helemaal niets zegt, de naam Chinchas
> Chinchilla's zegt de mensen vaak meer als de naam Esther. Ik
> vind mijzelf dan ook niet zo heel belangrijk, het gaat mij
> meer om de Chins zelf.
>
> De enige die de telefoon bij Chinchas Chinchilla's
> beantwoordt ben ik, ik heb die avond en de volgende dag heel
> veel gesprekken gevoerd met jouw, je vriendin en nog een
> meneer en jullie keer op keer geduldig uitgelegd waarom niet.
> Wat ik ook nog weet is dat jullie ook meerdere keren de
> buurvrouw van het persoon in kwestie hebben gesproken, het
> kan zijn dat zij jullie heeft afgekapt en afgebekt zoals jij
> het noemt maar ik sta binnen de Chinchilla-wereld niet bekend
> als een onbeleefd persoon, eerder als een uiterst correct en
> beleefd persoon.
>
> Ik ben nooit aan het feit voor bijgelopen dat jullie de
> Chinchilla's op wilden vangen en heb jullie ook telkens weer
> de kans gegeven om langs te komen, dit wilden jullie zelf
> niet, dus in mijn opinie heb je jezelf deze kans ontzegt,
> niet ik. Ondanks jouw mening zijn wij genoodzaakt op uiterst
> nauwkeurige manier te werk te gaan bij het plaatsen van onze
> dieren. Wij hebben jouw verteld dat bij het herplaatsen van
> de dieren geen haast is, er de voorkeur aan geven je eerst
> persoonlijk te ontmoeten en niet over de telefoon onze dieren
> mee te geven aan het volgende persoon wat zich aan dient. Jij
> hebt helemaal niets te maken met handelaren die goedkoop aan
> hun dieren willen komen, maar helaas ik wel, als 1 van vele
> dingen waar ik rekening mee moet houden bij het plaatsen van
> de dieren. Vandaar deze procedure. Als je bereid was geweest
> om naar ons toe te komen hadden de dieren nu bij jouw kunnen
> zitten. Het zal je goed doen om te horen dat alle 11 de
> dieren in blakende gezondheid verkeren en in de koppels zoals
> ze toen zaten zijn herplaatst.
>
> Je schrijft dat een asiel de capiciteiten van mensen niet in
> twijfel trekt met de benodigde achtergrond informatie en
> vervolgens een vergelijking trekt met handelaren, dat klopt,
> maar je schrijft zelf al dat je de dieren hier ook moet
> ophalen. We weten allebei dat je van het asiel ook niet een
> dier meekrijgt op alleen een telefonisch gesprek. Je zal echt
> moeten langskomen.
>
> Ik geloof dat jullie bedoelingen goed waren, maar ik zie ook
> dat jullie totaal aan het feit voorbij lopen dat wat ik doe
> verantwoordelijkheden met zich mee brengt, ik ben
> verantwoordelijk voor de dieren die bij ons zitten en ben ook
> verantwoordelijk voor een goede herplaatsing. Als ik mijn
> dieren zou gaan herplaatsen op deze wijze vind ik dat ik meer
> bezig ben met het snel kwijt raken van dieren dan met het
> welzijn van het dier op langere termijn. Ik ontvang veel lof
> voor deze werkwijze, helaas blijkbaar niet van jou.
>
> Ik denk persoonlijk dat het afbekken nog wel mee viel
> (mijzelf kennende) we moesten echter wel heel duidelijk tegen
> je zijn aangezien je 1 en ander niet zomaar van ons aan nam.
>
> Met betrekking tot Gandr. iedereen heeft recht op een eigen
> mening, mee eens. Dus ook de Stichting Nationale
> Chinchilla-opvang. Welke bedreiging heb je het nu precies
> over, hij schrijft dat de activiteiten van Gandr. op
> Chinchillagebied nauwlettend in de gaten gehouden worden, is
> dit een bedreiging dan ?. Dan hebben wij beiden een andere
> mening hierover, een bedreiging is als iemand tegen jou zegt:
> “Ik gooi je ramen in” of “ik maak je hartstikke dood”. Dit
> kan je ook aangeven bij de politie, ik vraag me echter af of
> de politie deze opmerking ziet als een “echte” bedreiging. Je
> kan het opvatten zoals je wilt, maar ik zie het niet als een
> bedreiging naar Gandr. toe.
>
> Geloof mij je ziet meer schrijnende dingen dan goed voor je
> is als je een opvang hebt en iedereen gaat hier met zijn
> eigen manier mee om, sarcasme tegenover mensen kan soms
> inderdaad helpen, soms ook totaal niet. Dat ligt aan het
> persoon wat tegenover je staat. Waarom zou je niet
> sarcastisch mogen zijn tegen mensen die net een dier binnen
> komen brengen waar brandende sigaretten op zijn uitgedrukt,
> wat zeg je dan: ik zie dat u uw dier goed behandelt heeft, of
> voelt een opmerking als "Wilt u mijn aansteker misschien
> lenen om het goed af te maken" toch beter aan. Sarcasme is
> voor mij een vorm om mijn boosheid tegen mensen een
> uitlaatklep te geven die heel slecht zijn voor hun dieren.
> Geloof mij na 12 jaar opvang schaam ik me regelmatig voor
> mijn eigen soort (en dan niet voor het sarcasme). Daar staat
> tegenover dat er ook mensen zijn die om 10.00 uur 's avonds
> met een doodzieke Chinchilla in Duitsland in de auto stappen
> om naar ons toe te komen voor hulp die de dierenartsen in
> Duitsland niet kunnen en willen geven. Dit maakt dat ik weer
> trots ben op mijn eigen soort.
>
> Het is iemands goed recht om te reageren op iets en dan
> bijvoorbaat al aan te geven dat er geen reactie terug komt,
> waarom zou je geen commetaar op een ander mogen geven, Gandr.
> had toch ook het recht om haar mening te verkondigen, het is
> zijn recht om zijn mening te verkondigen en het daarbij te
> laten. Volgens mij heeft dit niets te maken met niets terug
> willen horen/lezen, eerder met niet terug willen antwoorden
> op het onderwerp. Jij kan niet nakijken of dit persoon
> vandaag al deze berichten heeft gelezen maar alleen niet
> heeft gereageerd. Je trekt te snel conclusies.
>
> Esther.
hoi
Toevallig ben ik de vriendin van martine die destijds haar hart en huis open wilde stellen voor de genoemde chinchilla´s.
En de naam Esther staat mij ook niet bij.Wat me nog wel vers in het geheugen staat is de onbeleefde manier waarop ik te woord werd gestaan,en het niet willen luisteren en ongeinterresseerde gedrag aan de telefoon.
Wat ik destijds probeerde duidelijk te krijgen is dat ik niet op zoek was naar chinchilla´s,maar ze wilde opvangen en een goed huis te geven.
Er werd door jullie gezegd dat jullie ze op zouden komen halen,dus niets over een buurvrouw.die wij overigens nooit gesproken hebben.
Wij wilden de chins de autorit besparen,zeker gezien het feit dat jullie ze daarna weer wilden plaatsen.
Ook vertelden jullie mij (ja jullie want de vrouw die ik aan de telefoon had was behoorlijk opgefokt en deed me over aan een man) dat jullie voor jullie tot plaatsing overgaan altijd een huisbezoek afleggen,waarbij ik jullie heb uitgenodigt dat je dan evengoed bij mij thuis kon komen kijken om te zien waar ze dan terecht zouden komen.Maar nee hoor dat deugde nietJullie gingen volledig voorbij aan het feit dat ik toen al(omdat ze me belooft waren)een kooi had geregeld en de nodige voorbereidingen.Er kon geen beleefd antwoord vanaf alleen verhalen inderdaad over handelaren en mishandeling en gratis aan een chinchilla komen.Dus mijn ervaringen met jullie zijn meer dan negatief.Er werd mij het gevoel gegeven dat ik erg fout was en vooral niet voor chins zou kunnen zorgen. Dat ik al heel wat jaren voor verschillende dieren zorg,daar gingen jullie volledig aan voorbij.Jullie zijn erg uit de hoogte en (ver)oordelen erg snel.Mij hebben jullie in ieder geval erg op mijn hart getrapt,en ik had en heb eigenlijk medelijden met de chins die van hot naar her getrokken zijn terwijl er een pasklare oplossing was.Dus bij deze………niet lullen en het verhaal verdraaien
konni
Anita,
Ga jij ook nog even je mening uiten over iets waar je eigenlijk niet over mee kunt praten. Dat zal écht helpen :-(
En ja, ik heb recht van spreken, ik ken Esther persoonlijk en ik moet zeggen dat het me toch sterk lijkt dat de eerste, die deze discussie heeft opgestart, op deze manier behandeld is. Ook ik kom voor een dagje naar Esther toe, vanuit Drenthe. Ik denk dat er een groot misverstand is opgetreden, helaas. Ik zie net dat er op kinderachtige wijze nog eens een schep bovenop wordt gedaan door Konni. Jullie kunnen gerust rekenen op een goed tehuis voor de beestjes die bij Esther zijn of vandaan komen en dus gaan we de boel niet zwart maken door zo´n lullige kwestie! Jullie kunnen natuurlijk gewoon doorgaan met trappen nageven, maar waar draait het nou eigenlijk om? Het gaat om DIERTJES! Dus laat dat ‘ik wil, ik wil!!’ even achterwege. want nu wordt Esther per definitie al afgeschilderd als een slechte opvang, wat niet zo is. Ik zou zeggen : ga zelf eens een kijke nemen (als je nog durft, tenminste, want ik zou me diep schamen als ik jullie was).
Annette.
(Esther, groetjes van deze kant).
Beste Esther,
Als je wilt weten waarom ik zo kwaad ben raad ik je aan het hele stuk eens op te zoeken. Het is begonnen met een bericht van Anja aan mij… Het ging niet eens om chinchilla's! Dat is pas gekomen nadat ik haar succes wenste met die mensen die bij haar op bezoek zouden komen voor advies over een chin… Toen kwam ik met een gegeven dat ik destijds in mijn radio intervieuw voor locale radio met een chinchilla opvang te horen heb gekregen (en dat jaar tal laten we maar in het midden, of het 2004 of 2008 is, maakt niet uit die wet is in bewerking daar gaat het om toch?) en daar kwam ineens die stichting nationale chinchilla opvang om de hoek die dus doet alsof ik daar even ter plekke heb gezegd dat Chinchilla's pokke dieren zijn! En dan ook nog eens doen alsof ik er geen biet van snap! Dat ik niet vreemd moest kijken dat mijn chins gestressed waren ik deed wat fout dus het was mijn schuld… Sorry hoor, maar waar halen die guppen hun info vandaan over mij? Hoe weten ze dat ik een gestressede chin gehad heb? Waarschijnlijk denk ik van iets wat Anja ooit verteld heeft. Maar dat hebben ze dan ook verkeerd opgepikt want ik had inderdaad een chin die compleet gestressed was, omdat ze voordat ik haar kreeg twee jaar tussen een stereo, tv en krijsende kinderen geleefd had en ook nog eens tot overmaat van ramp de laatste drie maanden pal naast een muur stond die uitgebroken werd… Ze knaagde zichzelf helemaal kaal. Maar ik heb haar met veel aandacht en geduld in ongeveer een jaar tijd weer redelijk normaal gekregen. Met twee jaar was ze zoals een chin hoort te zijn. Helaas is ze te vroeg overleden, net als mijn Gizmo… Zij aan tumorvorming in haar bekkie, Gizmo door longproblemen die hij altijd al had, ook voordat ik hem op twee en half jarige leeftijd kreeg…
Ik ben dus boos als mensen dingen over mij denken te weten terwijl ik HUN niet eens ken… (En nu dus volgens mij ook maar beter is dat we dat zo houden ook…)
Ik vind chins geen huisdieren, ook geen ander soort dier zoals bijvoorbeeld een bontdiertje… Omdat er juist teveel mensen zijn die deze dieren in een impuls aanschaffen en dan meteen maar aan klooien. Let wel ik heb het hier niet over alle chinchilla eigenaren, ik heb het puur over hen die de aankoop gedaan hebben uit impuls of voor de show…
Ik zou de chinchilla als een “gebruiksdier” zien, zo lijkt het uit de woorden van deze stichting. Hoe komen hun aan die info? Alleen uit het stukje wat ik geschreven heb? Nou dan weten zij meer over mij dan ik over mijzelf weet…
Nee om kort te gaan, deze mensen kunnen dus duidelijk niet lezen. Konden ze dat wel zouden ze een hele andere inhoud in dit stukje zien. Ik maak chins niet zwart. Ik wil gewoon voorkomen dat door de opvatting van een opvang als die van deze stichting mensen toch blijven denken: “Oh, dus het houden van een chin is toch bere leuk, ik ga me er ook een aanschaffen!” Want laten we eerlijk zijn, de meeste mensen willen toch hun eerste nieuwe diersoort als een jong dier beginnen… Dus geen chin uit een opvang, maar uit de dierenwinkel… Ach voor een honderd gulden heb je al een leuk vrouwtje toch?
En waarom mij in de gaten houden? Ik heb niet eens chinchilla's meer! Puur omdat ik zelf ten eerste nu de ruimte er niet meer voor heb, en ten tweede omdat ik erbij blijf, een chin is geen echt diertje om “leuk” in een kooi te houden… Geen huisdieren geschiktheid dus, hoe lief iedereen ze ook vind, en dat zijn ze ook, maar het is een kwelling als je er goed over nadenkt. Ons dag/nacht ritme is al heel anders dan die van de chin. Maar wij hebben ze zoveel mogelijk omgeturnt tot dag dieren. De dieren moeten zich maar aan ons aanpassen, en niet omgekeerd. Nee, ik vind dat dus geen stijl en wens me daar niet meer in te begeven… Zij die nog wel een chin hebben, wees er zuinig op, het zijn bijzondere dieren. De opvangen van deze dieren, wees een beetje minder uit de hoogte, dit werkt inderdaad niet echt bevoordelijk voor julie immage.
En Ik heb niet gezegd dat er geen discussie mogelijk is, dat komt van die stichting. Ik ben bereid om me hierover compleet blauw te discusiëren, laat ze maar eens kijken hoe lang ze stand houden als ze geconfronteerd worden met iemand die in hun ogen geen bal verstand heeft van chins maar een zwaar gestressede chin wel weer normaal kan krijgen…
Hier laat ik het even bij, het verknalt mij humeur behoorlijk. Ik kan niet tegen mensen die zo domoverkomen als die stichting… LEZEN, het is niet moeilijk en het doet ook geen pijn. Naar mijn mening hebben we allemaal begrijpend lezen gehad op de basisschool, of niet?
Gandr.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?